Onsalakorven andr.ljung skrev:
Kamin installerad! Får se om man kan hålla sig en vecka innan sotarn kommer....

[bild]
Vad ligger en sån på inklusive installation?

richardtenggren
fgo fgo skrev:
Oj jag vet inte. Det var dorma
Var lite otydlig kanske, bytte låscylindern.

Men i förra huset installerade vi en ny dörr med kista och allt. Där var vi tvungen att komplettera med en pappbricka för att motverka kondens. Men det hjälpte inte helt så jag tog lite underlagsfoam och klippte till. Blev helt bra efter det.
Förstod det, jag hade Dorma tidigare (köpte ett paket med allt) där fick jag med brickor för detta så det funkade bra. Till Assa fick jag komplettera med frostbrickor.

Monterade upp sista fönstret idag, var tvungen att göra ett provisoriskt tak för det regnade hela dagen. Skönt att man hann innan vintern kom :)
Installation av det sista fönstret med hjälp av en fönsterlyft i ett halvbyggt hus, med regnskyddat tak och regnigt utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Keiller och 5 till
  • Laddar…
Mark0 Mark0 skrev:
Monterade upp sista fönstret idag, var tvungen att göra ett provisoriskt tak för det regnade hela dagen. Skönt att man hann innan vintern kom :)
[bild]
Schysst att panka med robot!

• Gilla
Mark0
  • Laddar…
richardtenggren
Försökte hyra en sådan där i sommar till våra 18x20 fönster, men det var omöjligt att få tag på någon. Blev först lovad en men de struntade i mig ;)
Fick tag på en variant med vinsch och ”stege” som funkade men det hade gått fortare med en sådan där.

Ser ut att vara ett trevligt bygge också!

• Gilla
Mark0
  • Laddar…
Avloppsfix... Usch.
Person som arbetar med avloppsreparation genom ett hål i väggen.
Skapa konto

Resultatet!
Avloppsinstallation med öppet golv och verktygslåda, förberett för golvåterställning.
Skapa konto

Återställning av golv imorgon!

• Gilla
KeyserS och 5 till
  • Laddar…
Krilleman
Vedhantering idag, förrådet inför vintern ekade tomt så det var dags att fylla på.

60% av förrådet fyllt med hjälp av hjullastare från vedbacken. Trava veden kan dock inte hjullastaren vara behjälplig med tyvärr...

Elda med ved bör vara enkelt, annars tröttnar man fort :D

40% kvar.

Bilder kommer...

• Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vedhantering idag, förrådet inför vintern ekade tomt så det var dags att fylla på.

60% av förrådet fyllt med hjälp av hjullastare från vedbacken. Trava veden kan dock inte hjullastaren vara behjälplig med tyvärr...

Elda med ved bör vara enkelt, annars tröttnar man fort :D

40% kvar.

Bilder kommer...
Orange ABB industrirrobot med griparm, isolerad på vit bakgrund, potentiell för vedstapelprogrammering.
Skapa konto

Den går säkert att programmera till att stapla ved.

• Gilla
Mark0 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Finns ABB med laserstyrning så roboten ser vad den ska plocka?

Finns ABB med motoriserat rullande chassi?

Finns ABB med annan färg än orange?

Finns ABB så den kan plocka upp frugan så jag slipper släpa henne i säng?

:p

vedhog2.jpg

rolig_ilsken_fru_med_kavlen_poster-red600209595b4be5871d67e97faca7fc_wad_8byvr_307.jpg

• Gilla
  • Haha
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Allt utom det sista bör vara lösbart.

-3D vision för bin-picking har funnits kommersiellt tillgängligt runt tio år nu. Alltså ett visionsystem som kan plocka saker som ligger huller om buller, typ ett lass stjälpt ved.
-Att ställa industrirobotar på olika former av åkdon har en lång historia, allt från enkla linjära axlar för att utöka arbetsområdet via robotar mer eller mindre hängande i traverser till robotar monterade på en AGV (automatic guided vehicle). Rent allmänt så tycker jag dock att jag ser färre och färre lösningar med åk till robotar i och med de moderna armarnas betydligt större arbetsområden.
-ABB finns som standard i orange respektive vit. Men de går att få i alla möjliga färger. Jag har sett ABB-robotar kamouflerade både som Motoman (dvs blå) respektive Fanuc (dvs gul).

• Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Ruskigt skönt med riktig gedigen kompetens inför en annars orolig och sömnlös natt!

Stort tack @PNO (y)

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ruskigt skönt med riktig gedigen kompetens inför en annars orolig och sömnlös natt!

Stort tack @PNO (y)
Något så medoakivt och samtidigt kroppsligt ansträngande med en känsla av ren förkroppligshet, efter ha staplat ved, med vetskap att man har en go å varm vinter framför sig, förtjänat med en kall! Frun i all ära :D

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Något så simpelt som att byta från ett lås utan nycklar till ett lås med nycklar på skåpet i tvättstugan där div. kemikalier och annat, som vore högst olämpligt för lilleman att förtära, förvaras.
Nu kan föräldrarna känna lugnet! På den fronten...

Inte mitt hus men... Flög upp till Umeå igår efter jobbet för att byta ytterdörr i svärmors hus i krokarna kring Bygdsiljum. Hus byggt -52 så man vet aldrig riktigt vad som väntar. Det var en ytter och en innerdörr som skulle bort. Drog som tusan i hallen. Kallt här uppe nu. Fick bort gamla dörrarna och karm utan problem. Peta i lite extra isolering o golvet under dörren. Lyckades glömma hylsan för att dra karmskruv hemma så svärmor fick ta en tur till Burträsk på förmiddagen. Behövdes ändå nya foder då de gamla hade passerat bäst före för länge sedan.

När nya dörren var ihängd och inpassad så märkte jag att tillvalet "extratjock" gjorde att skruvar till Assa trycke inte räckte hela vägen igenom. Och låscylindrarna behövde fler än de två extradistanser som följde med. Googla bygghandel som hade öppet efter 18 i Umeå. Bolist på Coop. Ringde men ingen kunde svara på mina frågor. Bara att åka på chans. Dörren måste ju gå att stänga innan jag flyger hem imorgon bitti. Kammade noll på Bolist men fick tag på en m5 gängstång på Biltema. Blev en snygg lösning med mutter på insidan. Får bli ett nytt besök och snygga till detta i vår när man kan jobba i behaglig temperatur. Fick iaf en riktig svärmorswhiskey för att få upp temperaturen!
ASSA dörrlåsset på ett bord bredvid ett glas whisky.
Skapa konto

Nyinstallerad ytterdörr med ASSA-lås och handtag, synlig gängstång och mutter.
Skapa konto

Röd nyinstallerad ytterdörr i äldre hus, med fönster uppdelat i flera rutor, omgiven av vita dörrkarmar och vägglampor.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan och 7 till
  • Laddar…
Krilleman
Mazen Mazen skrev:
Något så medoakivt och samtidigt kroppsligt ansträngande med en känsla av ren förkroppligshet, efter ha staplat ved, med vetskap att man har en go å varm vinter framför sig, förtjänat med en kall! Frun i all ära
Det är alltid något speciellt med kroppsligt arbete. Urgamla gener som vaknar till liv när dom kroppsliga lederna får känna på att dom fortfarande fungerar, trots att hjärnan meddelar att du är trött...

Efter 10% kraftuttag från kroppen strejkar människans hjärna har jag läst någonstans i en random artikel. Och jag tror faktiskt det är sanning, även fast man upplever sig som trött kan du springa ett maraton om du verkligen måste. Fysiologin är fantastisk.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.