Jag har äntligen fixat klart karmen till jordkällaren. Det blev lite fulfix i väntan på en riktig ny karm.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Satt upp lite panel

Husfasad under renovering med nysatt vit panel och byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag har rivit gipsväggar på övervåningen. Synd att jag var så duktig och satte OSB bakom sist.

Jättekul att riva väggar när det är 31 grader inne och ute, samt att man inte vill öppna fönstret i rummet för att gipsdammet då virvlar in i resten av huset. När jag var klar såg det ut som att jag precis klivit ur duschen, förutom att jag var grå.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
If meddelade att de inte ser detta som fråga för allriskförsäkringen trots stora villaförsäkringen pga linor inte användes.

Kan vara bra att veta för nästa hemmapulare som ska fälla träd hemma ;)
Linor? Jag har ändå motorsågskörkort A+B och vi har aldrig använt linor. Kil och brytjärn däremot :crysmile:

• Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
Ingen panel idag heller. Skall det ta en dag att byta ett fönster, visserligen med ställningsbygge i trappan inne men ändå ..?

Startläget imorse,

Nyinstallerat fönster i en trappa med en hängande lampa i förgrunden och en trästege.
Skapa konto

Samvetet tittade förbi medan jag var uppe på ställningen och sa ”inte fuska ...”

Gräshoppa på en röd trädvägg under byggarbete med fokus på trappa och fönsterinstallation.
Skapa konto

Justering pågår. Tusan så tunga fönster är, kändes när jag baxat den (7*20 modul, 3-glas med härdade rutor) uppför trappan till övervåningen innan jag byggde ställningen i trappan.

Nytt fönster delvis installerat i vägg med synlig ställning och verktyg nedanför.
Skapa konto

Och som det såg ut när jag slutade för dagen, får dreva imorgon.

Nytt högt och smalt fönster under installation med skyddsställning och verktyg synligt.
Skapa konto

Fönstret slutar på samma höjd som övriga fönster på övervåningen.

Husfasad med avlägsnad panel och en byggställning framför, i processen att installera ett stort fönster.
Skapa konto

Imorgon borde det bli mera panel igen ...

Redigerat:
  • Gilla
-RB- och 10 till
  • Laddar…
Äntligen klar med panelbyte på gavelspetsen och målning av den samma.
Nu får mina stackars darriga ben vila några dagar innan det bär av till det vanliga jobbet.
Kvar att göra på gaveln är att måla droppnäsorna 1gång till (funkar bra från trappstegen).
Och att sätta upp 1 bräda/list längs med taket (Vad nu den gör för funktion??)
Nu blir det en kall dryck och lite njutning av den svalare luften...;)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ramnemark Ramnemark skrev:
Linor? Jag har ändå motorsågskörkort A+B och vi har aldrig använt linor. Kil och brytjärn däremot :crysmile:
Frågade om det framgick i villkoren att man vill fällning av träd skulle använda sig av linor men det fanns inget sånt.

Det skulle vara en plötslig yttre händelse.

Jag sa att vinden kan ju ha vänt. Men tydligen så är dom friskrivna mot vädrets påverkan.

Frågade dom om jag hade uppgett linor, då hade ni varit nöjda men det hade ju lika väl kunnat vara en tvättlina.

Handläggaren sa att hade det varit lina så hade man utrett hur denna hanterats.

Edit

När jag tänker efter så frågade dom inte efter erfarenhet, hur jag gjorde eller ens om jag var nykter. Linan... glöm inte linan :crysmile:

Tror inte dom var sugna på att betala bara ha ha

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Frågade om det framgick i villkoren att man vill fällning av träd skulle använda sig av linor men det fanns inget sånt.

Det skulle vara en plötslig yttre händelse.

Jag sa att vinden kan ju ha vänt. Men tydligen så är dom friskrivna mot vädrets påverkan.

Frågade dom om jag hade uppgett linor, då hade ni varit nöjda men det hade ju lika väl kunnat vara en tvättlina.

Handläggaren sa att hade det varit lina så hade man utrett hur denna hanterats.

Tror inte dom var sugna på att betala bara ha ha
Är du säker på att det inte var någon stadsbo (08) som inte vet skillnad på en flaggstång (med lina ) och en hederlig tall...

• Gilla
D09
  • Laddar…
Du får anmäla igen till höststormarna, då kan det ju ramla ett nytt träd :crysmile:

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
mexitegel mexitegel skrev:
Du får vänta till höststormarna, då kan det ju ramla ett nytt träd :crysmile:
:crysmile:

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Installerat en ledstrip för att belysa trappsteget ner till pooldelen av altanen. Poolens altan är några år äldre än den vi nu i sommar byggt runt utbyggnaden och ca 13 cm lägre.

LED-strip som belyser ett trappsteg på en träaltan i skymningen, med nivåskillnad nära en ovanjordspool.
Skapa konto

• Gilla
D09
  • Laddar…
Inte hänt mycket den här sommaren, och det jag gjort har varit för litet för att orka göra ett inlägg, men idag slutfördes ett projekt, två källarfönster sattes tillbaka efter renovering. Båda såg ut att vara bortom räddning men lite linolja kan göra under!

Förrådet (öppningsbart):
Renoverat källarfönster med synlig spegling av en person och röd byggnad, ovanför en grusbelagd mark.
Skapa konto
Nyrenoverat källarfönster med vit ram monterat i rödmålad vägg, synliga föremål inne i förrådet.
Skapa konto

Bastun:
Renoverade källarfönster i vit färg satta tillbaka under rött tak och ovanför träveranda.
Skapa konto

Renoverade källarfönster med vit ram på en husvägg under ett rött tak, omgivna av trätrall och grus.
Skapa konto

Nu återstår fyra, varav ett ska bytas till ett (begagnat, i renoveringsbehov) öppningsbart

• Gilla
Needas och 5 till
  • Laddar…
Idag har jag slutfört reparation av en 8meter lång tegelbalk!
Fräst ur den rostiga armeringen och lagt in rostfria bistål sen bytt 6 stycken trasiga tegelstenar.
Ett jävla skitgöra men sååå skönt att ha det avklarat.
Inga bilder på det men här är iaf bild på en underbar skruv ifrån Essve och lite trolleri med ett extra långt borr.
Essve-skruv halvt inskruvad i trä bakom röd tegelvägg, med suddig bakgrund av hus och byggarbetsplats.
Skapa konto
Bosch borrhammare i förgrunden med ett extra långt borr vid ett fönster, skugga på golvet.
Skapa konto

• Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Det är hårt i backen. Spettar en halvmeter för att hitta mindre motstånd. Johansson vill ha altan. Till hjälp har vi en Shermantank

• Förberedande arbete för altan med utgrävda hål och spettade jordhögar på en trädgård intill ett tegelhus.
    Skapa konto
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Blev till slut klar med hörnskåpet i hallen på landet. Eller klar och klar, det ska upp ett bakstycke på hyllan och lite lister, men givet att ramen började byggas för halvannan månad sen så... :D

Träram för ett hörnskåp i en hall under konstruktion med vattenberedare och verktyg.
Skapa konto
Vitt hörnskåps bakstycke på gräs med skruvdragare och lister.
Skapa konto
Vit hörnskåp i byggnadsfas utan bakstycke och lister, i en hall med trägolv.
Skapa konto
Ej färdigbyggt vitt hörnskåp utan bakstycke och lister placerat på träveranda i solljus.
Skapa konto
Vitt hörnskåp under konstruktion utan bakstycke och lister i en hall, med en vattenpass på topphyllan.
Skapa konto
Öppet vitmålat hörnskåp i en hall med hyllplan och svarta gångjärn, avslutat men utan bakstycke och lister.
Skapa konto

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.