4 407 002 läst · 32 227 svar
4407k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 403 inlägg
Dra nätverk!
Efter att ha snyggat upp elen på vissa ställen i taket så passade jag på att öppna upp för en centralpunkt för nätverk och liknande i huset. Överdelen av en centralt placerad garderob blev lämplig.
Förberett med 6x32mm vp-rör som "downpipes":
Borrade upp för att hitta var rören slutade, 32mm-avloppsrör och 32mm VP-rör passar ihop. 90graders böjar till avloppsrör ger snygga mynningar:
Lappa och laga:
Fiber drogs om, och nätverkskablar drogs, delvis genom förberedda nya kanaler samt genom att jag förbundit vinden med det gamla telefonnätet. Ett genidrag väl uppe på vinden och vi kapade öppningar ovan rören så vi slapp krypa ut över lösullen, nu kunde vi ligga på den delen av taket som är skyddat av vinkelbyggnaden:
Det temporärpermanenta slutresultatet i garderoben (Nu har vi Wifitäckning i källaren också! :wow:
Befintlig nätverksinstallation satt på en vägg mitt i det som är tänkt att bli ett allrum för barn, låter som en gjuten placering för driftsstörningar:
Slutresultat i allrummet:
Passar på att tacka min vän som agerat bollplank samt hjälpt till med detta som tog en hel helg :x
Efter att ha snyggat upp elen på vissa ställen i taket så passade jag på att öppna upp för en centralpunkt för nätverk och liknande i huset. Överdelen av en centralt placerad garderob blev lämplig.
Förberett med 6x32mm vp-rör som "downpipes":
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrade upp för att hitta var rören slutade, 32mm-avloppsrör och 32mm VP-rör passar ihop. 90graders böjar till avloppsrör ger snygga mynningar:
Logga in
Skapa konto
Lappa och laga:
Logga in
Skapa konto
Fiber drogs om, och nätverkskablar drogs, delvis genom förberedda nya kanaler samt genom att jag förbundit vinden med det gamla telefonnätet. Ett genidrag väl uppe på vinden och vi kapade öppningar ovan rören så vi slapp krypa ut över lösullen, nu kunde vi ligga på den delen av taket som är skyddat av vinkelbyggnaden:
Logga in
Skapa konto
Det temporärpermanenta slutresultatet i garderoben (Nu har vi Wifitäckning i källaren också! :wow:
Logga in
Skapa konto
Befintlig nätverksinstallation satt på en vägg mitt i det som är tänkt att bli ett allrum för barn, låter som en gjuten placering för driftsstörningar:
Logga in
Skapa konto
Slutresultat i allrummet:
Logga in
Skapa konto
Passar på att tacka min vän som agerat bollplank samt hjälpt till med detta som tog en hel helg :x
Inget vettigt ...
Frun(!) hittade en annons på biomöbler, två fåtöljer och en tresitssoffa kortad till två på bilden, för 2500:- Hade absolut inte tänkt att skaffa detta än men kunde inte motstå priset. Så, dagen gick till att skruva ner gamla Ikea stolarna och dumpa dessa i förrådet, göra plats för nya och nu är det biodags.
Frun(!) hittade en annons på biomöbler, två fåtöljer och en tresitssoffa kortad till två på bilden, för 2500:- Hade absolut inte tänkt att skaffa detta än men kunde inte motstå priset. Så, dagen gick till att skruva ner gamla Ikea stolarna och dumpa dessa i förrådet, göra plats för nya och nu är det biodags.
Logga in
Skapa konto
Bytt ut vissa plastdetaljer på några 60-talsfönster. Egentligen borde alla fönster bytas ut, men just dessa är inte så prioriterade. Det blir så fasligt dyrt att byta eftersom fönstrena är så gigantiska. Hade de varit normalstora hade jag försökt mig på ett byte själv, men byte 200-kilospjäser lejer jag helst bort.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Se upp med kondens när du drar rör på kalla sidan på vinden. Varm luft stiger upp i rören och fukt faller ut och rinner ner....kan bli en del vatten av det råkar jag veta.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 403 inlägg
Tack för varningen!
Tejpade igen där rören mynnar ut ovan, men glömde ta bild. Samt tänkte "plugga" dem med bomull eller någon trasa nere i skåpet.
Tejpade igen där rören mynnar ut ovan, men glömde ta bild. Samt tänkte "plugga" dem med bomull eller någon trasa nere i skåpet.
Jag är säker på att markägarna även i år tycker det är precis lika dumt som förra året.KnockOnWood skrev:
Vi jagade också julgran, fast på egna marker. Den som lämnades förra året för tillväxt blev perfekt i år. Alltid ett lika uppskattat äventyr för barnen.
Med traktor ut i ägorna. I år hade vi en fripassagerare på pallyften...
Logga in
Skapa konto
När väl granen är hittad hjälps barnen åt att fälla den. Det obligatoriska "Timber!" får inte glömmas
Logga in
Skapa konto
Snyggt jobbat Kanalisationen och avslutet i skåpet är föredömlig. Nu kanske du inte är färdig men några förbättringsförslag eller att tänka på tills nästa gång, i all välmening.13th Marine skrev:
* Börja alltid att kontaktera från vänster (plint 1) och stripea upp inkommande kablage i buntar i för varje 8-grupp i din plint så ser det mer propert ut. Avpassa kabellängden så det inte blir några "hängmagar" någonstans.
* Skaffa en liten kabelskyddskanal för fibern och försök skydda den hela vägen.
* Limma upp eluttagslisten till höger om eluttaget, stripea kabeln i en snygg ring.
* Montera en liten trådstege i taket och lägg i allt kablage där.
* Aktiv utrustning bör placeras så man så enkelt som möjligt kan avläsa dess statuslampor. I ditt fall hade jag nog övervägt att helt enkelt låta utrustningen stå på skåpets golv.
* Märk upp dina uttag om du inte gjort det. Ska man följa standard så märker du upp din plint med AA01 och så märker du dina uttag med AA01/01 för uttaget som är kontakterat i första plinten, AA01/02 för andra plinten osv.
* Under installationsarbetet är det en fördel att skriva på varje kabel med spritpenna till vilket uttag den går.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 403 inlägg
Många bra tips, jag är mycket riktigt inte helt klar utan det hela ska snyggas till när jag fått ny energi.
Vi sektionerade patchpanelen istället, så den tredje sektionen blev "uttagsnätverk", där började vi till vänster. Det hade blivit en massa korsvis dragning när jag får tummen ur och monterar upp kamerorna annars.
Men ja, allmän ordning kommer så småningom, vi skulle hinna spela lite spacehulk innan gästen skulle åka hem
Vi sektionerade patchpanelen istället, så den tredje sektionen blev "uttagsnätverk", där började vi till vänster. Det hade blivit en massa korsvis dragning när jag får tummen ur och monterar upp kamerorna annars.
Men ja, allmän ordning kommer så småningom, vi skulle hinna spela lite spacehulk innan gästen skulle åka hem
Rotera panelen 180' - klartmexitegel skrev:Snyggt jobbat Kanalisationen och avslutet i skåpet är föredömlig. Nu kanske du inte är färdig men några förbättringsförslag eller att tänka på tills nästa gång, i all välmening.
* Börja alltid att kontaktera från vänster (plint 1) och stripea upp inkommande kablage i buntar i för varje 8-grupp i din plint så ser det mer propert ut. Avpassa kabellängden så det inte blir några "hängmagar" någonstans.
Många bra råd, tack mexitegel!
Målat dörrposter/dörrkarmar i hallen och grundat hallfönstret andra varvet. Det omålade är fönstret som det sett ut sedan det sattes in 1985, det är alltså innan jag började spackla och slipa. Det är sällan saker är snyggare med bara grundfärg struken...
Logga in
Skapa konto
Provplacerat skåpet som vi hållit på att renovera sedan vi köpte huset för snart fyra år sedan. Skåpet har stått i svärföräldrarnas lada åtminstone sedan 50-talet och troligtvis mest använts som bostad för mössen. Av någon anledning ville sambon prompt ha det. Med facit i hand hade det troligtvis gått snabbare att bygga ett nytt...nåväl, nu är det nästan klart.
Logga in
Skapa konto