993 109 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Ja, det kan det kanske vara! Nu måste jag bara fundera ut vilken sort det kan vara, så ska jag nog genast beställa ett knippe sådana. Med tanke på att den stått mitt inne i ett virrvarr av växter så verkar den lättskött och det passar bra till en lerig släntJiji skrev:
Har klippt ner en klematis 'summer snow' som växer flera meter varje år. Klipper den långt ner så den inte blir risig och ful. Hade givetvis nyfiket sällskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
I helgen har jag hämtat hästgödsel som jag fått av en snäll vän; skolat om frösådda perenner; lagat en vilstol jag hade tänkt slänga, så nu får jag behålla den; börjat göra i ordning solrabatten; vattnat stora krukor och alla rosor, träd och buskar som jag planterade i höstas och konstaterat att råttorna äter jordnötssmör. Nu ska jag bara fånga dem också.
Jo, och så har jag satt ut stöd till kejsarkronorna. De behöver normalt sett inte stöd men det är så blåsigt här att de riskerar att gå av när det blir höga.
Jo, och så har jag satt ut stöd till kejsarkronorna. De behöver normalt sett inte stöd men det är så blåsigt här att de riskerar att gå av när det blir höga.
Jag har gödslat vinbärsbuskarna, kanske lite tidigt men den röda busken vi planterade för något år sen har inte riktigt tagit sig av någon anledning. Ska försöka ge den extra mycket omsorg nu .
Jordgubbslandet fick en släng av gödsel också av bara farten .
Jordgubbslandet fick en släng av gödsel också av bara farten .
Det är nog lagom tid för gödsling av bärbuskar hos dig nu. Jag gödslade för någon vecka sedan i sydvästra Skåne.mexitegel skrev:
Inte bara idag, men ett projekt som vi hållt på med förra helgen och denna; odlingslådor!
Förebild:
Svärfar har fixat med ramar för lådorna:
Förra helgen spenderades med att klä in blomlådorna:
Och den här helgen har vi satt lådorna i våg, skruvat ihop paren, byggt en spaljé/pergolaingång och fyllt två lådor med jord. Har inte kunnat fixa med de sista två lådorna då häftklammersen tog slut efter två lådor (klär in insidan med plast och markduk för att hålla det tryckimpregnerade torrt och det som ska odlas fritt från tryckimpregnering):
Så allt som allt är jag nöjd! Pallkragarna innanför ska bort och innehållet i dem ska ner i nya lådorna då vi ska göra en uteplats av ytan istället
Förebild:
Logga in
Skapa konto
Svärfar har fixat med ramar för lådorna:
Logga in
Skapa konto
Förra helgen spenderades med att klä in blomlådorna:
Logga in
Skapa konto
Och den här helgen har vi satt lådorna i våg, skruvat ihop paren, byggt en spaljé/pergolaingång och fyllt två lådor med jord. Har inte kunnat fixa med de sista två lådorna då häftklammersen tog slut efter två lådor (klär in insidan med plast och markduk för att hålla det tryckimpregnerade torrt och det som ska odlas fritt från tryckimpregnering):
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så allt som allt är jag nöjd! Pallkragarna innanför ska bort och innehållet i dem ska ner i nya lådorna då vi ska göra en uteplats av ytan istället
Friserat stora äppelträdet.
Före:
Efter:
Dessutom beskurit röda vinbären. Det blev totalt tre skottkärror med kvarnat material.
Före:
Logga in
Skapa konto
Efter:
Logga in
Skapa konto
Dessutom beskurit röda vinbären. Det blev totalt tre skottkärror med kvarnat material.
Nu äntligen har jag fått en råtta i fällan. Alla tulpaner utom tre från stora lådan är uppätna och då duger jordnötssmör tydligen. Det var en fullvuxen, välnärd råtta. (Jag hoppas att de inte bor här utan bara passerar. Vi får se.)
I det härliga vädret idag påbörjade jag projektet med en inhägnad runt en del av trädgården. Tände en eld och sveddade lite stolpar.
Process pågående med staket. Fick upp en lyktstolpe också.
Logga in
Skapa konto
Process pågående med staket. Fick upp en lyktstolpe också.
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Jag tror inte att bränna ändar gör någon nytta mer än att det är kul att elda.oskar.valta skrev: