4 382 471 läst · 32 158 svar
4382k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Slipat hörnjärnen till fönstren samt pluggat skruvhålen för dessa (m.m.). Dessvärre dog min vinkelslip vid slipningen så nu måste jag handla mer verktyg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Så är äntligen ena takkupan klar.
Det som bara skulle bli en smärre ommålning under en vecka i juli blev istället:
-Byte av råspont.
-Byte av underlagspapp.
-Nytt tegel som förberedelse för nästa sommars takbyte.
Logga in
Skapa konto
Det som bara skulle bli en smärre ommålning under en vecka i juli blev istället:
-Byte av råspont.
-Byte av underlagspapp.
-Nytt tegel som förberedelse för nästa sommars takbyte.
-Byte av all panel.
-Tilläggsisolering.
-Nya ståndskivor.
-Nya fönsterbleck.
-Nya hängrännor.
-Temporär renovering av delar av resten av taket som egentligen ska ses över nästa sommar.
Hundra år gamla hus har sina sidor. Däribland hundra år av mindre lyckade ombyggnader. Säkert har jag bidragit med några, men förhoppningsvis tagit bort desto fler. I stort sett alla problem med dessa takkupor hade kommit till vid en tilläggsisolering för ca 30 år sedan när man slarvade med underlagspappen.
Panelen, som jag rev ner, var nog ursprunglig då den var spikad med klippspik. Kärnfura som luktade kåda fortfarande. Tyvärr stod den direkt mot de gamla ståndskivorna, så de nedersta 5cm var totalt slut. Jag tvivlar på att granpanelen jag spikade upp nu kommer hålla så länge, trots ett bättre montage, utan "fotbad".
-Tilläggsisolering.
-Nya ståndskivor.
-Nya fönsterbleck.
-Nya hängrännor.
-Temporär renovering av delar av resten av taket som egentligen ska ses över nästa sommar.
Hundra år gamla hus har sina sidor. Däribland hundra år av mindre lyckade ombyggnader. Säkert har jag bidragit med några, men förhoppningsvis tagit bort desto fler. I stort sett alla problem med dessa takkupor hade kommit till vid en tilläggsisolering för ca 30 år sedan när man slarvade med underlagspappen.
Panelen, som jag rev ner, var nog ursprunglig då den var spikad med klippspik. Kärnfura som luktade kåda fortfarande. Tyvärr stod den direkt mot de gamla ståndskivorna, så de nedersta 5cm var totalt slut. Jag tvivlar på att granpanelen jag spikade upp nu kommer hålla så länge, trots ett bättre montage, utan "fotbad".
Redigerat:
Vaknade av någon outgrundlig anledning klockan 4 och kunde inte somna om...så jag gick ut och fortsatte slipa fönsterbågar. Två timmar senare kommer sambon ner och går ut på altanen och utbrister ”nu har det väl ändå gått för långt, har du blivit besatt av fönster?”. Så kan det nog vara, men nu är iaf bågarna slipade och linoljade. Nu är äntligen alla tråkiga, tidskrävande moment över. Nu återstår bara de roliga, tidskrävande momenten (att måla med linoljefärg, torktid en evighet)...
Logga in
Skapa konto
En kyltekniker ska ha sagt att det inte går att byta gummifötter på kompressorn på våra frånluftvärmepumpar i föreningen, Nibe Fighter 310P, förutom att demontera den och samtidigt byta kompressor.
Just av den anledningen har jag ikväll bytt fötter på min
Använde mitt motto "Allt går bara man vill" och sjukt mycket envishet.
Just av den anledningen har jag ikväll bytt fötter på min
Använde mitt motto "Allt går bara man vill" och sjukt mycket envishet.
I söndags.
Grindstopp vid poolen.
Vinden ligger allt som oftast på ut mot vägen, sist det blev oväder höll grind och staket på blåsa sönder. Förhoppningsvis slipper jag sånt i fortsättningen.
Logga in
Skapa konto
Grindstopp vid poolen.
Logga in
Skapa konto
Vinden ligger allt som oftast på ut mot vägen, sist det blev oväder höll grind och staket på blåsa sönder. Förhoppningsvis slipper jag sånt i fortsättningen.
Fullt upp den dagen ser det ut som? Sätt en gummifot/dörrstopp på klossen så låter det mindre och dämpar lite när grinden smäller upp.FredrikR skrev:
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Slipat tapetskarvar och spackel i gästrummet. I morgon ska jag grunda väggarna inför tapetsering.
Sen ska jag "bara" (en liten minneslista)
Sen ska jag "bara" (en liten minneslista)
- Ta ut det gamla laminatgolvet
- Ta bort dörrkarmen
- Lägga nytt laminatgolv
- Sala dörröppningen
- Sätta golvlister
- Sätta lister runt fönstet
- Sätta upp skjutdörrar
- Måla alla lister och foder
- Tapetsera
- Fixa elen
150 liter betong senare. Det var väldigt mycket håligheter under stenarna att fylla igen. I morgon ska jag förhoppningsvis bygga form och gjuta de sista avvägda centimetrarna på toppen. Sen är jag redo att mura upp de första fem metrarna av 31 meter mur.
Det blir lite korta dagar när man jobbar och det blir mörkt så snabbt på grund av den förbannade sommartiden...
Logga in
Skapa konto
Det blir lite korta dagar när man jobbar och det blir mörkt så snabbt på grund av den förbannade sommartiden...