4 424 423 läst · 32 293 svar
4424k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
När jag rev bort köksbänksskåpet förra helgen upptäckte jag att prisolrören upp till köksbänken inte var förankrade i bjälklaget så de kunde röra sig. Med tanke på att de är dryga 40 år var det lika bra att göra slag i saken och dra fram nya Rör-i-Rör när man ändå håller på och riva runt i köket. Så i går skred jag till verket och det gick förvånansvärt smidigt att få dit.
Nu ska bara vatten och avlopp till diskmaskinen dras om med riktiga rör ovanifrån och inte slangar som kommer upp ur golvet i skåpet.... Och så limma dit en våtrumsmatta.
Idag så tillverkade jag en ny del till stommen på diskbänksskået. Den gamla i spånskiva hade gett upp efter för mycket fuktpåverkan. Utgick från två bitar skruvlimmad plyfa. Hålen för de där IKEA-vridskruvarna som håller ihop skåpet var jag tvungen att fräsa ut på frihand med en 8mm frässtål eftersom jag glömt att köpa ett 15mm frässtål som jag egentligen behövde. Hålen på sidorna fick borras på frihand. Tog en bra stund men jag fick till den jäkligt bra.
Tyvärr så slog det slint när jag skulle såga ur för diskhon och jag råkade ha biten spegelvänt med resultatet att urtaget blev utåt och inte in mot skåpet....
Blev smått vansinnig på mig själv för klanteriet och svor en lång ramsa. När jag lugnat ner mig en aning så kom 8-åringen fram och sa: -Pappa! Tur för dig att vi inte har en svärburk, för du hade aldrig haft råd att betala för det där!
Efter lite pyssel så gick det dock att återanvända biten, men det blev ju inte riktigt lika bra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska bara vatten och avlopp till diskmaskinen dras om med riktiga rör ovanifrån och inte slangar som kommer upp ur golvet i skåpet.... Och så limma dit en våtrumsmatta.
Idag så tillverkade jag en ny del till stommen på diskbänksskået. Den gamla i spånskiva hade gett upp efter för mycket fuktpåverkan. Utgick från två bitar skruvlimmad plyfa. Hålen för de där IKEA-vridskruvarna som håller ihop skåpet var jag tvungen att fräsa ut på frihand med en 8mm frässtål eftersom jag glömt att köpa ett 15mm frässtål som jag egentligen behövde. Hålen på sidorna fick borras på frihand. Tog en bra stund men jag fick till den jäkligt bra.
Tyvärr så slog det slint när jag skulle såga ur för diskhon och jag råkade ha biten spegelvänt med resultatet att urtaget blev utåt och inte in mot skåpet....
Blev smått vansinnig på mig själv för klanteriet och svor en lång ramsa. När jag lugnat ner mig en aning så kom 8-åringen fram och sa: -Pappa! Tur för dig att vi inte har en svärburk, för du hade aldrig haft råd att betala för det där!
Efter lite pyssel så gick det dock att återanvända biten, men det blev ju inte riktigt lika bra
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
Mexitegel är det inte bättre att ha diskmaskinsanslutning på köksblandaren? Då blir det dessutom regelrätt "på köpet"
Jo, det blir det den dagen vi byter blandare. Eller också sätter vi en elektronisk brytare, de är betydligt snyggare i mitt tycke. Byter inte en fullt fungerande blandare för ett regelkrav som inte behöver uppfyllas (Vi bygger inte nytt kök, vi byter bara luckor ). Jag tycker dessutom det kravet är rätt meningslöst eftersom jag inte tror det bidrar till färre vattenskador. Det är nog ytterst få fler som stänger av vattnet till diskmaskinen tack vare det kravet. De allra flesta lämnar kranen öppen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 590 inlägg
Helgens skörd:
Fredag:
Slipat den spacklade nya väggen i huset, samt grundat den med vävlim.
Måla andra och sista strykningen av garageepoxin.
Lördag:
Satte väv på ena sidan av väggen.
Söndag:
Målade taket i de två rummen.
Rensade i trädgården och lade tillbaka gräsklipparslingan efter höstens häckplantering.
Lade ut gräsklipparstationen, monterade nya klingor på klipparen och släppte ut "Tuva" på grönbete.
Målade första strykningen vitt i de två rummen.
Målade första strykningen vitt i en källarvrå
Målade taket i källarvrån.
Nu går det framåt!
Snart är de nya rummen klara! =)
Fredag:
Slipat den spacklade nya väggen i huset, samt grundat den med vävlim.
Måla andra och sista strykningen av garageepoxin.
Lördag:
Satte väv på ena sidan av väggen.
Söndag:
Målade taket i de två rummen.
Rensade i trädgården och lade tillbaka gräsklipparslingan efter höstens häckplantering.
Lade ut gräsklipparstationen, monterade nya klingor på klipparen och släppte ut "Tuva" på grönbete.
Målade första strykningen vitt i de två rummen.
Målade första strykningen vitt i en källarvrå
Målade taket i källarvrån.
Nu går det framåt!
Snart är de nya rummen klara! =)
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Ha, det vet jag!
Anledningen till märkningen "denna sida upp" eller "denna sida ner" är för att not/fals är lite olika för att underlätta att få dit sista skivan. Lägger man dem upp-o-ner så blir det bara svårare. Har man väl fått dit dem spelar det ingen roll.
På södra halvklotet går de på händerna.
Anledningen till märkningen "denna sida upp" eller "denna sida ner" är för att not/fals är lite olika för att underlätta att få dit sista skivan. Lägger man dem upp-o-ner så blir det bara svårare. Har man väl fått dit dem spelar det ingen roll.
På södra halvklotet går de på händerna.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 679 inlägg
Håller med; fötterna står rätt farligt nära kanten. I övrigt fick jag en eyegasm av bilderna. SKA fixa i ordning tvättstugan vilket år som helst nu.shomakie skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 679 inlägg
Eller hur! Hur svårt är det egentligen att öppna en skåpslucka och vrida på en kran när man åker bort??mexitegel skrev:Jo, det blir det den dagen vi byter blandare. Eller också sätter vi en elektronisk brytare, de är betydligt snyggare i mitt tycke. Byter inte en fullt fungerande blandare för ett regelkrav som inte behöver uppfyllas (Vi bygger inte nytt kök, vi byter bara luckor ). Jag tycker dessutom det kravet är rätt meningslöst eftersom jag inte tror det bidrar till färre vattenskador. Det är nog ytterst få fler som stänger av vattnet till diskmaskinen tack vare det kravet. De allra flesta lämnar kranen öppen.
Övriga tider går ju diskmaskinen mer eller mindre dygnet runt, särskilt hos en barnfamilj...
Jag kom på att det faktiskt är ganska mycket trevligare med inbyggda spottar än en takarmatur i ett rum med knappa 2,2 i takhöjd...så det var till att ta fram sticksågen och ta sig en liten spåndusch till.
Och innan någon kommenterar, jo jag ska klamra fast de utanpåliggande kablarna igen...
Logga in
Skapa konto
Och innan någon kommenterar, jo jag ska klamra fast de utanpåliggande kablarna igen...