Z
Nybyggd blomlåda i trä på en altan med trädgårdsslang och en rottingsoffa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har byggt en blomlåda till altanen, det räknas väl till trädgården om det ska ner växter i den? :thinking:

• Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Jag har en engelsman som granne. Ska testa odla klematis då. Nära tomtgränsen.
Perfekt, berätta hur det gick. Jag har en skotte på jobbet men det fungerar inte, måste vara England, hela UK funkar alltså inte.

Z Zilenser skrev:
[bild]
Jag har byggt en blomlåda till altanen, det räknas väl till trädgården om det ska ner växter i den? :thinking:
Absolut!

Jiji Jiji skrev:
Perfekt, berätta hur det gick. Jag har en skotte på jobbet men det fungerar inte, måste vara England, hela UK funkar alltså inte.
Ojdå. Han pratar inte riktigt som de gör på BBC, så det biter kanske inte på klematis då.

• Haha
Jiji
  • Laddar…
S
När man gräver i trädgården dyker det alltid upp en massa lökar. Jag grävde upp 30 liter lökar nu iår och en del av dem slängde jag ner i en rabatt under päronträdet. Nu börjar man se att de kommer upp. Hoppas det blir fint när frostnätterna avtar och de blommar.
Spirande lökar i en rabatt under ett päronträd med några blommande enstaka vårblommor synliga.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Gödslat vitlöken. Häromdagen satte jag massor med barrotade perenner. Sedan blev det kallt...

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Har idag vänt på översta lagret i en stor rabatt och tänkte köra över med jordfräsen om ett tag för att slå sönder alla rötter.
Sen ska jag komplettera med mer jord och så gräs istället.
Ska även plantera en Fläderbuske istället för denna rabatt.

Har två buskar som jag tänkt flytta men funderar på när jag vågar göra det då det är riktigt kallt på nätterna?

En uppgrävd rabatt i en gräsmatta med några buskar, omgiven av ett staket och frostig mark i bakgrunden.
Skapa konto

Trädäck med tomma odlingslådor redo för beplantering i ett soligt trädgårdshörn.
Skapa konto

År 3 och äntligen dags att avsluta trädäcket. Sista delen blir en mindre odling, nu är det dags att hitta växter ;)

• Gilla
karra och 2 till
  • Laddar…
Inte idag. Men igår. Tog igen pandemins uteblivna trädgårdsmässor med shopping på nordiska trädgårdar
Plantor och sticklingar inköpta från trädgårdsmässa i gröna kassen och brun påse på ett kakelgolv.
Skapa konto

Behöver nog strukturera om lite så snart tjälen släpper

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Skissat lite på hur vi ska få dit växthuset vi beställt. En variant på mur som ska fällas in i sluttningen. Mycket funderingar kring grund mm just nu men det är lite tid kvar innan stommen levereras v26. Markerade konturer av ett planerat växthus på en grässlänt i en trädgård.
Skapa konto
Trädgård med markerade linjer för planerat växthus vid en sluttning och hus i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Hur går det med vagnen @Snigla , fortfarande nöjd?

Dalbotant Dalbotös skrev:
Hur går det med vagnen @Snigla , fortfarande nöjd?
Har inte riktigt ”hårdkört ” den.. har inte varit tid för så mycket trädgårdsjobb här än! Men har skjutsat runt (plockat upp) lite pinnat, flyttat några säckar.. fyllt den med sopor osv.. och den har varit väldigt följsam iaf - dvs inte så svårdragen!

Har man lite tungt på.. så kan det ta tvärstopp när man kommer till en kant. framhjulen gick bra (lyfte nog lite automatiskt när jag kom dit med handtaget.. men bakhjulen tog tvärstopp..

Man kanske kunde dra upp om man la ner sin själ i det .. men en extra hand att lyfta/knuffa.. funkade bra med. Man hittar nog tekniken så småningom :)

…stengångar, mullvadshål, sorkvägar, grus och gräs - har rullat lätt! (y)

Glömde: den skramlar lite, då den är främst satt med sprintar, inte skruvat. Men helt ok ändå, jag fick vända två sidor så blev den stabilare/tystare.

• Gilla
karra och 1 till
  • Laddar…
Jamen då så, då vågar jag nog beställa en egen. Supertack för tipset! :D

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Projekten här hemma fortsätter sakta men säkert framåt.

Har satt upp armeringsnät på en stenmur för att få en spaljé mot grannarna Armeringsnät uppsatt på stenmur för spaljé, nyplanterade häckplantor vid låg mur i trädgård.
Skapa konto

Och efter det börjat gräva för lagerhägg, ett rejält bärlager under jorden då vi planterar nära en låg mur. Ingen under tiden bild, men tog bilder efter vi planterat häckplantorna igår. 25 stycken på tio meter borde bli hyfsat tät i sidled på kort tid iaf. Räknar med att få rätt höjd inom ett par år.
Nyplanterad häck längs låg stenmur vid ett enfamiljshus, med synlig armeringsnät-spaljé.
Skapa konto

(Tog bort en person i bilden på telefonen, därav den fina dörren till vänster :crysmile:)

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
S
Använt hedenhös och sen haft portugisisk stenbrottning.
Nygrävd trädgårdsgång med en skottkärra och betongrör på en bas av nylagt hedenhösmaterial.
Skapa konto
Grundarbete för stensättning med betongkant och utgrävd jord, markerad med snören.
Skapa konto
Pågående grundarbete för stensättning med synlig betongkantsten längs uppmätt linje och en skottkärra i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.