T Tobias Knutsson skrev:
Köpt plintar på jem&fix,
45×195 reglar på byggmax och fått hem 6ton makdam :)

Helgen är räddad :crysmile:
Ser ut som du får en trevlig påsk :D

• Gilla
pappel
  • Laddar…
Ville fixa några stöd till ett fågelbad/fontän. Tog inte fram maskinen utan valde Stanleylådan och en fogsvans. Och sågen är ju lite tjockare än originalets ryggsåg vilket förklarar de gula spånen ;)
Tyvärr står det och droppar om fontänen, men det får vi ordna framöver. Den andra fontänen var problemfri.

• Hemsnickrade trästöd på en arbetsbänk med en fogsvans och en gul Stanley-verktygslåda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjorda trästöd för fågelbad på en träplattform med verktyg och byggmaterial runtomkring.
    Skapa konto
  • Handgjorda stöd för fågelbad med en vintage vattenpump och hink placerade på en träfat i trädgården.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
T Tobias Knutsson skrev:
Köpt plintar på jem&fix,
45×195 reglar på byggmax och fått hem 6ton makdam :)

Helgen är räddad :crysmile:
Fuskar lite: det är inte gjort idag och inte heller med huset men jag kan inte låta bli när jag ser bilden på dina 6 ton makadam...

En entreprenör ringde och undrade om han kunde lägga några lass sand hos mig inför avloppsbygget. Visst, sa jag. 2 dagar med 2 bil och släp i skytteltrafik senare... hörde siffror på att där är drygt 7000ton!!!
Gul hjullastare som tippa en hög med sand på en byggarbetsplats omgiven av träd.
Skapa konto

Person sitter på en stor hög med sand på en tomt som illustrerar "några lass" från entreprenör.
Skapa konto

Enorm hög med sand på en gräsplan, resultatet av missförstånd om mängden sand för ett avloppsbygge.
Skapa konto

Vi har lite olika definition på vad "några lass" innebär...

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren
7000 ton skulle innebära typ 438 st á 16 ton, vilket skulle kräva nästan en bil varannan minut under två arbetsdagar ;)
Nu kan de ju leverera med släp också, men ändå ;)

• Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
7000 ton skulle innebära typ 438 st á 16 ton, vilket skulle kräva nästan en bil varannan minut under två arbetsdagar ;)
Nu kan de ju leverera med släp också, men ändå ;)
Det har du helt rätt i. Var en siffra jag fick från stället de grävde ut. Kan va så att det kördes bort den mängden därifrån men allt hamnade då inte hos mig. Det var som sagt 2 st bil och släp som körde skytteltrafik knappt 10 minuter enkel resa. Med lastning och lossning kan varje runda tagit ca en halvtimme. Med 8 timmars arbetsdag blir det då ca 2200 ton (35ton*16lass*2bilar*2dagar). Fortfarande en helt sanslöst stor siffra
Kan ha varit fler bilar som körde, jag var inte hemma under dagarna men såg 2 olika bilar på kvällarna.

richardtenggren
Mycket i alla fall! :)

Det närbelägna grustaget kommer snart sluta tillåta personbilssläp, så jag blev tvungen att ta en sväng och plocka lite gratis dekorationssten.

La även igen gräsmattan efter påhälsning av vildsvin någon gång de senaste dagarna. Små skador som tur var, dessutom i den mossigaste delen av gräsmattan.
Släpvagn full med stora dekorativa stenar i olika grå och rosa nyanser, parkerad på en asfalterad yta.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Eftersom jag postade i fel tråd igår så lägger jag upp det idag.
Invigt nya uterummet iallafall :beer:

• Nytt uterum med färgglatt bord, stolar och en ölburk på bordet i skymningen.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 10 till
  • Laddar…
Lite tidigt att börja redan nu kanske, men starkt att få 33 cl öl att räcka två dagar. Men öppnar man den aldrig så... ;)

Gillar för övrigt bordet!

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
P
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jävligt tjusigt måste jag säga. Snyggt! Och skål förstås!

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ser gott ut.En öl är aldrig fel.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Inte jag och dessutom igår, men då kom i alla fall elektrikern och satte upp en laddstation hemma

Nyinstallerad laddstation för elbil monterad på en trästolpe med kabel och kontakt.
Skapa konto

/U

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite tidigt att börja redan nu kanske, men starkt att få 33 cl öl att räcka två dagar. Men öppnar man den aldrig så... ;)

Gillar för övrigt bordet!
En torsdag efter jobbet räcker det med 33cl för att somna :crysmile:

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
T
Börjat gräva :)
Fick ner två plintar innan det tog stopp :crysmile:

• Grävarbete vid husgrund med två installerade plintar och grävverktyg på marken.
    Skapa konto
  • Två grävda hål för plintar med en spade, en liten hacka och en grensax på jordytan.
    Skapa konto
  • Grävd håla med ett stort trädrötter som hindrar fortsatt grävning för plintar.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Ställt ut roboten.

-Jäklar vad smidigt det är med robot, tänkte jag medan jag monterade laddplattan.
- Det tar ju typ bara 10 minuter på våren.

Ställde dit klipparen och blev helt kallsvettig: Jag har glömt koden!

Inser sen att manualen med koden inte ligger där den borde. Två timmar senare av funderande och febrilt letande är koden återfunnen.

En grå och svart gräsklipparrobot från Husqvarna med öppen displaypanel och synlig STOP-knapp står på marken.
Skapa konto

”Det är smidigt med robot”... :crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
  • Haha
VidarH och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.