Det låter ungefär som elen i mitt gamla hus (gjort i början av 60-talet). Dosor till förbannelse och de flesta inbyggda bakom väggarna. I bland bara 30-40 centimeter mellan dosorna...
 
Tog upp ett litet hål i källartaket för att kunna förbereda flytt av inkommande el från ovanvåning till källare.

Öppning i källartak med synliga bjälkar och borrat hål för eldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrade sedan ett hål i syllen för att kunna dra ett rör från utsidan till centralens nya position i pannrummet...det gick oväntat bra tills jag hittade en spik...fortsatte med något smalare borr...får fortsätta med stämjärn imorrn...

Borrat hål i träsyll för rördragning, träspån och en spik synlig inuti hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Det kan gå via en takdosa i köket också, ingen rolig dosa kan jag säga för den är ett riktigt ormbo. Tyvärr har de dock byggt bort en nisch där badrumsskåpet sitter och där kommer det bara ut kablar ur ett rör. Tyvärr är det dessutom andra färger mot vad som är i dosan vid brytaren. Därav misstänker jag att de har byggt in en dosa i väggen.

Får man dra jordkabel från en annan dosa? Skulle nämligen kunna öppna upp lite i väggen för att fixa det istället för att rota runt i halva huset för att sedan ändå inse att dosan verkligen sitter i väggen.
Nej tyvärr får man inte göra det 😵
 
Jag har installerat en vattenavskiljare till mina takrännor och satt dit tunnor för att samla in regnvatten.
Jag ska använda regnvattnet för bevattning av grödorna på tomten. Jag vill helst undvika att använda vårat egna vatten, då grundvattnet blir sämre för varje år.
Jag tror att vi snart står inför stor vattenbrist faktiskt.

Jag är dålig på att ta bilder, men en sån här använde jag:
Vattenavskiljare för takränna i vitt, ansluten till insamling av regnvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Nej tyvärr får man inte göra det 😵
Sicken skit... Då får vi kanske dra om både fas, neutral och jord då...

Vad finns det för risk/anledning till att man inte får dra jorden från en annan dosa? (Ska inte göra det, är bara nyfiken)
 
Mikael_L
iSnobben skrev:
Sicken skit... Då får vi kanske dra om både fas, neutral och jord då...

Vad finns det för risk/anledning till att man inte får dra jorden från en annan dosa? (Ska inte göra det, är bara nyfiken)
En anledning lika god som någon annan är att det finns ett sådant krav, t.ex. i SS 436 40 00 (elinstallationsreglerna)
543.6 Montering av skyddsledare
Där överströmsskydd används för skydd mot elchock ska skyddsledaren ingå i, eller förläggas i omedelbar närhet av, det ledningssystem där tillhörande spänningsförande ledare är förlagda.



En av riskerna är att vid arbete i ledningsystemet, eller förändringar, kopplar man ur alla ledare ur en grupp som alltså då sätts spänningslös.
Men det blir ju riktigt illa att en eller flera andra säkringsgrupper (med ström på) kan tappa sin skyddsjord då, vilket är rätt svårt att inse då man kopplar loss en grupp.
 
  • Gilla
iSnobben och 1 till
  • Laddar…
Mikael svarade åt mig. Det är just att den kan kopplas ifrån utan att man är medveten om att en annan grupp tappar sin jord.

Jag förstår att det är mycket jobb men jag själv hade ju mått mycket bättre av att ta reda på var alla dosor är och/eller ta fram dem. Kopplingsdosor får inte byggas in 😕
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Ringt efter spolbil för att få bort stopp i avloppet, precis vid tomtgränsen, samt att slamsuga dräneringsbrunnen.

Det hela började med att jag igår skulle åtgärda "stopp" i avloppet från toan i källaren, inga problem med golvbrunnarna i källaren.
Vattnet i toan steg högre än normalt vid spolning men sjönk ganska snabbt undan.

Körde i spolslangen till högtrycken, kom förbi "stoppet", kände inget stopp, provade från annat håll.
Gick ut och kollade spolbrunnen strax innanför tomtgränsen, vattnet stod drygt 50 cm upp, lyfte på brunnslocket ute i gatan, kom inget vatten där, körde i spolslangen kom in ca 1,5 meter (ungefär tomtgränsen) där blev det tvärstopp, försökte flera gånger.
Började fundera var vattnet tar vägen, tog å kollade i dränagebrunnen (dräneringen är kopplad till avloppet), vattnet stod ca 3 dm högre än normalt samt att det var både fett och fekalier, kollade i spolbrunnen för dräneringen där stod det 5-10 cm.


Tur i oturen så verkar det som om kommunen kommer att stå för kostnaden för spolbilen samt att dom kommer att gräva upp och byta betongrören, inne på tomten är det plaströr (biten mellan spolbrunnen och betongrören är bara något år gammal, byttes när vi bytte dricksvattenserviceledningen).
Det visade sig med kamerans hjälp att två betongrör låg med för stor vinkel så att det var en kant som papper mm fastnade på, kan ha rubbats lite pga grävningen häromåret.
 
Ramnemark skrev:
Mikael svarade åt mig. Det är just att den kan kopplas ifrån utan att man är medveten om att en annan grupp tappar sin jord.

Jag förstår att det är mycket jobb men jag själv hade ju mått mycket bättre av att ta reda på var alla dosor är och/eller ta fram dem. Kopplingsdosor får inte byggas in 😕
Tack båda två det där är ju sånt som en annan inte riktigt tänker på och det är också därför jag anlitar elektriker. Men nu vet jag ju även varför det är fel 😃

Ska göra några försök till ihop med sambon och se om det går att hitta den försvunna knutpunkten eller om elektrikern får dra om kablarna från en annan dosa i hallen. Jag ska ju ändå gipsa om där.

En helt annan fråga på samma tema. Vi har plockat bort en del element som inte behövs och det efterlämnar ju spår i form av kablar som vi har satt i utanpåliggande kopplingsdosor. Får en elektriker utnyttja dessa till vägguttag?
 
iSnobben skrev:
...
En helt annan fråga på samma tema. Vi har plockat bort en del element som inte behövs och det efterlämnar ju spår i form av kablar som vi har satt i utanpåliggande kopplingsdosor. Får en elektriker utnyttja dessa till vägguttag?
Jag ger mitt amatörsvar, tills experterna vaknar i morgon bitti :)

Risken är väl att du hade 400-voltselement i huset.
Alltså tvåfas, och att det saknas nolledare.

För övrigt sätter man vägguttagen under fönsterkanterna,
och inte mitt under fönstren, där elementdosorna brukar sitta.

Men som sagt, jag är amatör :p
 
  • Gilla
Rickie och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
iSnobben skrev:
En helt annan fråga på samma tema. Vi har plockat bort en del element som inte behövs och det efterlämnar ju spår i form av kablar som vi har satt i utanpåliggande kopplingsdosor. Får en elektriker utnyttja dessa till vägguttag?
Japp, inga problems. Elrör som elrör.

Radiatortslingan brukar ju gå in till elcentralen, så där är det som regel inga problem.
Det kan som KoW påpekar saknas noll-ledare i slingan, då måste det slangas in sådan.
Men .. Sitter det kvar radiatorer i slingan så kan det bli lite knepigt, då ska ju både dessa och uttagen få ström från samma säkringsgrupp. Detta kan ev bli lite knöligt, det blir definitivt en dålig blandning av laster på samma grupp.
Det blir en bedömningsfråga från fall till fall, och olika från elektriker till elektriker. En del skulle inte alls bry sig, knappt förstå invändningen, andra är lite striktare än mig.
Jag tycker att man åtminstone borde försöka sätta radiatorer på två av säkringarna och uttag på den tredje isåfall, men beroende på radiatorernas spänning och effekt kan det ev bli svårt.


Och så är det såpass mycket nyinstallation att JFB-kravet ev träder in.


Men rören får absolut användas.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Äntligen fått tomröret på plats. Började med att försöka hugga bortre änden av hålet lite större, men gav upp efter en stund. Prövade att borra ett nytt hål alldeles intill, men naturligtvis var det en spik där också 😒

Så det var ju bara att fortsätta hugga. Sedan fick jag åla mig under altanen med multiverktyget för att såga bort en regel som var i vägen. Naturligtvis så startade inte sågen när jag låg där på rygg, verkar vara något glapp i den. Några slag med hammaren så startade den...blir att ersätta den med en blå omgående 💸

Nåväl, efter en evighets sågande och lite bankande med stämjärnet så hade jag lyckats få ett tillräckligt stort hål för att få igenom tomröret, så in igen, pressa igenom röret genom hålet och sedan åla sig tillbaka under altanen för att dra ut en stump. Trägen vinner.

Montage av ett gult tomrör under en altan och ett hål sågat för installation, med röret draget genom väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår det att dra lite vp-rör innan jag kan sätta igen källartaket.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
Nyrenoverad tvättstuga där nymålade vita foderelement ligger på tork på en hopfällbar bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tur man har en nyrenoverad tvättstuga så att det finns någonstans att måla foder. (y)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Gipsat en vägg och noterat skillnaden mellan byggmax skräpgips och Gyproc-gips. Pappen på byggmaxgipsen går sönder mycket lättare när man skruvar. Så den lär inte sitta lika bra och det blir massor med merarbete för att spackla skiten.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ska vi skilja oss eller köpa en diskmaskin?


Vi valde att fortsätta några år till :D
Nyinstallerad diskmaskin i mörkt rum med instruktionsmanual på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.