996 778 läst · 8 051 svar
997k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Igår.
Införskaffades redskap för ändamålet, hade redan luckrat/rensat insidan för hand...
Krigade på rätt bra och fick klart utsidan av häcken också.
Fylla lite jord och på med täckbark är planen idag.
Såg lite stora "fina" groblad på gräsmattan, i närheten av begränsningstråden så det har fått växa till sig...
Men upp kom dom och fler ska upp!
Svårt att inte bli halv-manisk när man väl börjar...
Införskaffades redskap för ändamålet, hade redan luckrat/rensat insidan för hand...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krigade på rätt bra och fick klart utsidan av häcken också.
Logga in
Skapa konto
Fylla lite jord och på med täckbark är planen idag.
Såg lite stora "fina" groblad på gräsmattan, i närheten av begränsningstråden så det har fått växa till sig...
Logga in
Skapa konto
Men upp kom dom och fler ska upp!
Svårt att inte bli halv-manisk när man väl börjar...
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Det är inte svårt att gräva bort dem och de brukar inte fara iväg så väldigt heller men som med andra perenner i trädgården behöver de ju delas med jämna mellanrum.J Jerald Stuartson skrev:
Bergenia klara sig bra i torra lägen men kan få lite fula blad tycker jag. Nu får gärna någon som är en stor bergeniafantast säga emot mig. Jag gillar inte bergenia men försöker lära mig att tycka om dem, eftersom de är användbara i många lägen och jag hoppas att de nya sorterna som finns på marknaden är bättre.
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 544 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 544 inlägg
Nej de är inte supersnygga men jag har testat olika växter som inte trivs. Tex så trivs inte flocknäva som sägs ska gilla alla lägen men icke.Jiji skrev:Det är inte svårt att gräva bort dem och de brukar inte fara iväg så väldigt heller men som med andra perenner i trädgården behöver de ju delas med jämna mellanrum.
Bergenia klara sig bra i torra lägen men kan få lite fula blad tycker jag. Nu får gärna någon som är en stor bergeniafantast säga emot mig. Jag gillar inte bergenia men försöker lära mig att tycka om dem, eftersom de är användbara i många lägen och jag hoppas att de nya sorterna som finns på marknaden är bättre.
Egentligen är de nog snygga och jag har sett riktigt läckra planteringar med bergenia, speciellt om man kan ta upp den mörkt röda färgen de har på undersidan av bladen i någon annan växt i närheten. Det är de lite köttiga bladen jag har svårt för men jag ska vänja mig för jag känner att de är mkt användbara.J Jerald Stuartson skrev:
Jag tycker förövrigt inte att flocknäva går att odla överallt. Den näva som brukar fungera bäst är geranium phaeum tycker jag. Men när den blommat över får man klippa ner den riktigt hårt och då är det ju tomt där en stund och då är ju bergenian bättre för den är ju där hela tiden. Det blir säkert väldigt snyggt!
Det går framåt med grunden till växthuset som kommer om 1,5 vecka bara två lager på muren kvar och så ska det läggas plattor på insidan. Fick tyvärr pausa arbetet då ryggen inte uppskattade att lyfta murblock och den är bättre efter nästa tre veckors vila med kiropraktor besök och dagliga övningar men långtifrån bra tyvärr. Har dessutom en lång rad projekt som behöver bli klara den närmsta månaden så det är bara att bita ihop.
Logga in
Skapa konto
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 381 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 381 inlägg
Det blir jättefint! Men var varsam om ryggen nu, den ska räcka/hålla långt över sommaren (jag vet, svårt att prioritera).T tpsoft skrev:Det går framåt med grunden till växthuset som kommer om 1,5 vecka bara två lager på muren kvar och så ska det läggas plattor på insidan. Fick tyvärr pausa arbetet då ryggen inte uppskattade att lyfta murblock och den är bättre efter nästa tre veckors vila med kiropraktor besök och dagliga övningar men långtifrån bra tyvärr. Har dessutom en lång rad projekt som behöver bli klara den närmsta månaden så det är bara att bita ihop.
[bild]