FredrikR FredrikR skrev:
Ännu ett kapitel cirkus-snickring har idag skrivits.. :oops::rolleyes:
[bild]
Skenorna skarvades, vägdes av och fästes upp på en skruv i var ände längs väggen.
[bild]

Har haft lite ångest över sågningen där, att ställningen varit i vägen mm. Men det gick över förväntan :D
[bild]
Ett drag med ett sandpapper nertill så.. (y)
Ingen droppnäsa på panelen?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Ingen droppnäsa på panelen?
Nej, den blev rak.
Droppnäsans vara eller icke vara är omtvistad. ;) Mindre trä längst ut som kan suga i sig vattnet lättare än om det är en rak snittyta. Samtidigt en spets släpper det förmodligen lättare från :cool:
Kanske kör en gardering och gör droppnäsa på lockläkten :crysmile:

• Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Tillverkat och slagit i något hundratal plugg. Svettigt...

• Träaltan under konstruktion med inslagna träpluggar och verktyg utspridda på dess yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Nej, den blev rak.
Droppnäsans vara eller icke vara är omtvistad. ;) Mindre trä längst ut som kan suga i sig vattnet lättare än om det är en rak snittyta. Samtidigt en spets släpper det förmodligen lättare från :cool:
Kanske kör en gardering och gör droppnäsa på lockläkten :crysmile:
Jag fegade och körde liggande panel. :)

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Flyttat ställningen och byggt på en våning till. Fixade till smyg och foder till gavelfönstret och måttade in överblecket. Allt detta för att kunna börja med panelbytet på övre halvan. Varför kan man aldrig bara sätta igång utan en massa som behöver fixas först ...

Fast imorgon kan jag fortsätta med panelen direkt efter de fyra brädorna jag fick upp idag. Bra träning att klättra upp och ner vid var 3:e bräda.

Byggställning intill ett rött trähus med ny monterad våning, förberett för panelbyte med synliga foder kring gavelfönstret.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Undersökning med karbonatiseringsindikator!
Användning av karbonatiseringsindikator på en murad tegelvägg med synliga lila spår efter test.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag börjar tröttna på värmen. Man får ju inget gjort :(. 37 grader i söderläge just nu :/

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Tänk på den dåliga, regniga sommaren förra året så blir du nog på bättre humör.:)

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tänk på den dåliga, regniga sommaren förra året så blir du nog på bättre humör.:)
Det var inte regnigt förra sommaren (heller). Iaf inte i Stockholmstrakten. Jag minns att vi konstaterade att sommaren 2017 var som en bra champagne - kall och torr...

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Kapat plugg med japansåg, slipat cirka 60% av däcket och oöjat detsamma. Ska försöka få upp bubbelbadet också... Tog cirka fem timmar att slipa med en Festool ETS 150/5 med 150s papper. Förbrukade 30 papper på ytan... Kanske hade varit bättre med något annat, men det var vad jag hade.

• Delvis slipat trädäck nära inplastat bubbelbad under installation och ojämn mark.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Undersökning med karbonatiseringsindikator!
[bild]
Vad är det och varför görs det?

V mutalisken skrev:
Vad är det och varför görs det?
Det görs för att avgöra om murbruket fortfarande har phvärde högt nog för att skydda armeringen mot korrosion.
Och det ger mig en hum om hur mycket jag behöver ta bort i fogarna för att komma in till bruk som inte har börjat karbonatisera.

Hemmakatten
B b8q skrev:
Det var inte regnigt förra sommaren (heller). Iaf inte i Stockholmstrakten. Jag minns att vi konstaterade att sommaren 2017 var som en bra champagne - kall och torr...
Visst var det regnigt! Ganska mycket till och med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.