Jomenvisst, som en smäck. Lyfte upp bocken med båtvinschen och hissade upp luckan. Insåg att jag inte skulle orka lyfta upp den från stegen. Kände mig lite som traversförare
 
  • Upplyft av en träbalk till en vind med hjälp av en svart båtvinsch fastspänd i en träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppifrån fotograferad bild av en lyftanordning med båtvinsch som hissar upp en lucka utanför en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bovinsch lyfter en lucka uppåt längs en trätrappa, sedd från ett mörkare utrymme nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppfälld vindstrappa med båtvinsch som visar installation i ett träklätt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lucka hissas upp till en vind med hjälp av en båtvinsch, stödd av en stege och en bock i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jockeping och 12 till
  • Laddar…
Jag låter bilderna tala för sig själv!:D
Nu ska jag ta en paus och frekventera ett AA möte.
Område med nylagd grus intill en träveranda, verktyg synliga på gräset, del av ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående byggprojekt med stenläggning, grus, verktyg och trämaterial syns i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Jag låter bilderna tala för sig själv!:D
Nu ska jag ta en paus och frekventera ett AA möte.
[bild] [bild]
Snyggt! Har själv lagt dagen på att förbereda för stenläggning genom att transportera bort grus eftersom jag tidigare år när ytan först förberedas räknade med tunnare plattor än vad det nu blir. Sedan har stenmjöl lagts på och paddats av en gång. 2 plans lasern var ovärderlig.

Ett antal ton senare känns ölen onekligen extra bra. Återstår bara 6 ton med sten som ska ut om en vecka Trädgård förberedd för stenläggning med stenmjöl uthamrat och klar för plattläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
F fridde skrev:
Snyggt! Har själv lagt dagen på att förbereda för stenläggning genom att transportera bort grus eftersom jag tidigare år när ytan först förberedas räknade med tunnare plattor än vad det nu blir. Sedan har stenmjöl lagts på och paddats av en gång. 2 plans lasern var ovärderlig.

Ett antal ton senare känns ölen onekligen extra bra. Återstår bara 6 ton med sten som ska ut om en vecka [bild]
Starkt jobbat! Visst äre så med öl, alltid godast efter lite hårt arbete!

Är bilden missvisande eller är det lutning ner mot muren?
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
L Lopex skrev:
Starkt jobbat! Visst äre så med öl, alltid godast efter lite hårt arbete!

Är bilden missvisande eller är det lutning ner mot muren?
Det är 1% lutning, så ser det mer är det missvisande . Det blir markrännor vid muren innan allt är klart.
 
F fridde skrev:
Det är 1% lutning, så ser det mer är det missvisande . Det blir markrännor vid muren innan allt är klart.
Amen dåså! Såg ut att va väldigt mycket mer, kan va skuggan som lurar!
 
Börjat skruva ihop köksmöblerna. Förstår inte kritiken mot Mio. Hittills har det varit väldigt lättskruvat. Även om deras instruktioner inte är IKEA-pedagogiska.

Och beställt luftvärmepump.
Panasonic Hz25uke blev det.
Med bara element i huset är vintermånaderna lätt kostsamma. Så får se om detta gör nån markant skillnad.
Relativt öppen planlösning så förhoppningsvis behöver bara köket ha eventuell stödvärme
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Grävde ner lite stenkistor till garages dagvatten. Skönt att få det gjort
 
  • Minigrävare i arbete med att gräva ner stenkistor till dagvatten på en gräsmatta med hus och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nergrävda stenkistor för dagvatten vid garage med uppriven gräsmatta och trädgårdsredskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd mark i trädgård för installation av stenkistor för garages dagvatten med rött hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Nysnickrat extra trappsteg av trä framför en röd stuga omgiven av grönska och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt enkelt trätrappsteg utomhus bredvid en gammal stock och en befintlig träbänk, verktyg ej i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde ett extra trappsteg till dasset ute på en ö där tjocka släkten umgås en vecka per år. Jag hittade svärmor sittandes på marken kl 03 inatt. Hon hade snavat och blev så illa att hon hade ett överarmsbrott (fick åka in med Sjöräddningen då det inte var aktuellt att få in henne med vanlig båt).

Hoppas det hjälper nästa år. Snickrade med en rostig sjukt slö fogsvans, en enmeters tumstock och en 8 oz barnhammare. Man blir ödmjuk för hur de hade det förr i tiden. Går lite snabbare med maskiner och skruvdragare...
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Fixade ett snabbt snörasskydd över köksentrèn.
Rött hus med nyjusterad takränna och installerat snörasskydd ovanför köksentrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snörasskydd monterat över en köksentré med en röd vägg och vitfönster, samt en ränna på en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Rätade upp rännan på snickarboden som fått en del stryk nu under några år. Flera krokar hade släppt från rännan. Nu är alla fastskruvade så nu ryker väl takfotsbrädan i vinter.
Röd träbyggnad med nyjusterad takränna och stege, omgiven av grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bytte skruvstycket i verkstaden då jag eventuellt kan ha överbelastat det gamla lite igår. Nu har jag ett fint övningsobjekt att bränna elektroder på.
Verkstadsbänk med verktyg, en gammal skruvstycke och en bänkslip i ett trähöljt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk i en verkstad med skruvstycke, handverktyg, borr och andra verktyg, indikerar reparationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Murat lite på terrassen.
 
  • Ny murad stödmur på en terrass under konstruktion med grus och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Raskus och 1 till
  • Laddar…
Flitig man!
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Tapetserat och börjat lacka golvet. (Andra omgången) sista gången om 1 timme sen sova. Imorgon tar vi nya tag :D
Bilden är allt annat än bra men det fint ut i verkligheten
Nyligen tapetserad vägg och mörkbetsat trägolv som just lackats, i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bättre bild på golvet
Ett trägolv som har blivit mörkt lackat, bild tagen under andra omgången av lackningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Mer panel :)
 
  • Nyinstallerad vertikal vit panel på husvägg med stuprör och byggnadsställning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålad ljusgrå träpanel på en byggnad med synliga reglar och ett svart stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Idag har vi fortsatt fixat med huset.
Nu börjar det närma sig fotografering och försäljning.
Senast 1:a november är det inflytt till nya huset.

Senaste månaden:
Rensat HELA huset, tyckte inte vi hade så mycket nice-to-have saker men fyra släp till tippen vittnar om något annat.
Bytt panel på gavel och södersida - smidigt med mellanstruken panel.
Ville behålla det äldre utseendet på huset så jag har flyttat ut fönstren vilket medförde en hel del extra jobb. Nya lister och salningar etc.
Mycket målning, både inne och ute.
Trädgården fixad, försöker rädda fläckarna i gräsmattan efter en misslyckad gödning.
Väderleksrapporten lovade 5 mm regn under kväll/natt en dag i juli. Glad i hågen kastade jag ut gödning. Kom det något regn, nej inte det minsta så jag fick vattna ner det istället. Missade vissa punkter fick jag erfara efter några dagar.

Förhoppningsvis blir huset lite mer attraktivt efter allt som är gjort.

Den här semestern har inte varit utvilande, ska nästan bli skönt att komma tillbaka till jobbet.

Varför är bostaden alltid finast när man ska sälja den??
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.