jackt jackt skrev:
Sitter och tittar på hur regnet nu har letat sig förbi ytterpanelen och nu droppar så fint på insidan av köksfönstret..
Blir riktigt irriterad på, att man som tidigare ägare kostar på ett fasadbyte men struntar fullkomligt i att det inte görs rätt..

[video]
Du skojar! Fy vad irriterande alltså... Vet du vad problemet är? Inget överbleck?
 
Börjat bygga lite fönstersmyg i källaren, lyssnar på Thåström och dricker bärs. Ibland vill man vara för sig själv en stund.
Pågående arbete med att bygga fönstersmyg i en källare med vattenpass och smutsigt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Bytt en av två ytterdörrar! :)
 
  • Nyinstallerad vit ytterdörr med tre fönster och dörrhandtag, inramad av tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Gjort årlig översyn av altanen och bytt skruvar som är av. Kommer aldrig någonsin skruva en altan med något annat än rostfritt som är mjukare och inte går av.
En hög med avbrutna skruvar på ett slitet trägolv som ersatts under underhåll av en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke
  • Laddar…
Vad är det där för skruv, alltså märke osv?
 
Byggt en takgenomföring som ljuddämparen och fläkten till det nya köket skall byggas in i.
 
  • En nyligen byggd rektangulär träkonstruktion på gräsmatta avsedd som takgenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Brutit upp lite mer golv. Varför känns det som att det går fortare att lägga golv än att ta upp det?
Nån som behöver ca 170 kvadrat golv förresten?
 
  • Renoveringsarbete med delvis upprivet trägolv, verktyg och en skottkärra i ett tomt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Biggie och 1 till
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Vad är det där för skruv, alltså märke osv?
Ser precis ut som aerfast
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Vad är det där för skruv, alltså märke osv?
Raptor, tror det är Beijers egna märke. Såg idag också att flera stycken var rostiga på skallen.

Ett år efter att vi byggde altanen så tog jag upp ett 10-tal trallbrädor i samband med att vi byggde ett utekök. Då var ca 10% av skruvarna av.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Målade klart socklarna i hallen och monterade garderoberna jag kapat ner djupet på.
Limning av passbit,
Vit garderob under montering med klämhållare fästa vid hyllplanen i en hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garderoberna på plats och målas i samma vita färg som socklar och vägg,
Nyinstallerade, vita garderober i en hall med nymålade socklar och skyddspapper på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och frun hittade en inredningsdetalj så nu kan man sitta i hallen eller lägga upp en fot när skorna skall knytas.
Renoverad hall med nyinstallerade vita socklar, grått golv och en silverfärgad pall med dekorativ sits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Åh, nostalgi! En sån pall hade mina föräldrar i köket när jag växte upp! Vill dock minnas att det var något brunt 70-tals mönster på plastinläggen :D
 
Krilleman
Många som har haft en pall likt denna.

Jag saknar dock inkopplingen av din FMM-VUK i ditt LK-skåp mest! :)
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Många som har haft en pall likt denna.

Jag saknar dock inkopplingen av din FMM-VUK i ditt LK-skåp mest! :)
Skall fortfarande lätta på utkastaren på utsidan för målning av panel. Efter det kommer den att kopplas in. Har du ngn tips på vad man kan använda för att vrida på stora muttern inne i skåpet, lite tight med normala nycklar. En kråkfot eller liknande?
 
Krilleman
Jag har aldrig kopplat ett VUK-skåp tidigare. Jag pysslar väldigt lite med privatbostäder och liknande. På dom större byggena sätter man nästan uteslutande in vanliga VUK i undercentraler eller liknande.

Men kråkfot är nog en bra idé trots allt!
 
jockeping jockeping skrev:
Du skojar! Fy vad irriterande alltså... Vet du vad problemet är? Inget överbleck?
Det är ett flertal fel tyvärr, dock skall det sägas att detta bara sker om regn och vind kommer från ett visst håll.
Men felen är;
• Felaktigt satta överbleck, de sitter ytters på panelen (panelen är stående med fasad kant), det är alltså hål mellan bleck och panel.
• Tilläggs-isolerad på befintlig äldre panel, trolig ordning från den, "vindtyg" - 45mm regel - ytterpanel. Ingen luftspalt, isoleringen ligger direkt mot den nya panelen.
• Fönstren utflyttade i liv med nya panelen.
• Panelen har torkat/slagit sig, så det finns glipor mellan bitarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.