4 355 505 läst · 32 054 svar
4356k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
I denna timmervägg ska en dörr senare komma på plats, men innan det är lägligt så krävs lite förberedelser i form av utjämning och annan anpassning. Väggen fick med yxans hjälp en lite rakare linje då vissa stockar står ut med ca 45 mm samt att det lutar lite smått. Och då är det bara sedan att ta fram sticksåg och börja figursåga så att det kommer att se lite bättre ut i slutändan. Och småklotsarna vid sidan av den stående listen är för att kunna spika fast listen från sidan och därmed inte kunna deformera denna, med tanke på att det kommer att sitta ett foder mot framkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Längesedan jag skrev något också, fast jag har i ärlighetens namn inte gjort så mycket! Men i helgen började jag ta tag i relaxen där det inte hänt så mycket sedan vi färdigställde bastun för drygt ett år sedan. Först oljade vi in bänkskivan och satte fast den i nischen med fix, och idag silikonade jag skarvarna.
Nu återstår den mörkare fogen där golv möter vägg och kring mosaiken, samt taklister.
Logga in
Skapa konto
Nu återstår den mörkare fogen där golv möter vägg och kring mosaiken, samt taklister.
Det låter onekligen måttligt roligt, men innebär det händelsevis att du har motsvarande mängd 25 mm tomrör över? Om så är fallet, och dessa finns i typ södra halvan av Skåne så köper jag gärna en bit! Skicka PM vid intresseNeedas skrev:
Du glömmer inte gåten?Noramasen skrev:I denna timmervägg ska en dörr senare komma på plats, men innan det är lägligt så krävs lite förberedelser i form av utjämning och annan anpassning. Väggen fick med yxans hjälp en lite rakare linje då vissa stockar står ut med ca 45 mm samt att det lutar lite smått. Och då är det bara sedan att ta fram sticksåg och börja figursåga så att det kommer att se lite bättre ut i slutändan. Och småklotsarna vid sidan av den stående listen är för att kunna spika fast listen från sidan och därmed inte kunna deformera denna, med tanke på att det kommer att sitta ett foder mot framkanten.
[bild] [bild]
Tråkigt nog så körde jag det till tippen igår.N Nyrostad skrev:
Hur lång bit behöver du?
Gåten??FreQa skrev:
Det finns inga gåtor som jag inte behärskar. Fast det var säkerligen inte det som syftades utan den stående "säkringen" som dras i varje fönster och dörr. -Goooooglade lite för att se vad som avsågs. Det har tidigare varit en dörr där som troligtvis i efterhand placerats där efter att timringen blev klar. Och på andra sidan väggen står en duktig och präktig förklaring till att de inte lade i en gåt. En fastbultad stolpe som kommer att vara fullt synlig när allt är klart, och för också att visa på de "finmekaniska fästelementen" som finns där. Tror inte att det är torx i alla fall
Ojdå bilden!!Noramasen skrev:Gåten??
Det finns inga gåtor som jag inte behärskar. Fast det var säkerligen inte det som syftades utan den stående "säkringen" som dras i varje fönster och dörr. -Goooooglade lite för att se vad som avsågs. Det har tidigare varit en dörr där som troligtvis i efterhand placerats där efter att timringen blev klar. Och på andra sidan väggen står en duktig och präktig förklaring till att de inte lade i en gåt. En fastbultad stolpe som kommer att vara fullt synlig när allt är klart, och för också att visa på de "finmekaniska fästelementen" som finns där. Tror inte att det är torx i alla fall
Logga in
Skapa konto