Spacklade ”färdigt” under veckan så slipade idag.

Innan slipning

Rum under renovering med spacklade väggar och tak, slipstege och belysning, redo för finjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och efter slipning, inte mycket och slipa bort.

Rum under renovering med delvis spacklat tak och väggar, stege och byggutrustning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det till att kolla alla skarvar och skruvar i taket med ett sladdlysrör, typ extremt släpljus, för att finlira med mera spackel eller mera slipning innan microliten. Väggarna blir det renoveringstapet på så dessa är inte lika känsliga.
 
  • Gilla
mr.Ola och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Fast det såg ju mycket roligare/gladare ut med handtaget under. Nu är ju gubben uppochner ;)
Så är det. Men det är bättre att jag är glad gubbe än toadörren :D
Dörren ska för övrigt få färg och nya handtag vad det lider. Håller på med att furusanera huset
 
  • Gilla
Bjonil och 1 till
  • Laddar…
Efter en lång period med mancold och utan motivation så har äntligen fönstersmyg #2 kommit på plats.
 
  • Nyinstallerad fönstersmyg i hörn med tätningsmedel och byggavfall på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Så är det. Men det är bättre att jag är glad gubbe än toadörren :D
Dörren ska för övrigt få färg och nya handtag vad det lider. Håller på med att furusanera huset
Den heliga furusaneringen. Den pågår hos mig med. Det är lustigt hur mycket fräschare och ljusare det blir med lite ljus färg.
 
  • Gilla
Bjonil och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Den heliga furusaneringen. Den pågår hos mig med. Det är lustigt hur mycket fräschare och ljusare det blir med lite ljus färg.
Ja, det var en orgie i furu när vi köpte huset. Om- och tillbyggt under första halvan av 80-talet och då var det ju populärt med träpanel från golv till tak och avlutade möbler.

Har hittills bara gjort hallen och ett par dörrar. En liten hall och vardagsrum (med furutak) kvar att göra.

Furu kan vara fint. I en bastu eller en fjällstuga men det är direkt avtändande i mitt hus :D
 
  • Gilla
Bjonil
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ja, det var en orgie i furu när vi köpte huset. Om- och tillbyggt under första halvan av 80-talet och då var det ju populärt med träpanel från golv till tak och avlutade möbler.

Har hittills bara gjort hallen och ett par dörrar. En liten hall och vardagsrum (med furutak) kvar att göra.

Furu kan vara fint. I en bastu eller en fjällstuga men det är direkt avtändande i mitt hus :D
Ja. I bastun behåller jag det. resten av huset ska dock bli lite ljusare och modernare.

Furu och vävtapeter är det som tidigare ägarna hade orgie i.
Jag har ett furutak med 5 meter i takhöjd att tag i-. Det blir dock något för målare att bita i. Kanske nästa år :)
 
Appendix Appendix skrev:
Ja. I bastun behåller jag det. resten av huset ska dock bli lite ljusare och modernare.

Furu och vävtapeter är det som tidigare ägarna hade orgie i.
Jag har ett furutak med 5 meter i takhöjd att tag i-. Det blir dock något för målare att bita i. Kanske nästa år :)
Köp en tioliters färghink. Tillsätt en handgranat. Borde göra susen :rofl:
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
K
Efter julledigheten tappade jag orken lite när man var tvungen att jobba till vardags, avverkat lite strötimmar på helgerna, men långt från samma tempo! Börjar dock se ljuset i tunneln när det gäller väggarna, bara "pyssel"-bitar kvar i shampoohyllorna, kratsa lite fogar inför fogning sen klart..

"Bara" golvet kvar sen.. Men till Påsk känns ju inte helt orimligt.. :D

Ja, jag "fuskade" med lister runt fönstret, men insåg mina begränsningar att lyckas köra 2 sidig gerning på 4 plattor och få dom att linjera tillräckligt bra, så det blev easy way out där! :D
 
  • Halvfärdigt kakelarbete i badrum med synliga elledningar och en kakelskärare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis kaklade badrumsväggar med en osynlig shampoohylla och lister runt fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum under renovering med kaklade väggar och oavslutade hörn vid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kaklade duschväggar med två inbyggda shampoohyllor nära färdigställande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bjonil och 11 till
  • Laddar…
Dålig bild men ordnat belysning till pilträdet. Ser väldigt ljust ut på bild men blev bra i verkligheten :)
 
  • Kvällsbild av ett upplyst pilträd i trädgård med suddig omgivning och en parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
En vit CTC EcoZenith i350L panna med kontrollpanel, omgiven av kopparledningar och vita kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CTC värmeanläggnings display som visar driftinformation och temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fått igång nya pannan!!
En CTC EcoZenith i350L tillsammans med en CTC EcoAir 408. Snyggt, ekonomiskt och genast varmare i huset då gamla pannan fått skämmas helt avstängd då den kostade en mindre förmögenhet att driva runt.
 
  • Gilla
Bjonil och 7 till
  • Laddar…
Helkaklat i pannrummet? :surprised:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Helkaklat i pannrummet? :surprised:
Självklart! Kämpade i helgen med att sätta plattorna klart bakom gamla pannan. Så det är varvet runt inklusive golv.. tvättstuga i samma utrymme så tacksamt med enkel städning!

Edit;
Noterade att det var slutet på 2016 som jag gjorde andra halvan av ”pannrummet”

https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-1000#post-2617452

Det var ett tag sedan! :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
Bjonil och 2 till
  • Laddar…
Börjat spåna på hur centralen skall byggas upp...

Styrsystemet kommer att få sitta på höger sida.
 
  • Öppen elcentral med kablar och komponenter monterade, framtida styrsystem till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
LLVP blev installerad idag. En LN25 Hero. Mycket nöjda hitintills.

Luftvärmepump LN25 Hero installerad på vägg i bostad, vid sidan av metallhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
Vad skönt med en LLVP.
Men jag måste faktiskt vara lite ärlig...
Min första tanke var "-Vad ful den är".
Hoppas du inte känner samma! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.