Nyss skördade rödbetor och bladgrönsaker på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skördat🤩

• Gilla
4774 och 10 till
  • Laddar…
Regnar, så passar på att modernisera växthusbevattningen med en Shelly. Timerns LCD-skärm pajar under vintern, och jag har ledsnat på att köpa nya eller programmera i blindo.

• Elektronikkomponenter för bevattningssystem med en Shelly-enhet, kablar och en timer syns utspridda på ett bord.
    Skapa konto
  • Elprojekt med Shelly-enhet för bevattning, kabelanslutningar, väggdosor och instruktionsmanual på ett bord.
    Skapa konto
  • Monterad Shelly för växthusbevattning på träpanel med solcellsladdare och timers.
    Skapa konto
  • Gilla
Dysterkvist och 6 till
  • Laddar…
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Regnar, så passar på att modernisera växthusbevattningen med en Shelly. Timerns LCD-skärm pajar under vintern, och jag har ledsnat på att köpa nya eller programmera i blindo.
Snajsigt! Vad triggar den på? Är det bara timerstyrt, eller tar den hänsyn till väder, jordens fuktighet eller liknande?

M mrsnhp skrev:
Snajsigt! Vad triggar den på? Är det bara timerstyrt, eller tar den hänsyn till väder, jordens fuktighet eller liknande?
Timer, och en tryckknapp för manuell bevattning. Tanken är väl att i framtiden kunna avancera det mer.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Gangstersmed Gangstersmed skrev:
Timer, och en tryckknapp för manuell bevattning. Tanken är väl att i framtiden kunna avancera det mer.
Jag är ganska sugen på att ordna något sådant i längden 🙂 Växthus är kul, men framåt juni-augusti börjar vattnandet kännas lite tjatigt.

M mrsnhp skrev:
Jag är ganska sugen på att ordna något sådant i längden 🙂 Växthus är kul, men framåt juni-augusti börjar vattnandet kännas lite tjatigt.
Framförallt är det väldigt skönt att kunna åka hemifrån ett tag. Vattnar från en tunna på 300 liter, det räcker lite över en vecka på sommaren.

Man kan ju koppla till vattennätet också, men känns sådär när man är bortrest. Jag försöker även att klara mig helt på regnvatten, har gått bra de senaste 2 åren efter lite utökning av tankar.

Funderar dock att dra från en närliggande
IBC-tank för att ge lite mer kapacitet. Mest för att slippa fylla på tunnan, tanken får vatten direkt från ett tak och sköter sig själv.

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
Vi har en enkel gardena-timer och droppbevattning från amazon. Funkar helt ok men drömmer om att hitta tid att gå all in och automatisera med olika sensorer.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Har väntat i år på denna dag.

En gång gick jag med vår yngsta i liggvagn och lyssnade på odla i p1. Då pratade dom om en ny vinbärssort som hade milda söta bär som går att äta rakt från busken utan att det är surt. Jag lade namnet på minnet och har väntat på att den skulle komma ut i handeln.

Idag åkte Balsgård Martin ner i jorden.

Väldigt trevligt att dessutom få en planta med blommor, så med lite tur blir det provsmakning i sommar.

Nyplanterad Balsgård Martin vinbärsbuske i jord med början till blommor, i ett trädgårdsland.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 15 till
  • Laddar…
Funderar på vad som hänt med vår paradisbuske, om det är den kalla vintern som gjort att den inte riktigt vill sig?
Den är nästan tom på blad, bara ett par stycken på nån gren.
Men när jag klipper i den så ser det ut att finnas liv, inget torrt eller så.
Vet inte om jag ska klippa ner den helt och hållet eller bara vänta och se vad som händer?
Gles paradisbuske med få blad framför ett rött hus, tecken på liv vid beskärning.
Skapa konto
Paradisbuske med få löv mot röd husvägg, tecken på liv vid beskärningsställe.
Skapa konto
En hand håller en sekatör som klipper en buskgren med synliga gröna tecken på liv i snittytan.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Klipp inte nu, vänta och se. Det kan vara det kyliga vädret som håller den tillbaka, om den är skadad så ser du det så småningom när bladen visar sig - eller inte.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Okej, då avvaktar jag. Tack!

Skatorna hade inte gett upp och flyttat.
Det är ju lite svårt att veta om det är samma skator, men i måndags när jag kom från jobbet hade de börjat på ett nytt bo i grenklykan bredvid, i samma träd.
Suck.
Jag har denna tredagarsvecka rivit ner lite pinnar varje kväll, med en hacka från backen. Idag en stege, ordentligt bort med alltihopat och klippt bort klykan de byggt i, räfsat upp allt bös på backen.
Det var väl själva f-n...!

Satt 2st blåbärsplantor. Lite duk och sedan täckbark kvar. Skönt att ha en 'gårdsförsäljning' av plantor o dyl ett par hus bort.....
Nyplanterade blåbärsplantor med skyddande duk, omgivna av täckbark och stenar i en trädgård.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Meckar vidare med växthuset och dess omgivningar. Vi fick lite överbliven grundmålad fasadpanel samt begagnad 45x45 i bra skick, och byggde ihop en odlingslåda. Nu ska vi bara skramla ihop tillräckligt mycket jord för att fylla den (får nog åka och köpa mer), sen ska jag plantera kryddörter.

Tomater, chili och pyttesmå paprikaplantor har fortfarande fiberduk över sig inne i växthuset, men nu är de åtminstone planterade i krukorna.

Svart växthus med odlingslåda av grundmålad panel framför, omgivet av grönt gräs.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Börjat plocka ut krukor med övervintrade växter ur växthuset. Börjat inreda nya altanen med utsikt över dammen.

• Ny inredd altan med trämöbler och krukväxter med utsikt över en trädgårdsdamm och ett växthus.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.