4 364 704 läst · 32 093 svar
4365k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Snyggt!Lill72 skrev:Har tapeserat sovrummet.
Lovade ju mig själv för ett par år sen att aldrig mer tapetsera men efter vi haft målare här i höstas så ändrade jag mig.
När jag valt tapeter tidigare så har jag tagit något sånär neutrala tapeter för att inte tröttna men grejen är den att jag iaf tröttnar och gör om efter några år så nu tar jag det jag gillar för stunden.
Den här remsan vid fönstret var en utmaning, vet inte hur proffsen gör men jag fick till den till slut.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Nästa utmaning krävde vighet och önskan om ca en halvmeter längre armar men blev skapligt ändå.
[bild] [bild]
Mannen har precis satt dit nya uttag och svär och kliar sig i huvudet då han inte får alla uttag att fungera.
[bild]
Kan han ha satt någon av trådarna på en X plint?
Ser inte alls snett ut tycker jag. Man ser ju tydligt att taket lutar (och är tänkt att göra det) och då blir det ju den linjen man får titta efter.Storsockret skrev:Idag fick jag upp ljus i carporten. Det var inte gjort på en grisblink som morsan skulle ha sagt. Trodde i min enfald att jag åtminstone hade en rätt OK skruvdragare/borrmaskin men den hade det kämpigt att få upp hålen.
[bild]
Ser så himla snett ut pga snetaket inne i carporten, men dom sitter på samma djup (inom felmarginalen ).
Igår fick vi föresten en AC installerat, den "portabla" förpassades till uterummet tills vidare.
[bild]
[bild]
Lagat utgående varmvattenledning från VVB. En klämringskoppling har droppläckt i några månader, först så lite att det dunstade från golvet, men nu på slutet fylldes en skurhink på 10 dagar.
Var lite nervös eftersom det sitter gamla kopplingar i slutet, och ett suspekt böjt rör innan någon yrkesman skarvat på sitt snabelverk. Kopplingen som läckte är den första räknat efter röda gamla T-kopplingen, rakt ovanför Bahco-texten på skiftnyckeln.
Köpte faktiskt både 22 mm-rör och en massa lödkopplingar tidigare, men nu på Hornbach hittade jag en flexibel slang som verkade lämplig.
Fick fortfarande ha ett litet kopparrör med klämringskoppling i slutet.
Den gamla rörböjen plockade jag bort, den var illa böjd. Den nya rörstumpen borde nog ha konats med något lämpligt verktyg. För den gamla röda T-kopplingen hade någon slags dubbelkona som skulle mellan kopparröret och T-kopplingen, sedan en splittad klämring utanpå kopparröret, och sedan muttern som drog ihop allt.
Jag glödgade röret med mapgasbrännaren och använde en 13 mm hylsa ur Bahco-satsen som rudimentärt koningsverktyg. Det blev ingen stor radie men det verkar funka för stunden.
Framtiden får utvisa hur det gick.
Och trycktestet då?
Var lite nervös eftersom det sitter gamla kopplingar i slutet, och ett suspekt böjt rör innan någon yrkesman skarvat på sitt snabelverk. Kopplingen som läckte är den första räknat efter röda gamla T-kopplingen, rakt ovanför Bahco-texten på skiftnyckeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte faktiskt både 22 mm-rör och en massa lödkopplingar tidigare, men nu på Hornbach hittade jag en flexibel slang som verkade lämplig.
Fick fortfarande ha ett litet kopparrör med klämringskoppling i slutet.
Logga in
Skapa konto
Den gamla rörböjen plockade jag bort, den var illa böjd. Den nya rörstumpen borde nog ha konats med något lämpligt verktyg. För den gamla röda T-kopplingen hade någon slags dubbelkona som skulle mellan kopparröret och T-kopplingen, sedan en splittad klämring utanpå kopparröret, och sedan muttern som drog ihop allt.
Jag glödgade röret med mapgasbrännaren och använde en 13 mm hylsa ur Bahco-satsen som rudimentärt koningsverktyg. Det blev ingen stor radie men det verkar funka för stunden.
Logga in
Skapa konto
Framtiden får utvisa hur det gick.
Och trycktestet då?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är tappvatten, ja.
Jag frågade specifikt om det kunde användas till det, och personalen sade ”absolut”.
Men jag kanske borde kolla lite mer på vad det är för slang.
Edit: Här är slangen:
https://www.hornbach.se/shop/Inloppsslang-Modulpex-600-mm-x-SA22-x-SA22/8692294/artikel-detaljer.html
Securex ser precis ut som rätt, bra där. Då har man lärt sig något nytt.
Glömde förresten att visa klämringen som läckte. Sitter lite på tre-kvart. Installerat av IVT-firma ca 2016-2018.
Jag frågade specifikt om det kunde användas till det, och personalen sade ”absolut”.
Men jag kanske borde kolla lite mer på vad det är för slang.
Edit: Här är slangen:
https://www.hornbach.se/shop/Inloppsslang-Modulpex-600-mm-x-SA22-x-SA22/8692294/artikel-detaljer.html
Securex ser precis ut som rätt, bra där. Då har man lärt sig något nytt.
Glömde förresten att visa klämringen som läckte. Sitter lite på tre-kvart. Installerat av IVT-firma ca 2016-2018.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Sopat undan lite. Lagt på shellack på ny, lagad, panel. Oljat den. Påbörjat målning med herrgårdsgul innan regnet hindrade oss!
Vi har äntligen lagt sista golvbrädan inne på toaletten efter fin hjälp av grannen som äger en bordssåg. Brädan behövde klyvas på längden. Dessutom har jag gjort andra strykningen av väggarna.
Ingen bild på golvet för det är papp över men det är furugolv, 28 mm tjockt som ska fernissas brunt.
Den uppmärksamme ser att väggarna inte är släta under färgen. Det är inte för att det torkat ojämnt utan med vilje. En alldeles osedvanligt begåvad vän ska nämligen göra en jättestor oljemålning på väggarna och det jag målar är bara bakgrund.
Nästa steg innan hon tar vid är att göra schatteringar, här behöver jag rådfråga den konstnärlige äldste sonen innan jag går vidare.
Logga in
Skapa konto
Ingen bild på golvet för det är papp över men det är furugolv, 28 mm tjockt som ska fernissas brunt.
Den uppmärksamme ser att väggarna inte är släta under färgen. Det är inte för att det torkat ojämnt utan med vilje. En alldeles osedvanligt begåvad vän ska nämligen göra en jättestor oljemålning på väggarna och det jag målar är bara bakgrund.
Nästa steg innan hon tar vid är att göra schatteringar, här behöver jag rådfråga den konstnärlige äldste sonen innan jag går vidare.