Blocketfyndat ännu ett gediget gammalt skåp. 500 spänn tyckte vi var ett riktigt kap.

Grönmålat vintage skåp med glasdörrar visar porslin, ovanpå en vas med blommor, en ljusstake och en tavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och på eftermiddagen kom vi igång med takåsarna till verandabygget.

Träkonstruktion av takåsar till veranda framför rött trähus med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bra husdag!
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Idag har jag bott i tvättstugan...

Skulle tvätta två dunkuddar, skedde en liten olycka i ena barnsängen. Så en lättare upp frächning.

Kommer ner någon timme senare och det är helt brunt bakom glaset på tvättmaskinen, fullt med vatten fortfarande och maskinen visar error-koder..

Försöker komma på ett sätt att tömma vattnet och få upp luckan. Hittar rengörningsfiltret och inser att det sitter för "lågt" för att kunna ha något som samlar upp vattnet. Blir att "lyfta" upp maskinen på några tryckta reglar. Börjar tömma vattnet, mesta delen kommer ändå ut på golvet. Inser då att jag förträngt att förra ägaren inte heller här har gjort ett bra jobb, allt fall är åt fel håll. Får skrapa vattnet mot brunnarna..

Får upp luckan när vattnet runnit ut, och möts av en vägg av fjädrar. Ena kudden hade trasats sönder. Börjar lyfta ut så mycket fjädrar jag bara kan. Är en ansenlig mängd i en kudde..

Ligger en mängd fjädrar i gummibäljen som sitter mellan trumman och luckan. Och det börjar kännas lönlöst att få bort dem.
Testar en sköljning utan centrifug, men filtret sätter igen direkt. Får köra ett 10-tal sköljningar utan filter och allt vatten rinner ut på golvet. Mellan varje körning som hela tiden avbryts av att maskinen inte orkar pumpa ut vattnet, så plockar jag ut en grapefrukt stor hög av fjädrar som ligger i trumman.

När fjädrarna börjar minska, kör jag ett kort program med lite tvättmedel. Igen fullt med fjädrar i maskinen. Kör programmet igen och fjädrarna minskar. Testar ett ännu längre program och igen fullt med fjädrar, kanske en handbolls-storlek.

Ca 9 timmar senare kör jag ett sista program och hoppas nu att fjädrarna är borta för alltid..

Lärdomar;
• Alltid tvätta dunkuddar i ett extrafodral.
• Skynda på jobbet med att få den nya tvättstugan färdig med upphöjda maskiner och korrekt fall mot brunnar.
 
  • Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Att rikta tak i ett snett och vint hus är nog det dummaste jag gett mig in på. När alla reglar ligger i våg i relation till varandra ser det ut som jag byggt en Mamma Mu-koja då alla andra raka linjer i själva verket är sneda. Har vägt av med lasermått säkert 30 ggr per fästpunkt.

Frun klev in i rummet för en stund sen och deklarerade missnöjt att allt ser snett ut.
Psykakuten nästa!
 
  • Gilla
BiFuel och 6 till
  • Laddar…
När det inte finns nåt att fästa i då funkar fogskummet, det enda det är bra till. En del kompisar har deklarerat fogskummets förträfflighet att montera fönster och dörrar med, njaeee inte om man vill kunna justera prylarna sen. Men detta duger det gott till! :)
 
  • Dörr monterad med fogskum i dörröppning, verktyg för fixering synligt, utsikt till trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Målat väggarna i garaget. Ganska lätt att se skillnad var det är målat. Därefter ska golvet målas och sedan ny belysning på det.:) Ny målad vägg i garage, ojämnt lager med synliga gamla fläckar, innan golv och belysning uppgraderas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Sådärja, nu var smygen runt nya ytterdörren klar. Bara lite foder, och lite målarfärg så är jag klar. Behöver även göra nåt åt tröskeln då den nya inte är lika bred så behöver jag lägga en plåt, ekplanka eller liknande där så det möter upp golvet.
 
X xdigger skrev:
När det inte finns nåt att fästa i då funkar fogskummet, det enda det är bra till. En del kompisar har deklarerat fogskummets förträfflighet att montera fönster och dörrar med, njaeee inte om man vill kunna justera prylarna sen. Men detta duger det gott till! :)
I feel you brother!

Ej färdigställd fönsterinstallation med synliga verktyg och byggmaterial i en blivande dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast jag har ingen riktig karm. Gårdagskvällens jobb.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Blev en sväng till Ikea för nya dörrar till garderoberna. Lite förvånad över priset, 50:- per dörr 195*50cm. Nästan så man skulle hamstra för framtiden.
Ikea-garderob med öppen vit dörr och inuti en dammsugare, redo för hyllinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är drygt halva hyllor från väggen mot dammsugaren. Frågan är om det går att klara sig utan konsoler under eller om frihänget knäcker sidan/hyllan?
Gjorde ett litet test med 3 st 6*30 dominos,
Träskiva med infällda dominoklossar på arbetsbänk bredvid Festool Domino-maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och limmade en skiva i vinkel
Hörndel av hemmagjord hylla med vit skiva fastklämd på arbetsbänk, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir att bryta isär imorgon för att se var och hur lätt det knäcks, hyllan eller gaveln. Själv tror jag att man drar ut dominoklossarna från gaveln ...
 
Idag har jag börjat att bygga en källardörr. Modulmåttet blev 79 cm x 174,5 cm. Inte så standard.

Köpte stålskenor 70mm som används till att bygga väggar. Köpte samtidigt cellplast 70 mm tjock. Kapade till skenorna och cellplasten.

Pågående bygge av källardörr i plywood och stålskenor, liggande på en verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapade sedan till en 12 mm plywood-skiva och skruvade fast den i plåtskenorna med vindduk emellan.

Under konstruktion av en källardörr med plywood och stålskenor, verktyg och byggmaterial synliga runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På baksidan ska det till en mdf-skiva men jag ids inte att köra cirkelsågen nu när ungar, frugan och katten sover.

Delar av en källardörr under konstruktion med plywood, cellplast och stålskenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testmontage i dörrhålet.

Påbörjat bygge av källardörr med stålskenor och cellplast monterad i dörröppning, omgiven av råa väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min teori är att plåt och cellplast inte slår sig. Plywood är korslagda virkesbitar så dom borde inte slå sig. MDF är dött material och borde inte heller slå sig. Får se om det stämmer.

Det blev i alla fall en väldigt lätt dörr men ändå förvånansvärt stabil. Och den lär bli ännu mer stabil när mdf-skivan kommer dit.

Detta är en dörr som används kanske en gång i månaden och jag vill egentligen slå igen hålet, men det är bra att han en extra utgång vid brand eller annat.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
C Carl-Jo-han skrev:
Idag har jag börjat att bygga en källardörr. Modulmåttet blev 79 cm x 174,5 cm. Inte så standard.

Köpte stålskenor 70mm som används till att bygga väggar. Köpte samtidigt cellplast 70 mm tjock. Kapade till skenorna och cellplasten.

[bild]

Kapade sedan till en 12 mm plywood-skiva och skruvade fast den i plåtskenorna med vindduk emellan.

[bild]

På baksidan ska det till en mdf-skiva men jag ids inte att köra cirkelsågen nu när ungar, frugan och katten sover.

[bild]

Testmontage i dörrhålet.

[bild]

Min teori är att plåt och cellplast inte slår sig. Plywood är korslagda virkesbitar så dom borde inte slå sig. MDF är dött material och borde inte heller slå sig. Får se om det stämmer.

Det blev i alla fall en väldigt lätt dörr men ändå förvånansvärt stabil. Och den lär bli ännu mer stabil när mdf-skivan kommer dit.

Detta är en dörr som används kanske en gång i månaden och jag vill egentligen slå igen hålet, men det är bra att han en extra utgång vid brand eller annat.
Skall du fälla in träklossar för gångjärn och låskista?
 
TeroM TeroM skrev:
Skall du fälla in träklossar för gångjärn och låskista?
Glömde att skriva det men det ligger trä infällt för gångjärnen. Har dock inte bestämt om jag ska använda modernare gångjärn eller klassiska hakgångjärn typ http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/hakgangjarn/hakgangjarn-316416/ Sådana skulle passa bättre med husets ålder.

Det blir ingen låskista i alla fall utan klassis skjutregel, typ http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/port-garagebeslag/skjutreglar/skjutregel-311139/ på insidan, minst ett men antagligen 2 på varje sida så att det inte blir lätt för någon att haka av dörren. Dörren är tänkt att enbart kunna öppnas inifrån. Därav blir det så enkelt som möjligt.
 
Sådär, ytterdörren i källartrappen bytt... :)
 
Grävt lite och sprängt loss ett par bitar berg☺
 
  • En hög med grus och större bergstycken i en nyligen utgrävd och sprängd terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vaxat nya tröskeln första omgången
Nyvaxad trätröskel vid en öppen dörr, mellan ljusgrått golv och mörk dörrmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TeroM TeroM skrev:
Blev en sväng till Ikea för nya dörrar till garderoberna. Lite förvånad över priset, 50:- per dörr 195*50cm. Nästan så man skulle hamstra för framtiden.
[bild]
Tanken är drygt halva hyllor från väggen mot dammsugaren. Frågan är om det går att klara sig utan konsoler under eller om frihänget knäcker sidan/hyllan?
Gjorde ett litet test med 3 st 6*30 dominos,
[bild]
Och limmade en skiva i vinkel
[bild]
Blir att bryta isär imorgon för att se var och hur lätt det knäcks, hyllan eller gaveln. Själv tror jag att man drar ut dominoklossarna från gaveln ...
Och det blev som jag trodde. Satt hyfsat hårt men för lätt att bryta loss dominoklossarna från gaveln då det är för lite material. Får bli konsoler under istället.
Två träplattor med utbrytna hål där dominoklossar skulle sitta, och en borr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.