FredrikR FredrikR skrev:
Upp till kamp....! :geek:
[bild]
Infart och grusgångar.
Maskrosor och groblad.

Har ni andra, beprövade tips?
Kokande/hett vatten! Ett plus är att eventuella myrgångar med invånare stryker på foten :whistle:
Salt fungerar också för att hålla ogräset borta därefter.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Härligt!
Det behövs alltså en lastbil för att dra upp en sådan? :)

Hur stort var trädet?
Grävmaskinen (9tonnare) orkade inte ;)

Var tungt med kraftigare utrustning med :surprised:

Ungefär en meter i diameter var ett ”stadigt” träd i slutet av livet…….
Ramlade en hel del stora grenar från det

T Taxture skrev:
Grävmaskinen (9tonnare) orkade inte ;)

Var tungt med kraftigare utrustning med :surprised:

Ungefär en meter i diameter var ett ”stadigt” träd i slutet av livet…….
Ramlade en hel del stora grenar från det
Mm det var en stor björk, bra jobbat.

Klippt gräset och plockat smultron
Skål med smultron framför sommarblommor och vaser på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
Igår.
Införskaffades redskap för ändamålet, hade redan luckrat/rensat insidan för hand...:oops:
Hand håller en ny kultivator med etikett från ICA Garden framför en gräsmatta.
Skapa konto

Krigade på rätt bra och fick klart utsidan av häcken också.
Rensad jord längs häck med synliga grenar och en gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto

Fylla lite jord och på med täckbark är planen idag.

Såg lite stora "fina" groblad på gräsmattan, i närheten av begränsningstråden så det har fått växa till sig...
En hög med borttagna groblad intill en kruka med gula blommor på ett trätrall.
Skapa konto

Men upp kom dom och fler ska upp! :cool:
Svårt att inte bli halv-manisk när man väl börjar...:oops:

• Gilla
vinifera och 4 till
  • Laddar…
J
Har ett torrt och besvärligt läge i en brant slänt. Funderar på att plantera bergenia crassifolia l. fritsch.

Är det klokt eller riskerar jag plantera något jsg aldrig blir av med?

• Täta gröna blad av bergenia crassifolia i solljus med några brunaktiga blomstänglar.
    Skapa konto
J Jerald Stuartson skrev:
Har ett torrt och besvärligt läge i en brant slänt. Funderar på att plantera bergenia crassifolia l. fritsch.

Är det klokt eller riskerar jag plantera något jsg aldrig blir av med?
Det är inte svårt att gräva bort dem och de brukar inte fara iväg så väldigt heller men som med andra perenner i trädgården behöver de ju delas med jämna mellanrum.

Bergenia klara sig bra i torra lägen men kan få lite fula blad tycker jag. Nu får gärna någon som är en stor bergeniafantast säga emot mig. Jag gillar inte bergenia men försöker lära mig att tycka om dem, eftersom de är användbara i många lägen och jag hoppas att de nya sorterna som finns på marknaden är bättre.

• Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J
Jiji Jiji skrev:
Det är inte svårt att gräva bort dem och de brukar inte fara iväg så väldigt heller men som med andra perenner i trädgården behöver de ju delas med jämna mellanrum.

Bergenia klara sig bra i torra lägen men kan få lite fula blad tycker jag. Nu får gärna någon som är en stor bergeniafantast säga emot mig. Jag gillar inte bergenia men försöker lära mig att tycka om dem, eftersom de är användbara i många lägen och jag hoppas att de nya sorterna som finns på marknaden är bättre.
Nej de är inte supersnygga men jag har testat olika växter som inte trivs. Tex så trivs inte flocknäva som sägs ska gilla alla lägen men icke.

J Jerald Stuartson skrev:
Nej de är inte supersnygga men jag har testat olika växter som inte trivs. Tex så trivs inte flocknäva som sägs ska gilla alla lägen men icke.
Egentligen är de nog snygga och jag har sett riktigt läckra planteringar med bergenia, speciellt om man kan ta upp den mörkt röda färgen de har på undersidan av bladen i någon annan växt i närheten. Det är de lite köttiga bladen jag har svårt för men jag ska vänja mig för jag känner att de är mkt användbara.

Jag tycker förövrigt inte att flocknäva går att odla överallt. Den näva som brukar fungera bäst är geranium phaeum tycker jag. Men när den blommat över får man klippa ner den riktigt hårt och då är det ju tomt där en stund och då är ju bergenian bättre för den är ju där hela tiden. Det blir säkert väldigt snyggt!

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Rensat lite rötter.

Smäcken är ju bra eftersom man inte behöver vara rädd om den. Men hela jag vibrerar fortfarande och lär göra det resten av kvällen.

En hög med gamla upprötade trädgrenar och en elektrisk rotkapare på gräset.
Skapa konto

• Gilla
SueSue och 2 till
  • Laddar…
Kört iväg ett par stubbar…..;) Transport av två stora trädstubbar på ett släp framför ett hus.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
vinifera och 7 till
  • Laddar…
Har rivit upp ett gäng groblad, inte i paritet med stubbarna ovan men...:whistle:
En hög med bortrivna groblad på en gräsmatta nära en träkonstruktion och häck.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Det går framåt med grunden till växthuset som kommer om 1,5 vecka bara två lager på muren kvar och så ska det läggas plattor på insidan. Fick tyvärr pausa arbetet då ryggen inte uppskattade att lyfta murblock och den är bättre efter nästa tre veckors vila med kiropraktor besök och dagliga övningar men långtifrån bra tyvärr. Har dessutom en lång rad projekt som behöver bli klara den närmsta månaden så det är bara att bita ihop.
Delvis färdigställd grund för växthus med murblock och träramar mot en grön häckbakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Maria T
T tpsoft skrev:
Det går framåt med grunden till växthuset som kommer om 1,5 vecka bara två lager på muren kvar och så ska det läggas plattor på insidan. Fick tyvärr pausa arbetet då ryggen inte uppskattade att lyfta murblock och den är bättre efter nästa tre veckors vila med kiropraktor besök och dagliga övningar men långtifrån bra tyvärr. Har dessutom en lång rad projekt som behöver bli klara den närmsta månaden så det är bara att bita ihop.
[bild]
Det blir jättefint! Men var varsam om ryggen nu, den ska räcka/hålla långt över sommaren (jag vet, svårt att prioritera).

• Gilla
tpsoft och 1 till
  • Laddar…
Känslan är ibland att jag kommer segra över dom..:devilish:
Bit för bit rycks dom upp!
Uppryckta ogräs plantor på en gräsmatta med en vedstapel och husfasad i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.