halper halper skrev:
Hamnar inte lönnen ganska nära gäststugan?
Den hamnar på lagom avstånd tror jag. Annars har jag en anledning att göra snickerivirke av den om den hinner bli för stor :rofl:
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Gräsmattan på landet såg lite medtagen ut, vad kan det bero på tror ni?

Gräsklipparrobot som traskar omkring, mattan får ingen kärlek i någon form. Kust i Småland, mager och stenig jord. Ligger på en udde med skog ovanför. Trots småregn var det torrt. Utöver småhålen på bilden hittade jag ett större hål ca 20cm djupt, 10*10 cm.

[bild]
Ser ut som djurbesök av nått slag..

kanin, grävling, råtta, katt.. vildsvin.

ev sork, även om jag inte direkt tror det :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Blir spännande att se om vi kommer på vad det är! Kan katter verkligen åstadkomma det? Grävling är nog det jag tror mest på nu eftersom vi haft en förut. Eller sork. Mullvad vet jag att du är expert på!

Vildsvin har jag sett på andra sidan viken men tycker att de skulle ställa till det värre (de lever väl alltid i flock?) Tror också att de skulle ha svårt att komma till, berg och vatten hindrar. Medans grävlingen skulle kunna slinka förbi brevid berget.

Råtta hoppas jag att det inte är. Även om jag ser mig som djurvän tycker jag att just de är lite otäcka.
 
Ännu en stubbe/rothärva som skall bort och denna gång kändes det onödigt att sätta upp tripod med dragblock. Jag hade dessutom sett ”Bullit” igår och kände för lite bilrally.
I vanliga fall hade jag lagt en presenning över allt för att minska risken att bandet flyger in i bilen om det skulle lossna.

 
  • Gilla
  • Haha
Beskow93 och 9 till
  • Laddar…
Blåst upp löv på grönmattan och samlade sedan upp dom med gräsklipparen.
Smidigt med lövblås måste jag säga.

Före:
Grusuppfart med upplösta löv före städning, nära en röd lada och vita bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Trädgård med uppsamlade löv, grön gräsmatta och en röd trähusfasad, med en klar innan-bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Kanske gränsfall men redskapsboden står i trädgården så … behövde bygga en liten sak med lillskruttan idag och då passade vi på att montera bänken vi införskaffat.
 
  • Nyinstallerad arbetsbänk i trä med skruvstycken och lådor inuti en redskapsbod klädd med plywood.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
Använt mudderverket för att fånga lite viltsimmande potatis i leran. En del potatis, två delar asprot, tjugo delar lera.
Potatis synlig i uppgrävd lerig jord, omgiven av torr vegetation och små stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förbättrat färgen på grönmattan, den hade fått någon gulbrun ton. Protip (som vi nog kom på förra året också): klipp två varv, första utan uppsamlaren för fördelning, andra för uppsamling.
Gräsmatta med gulbruna höstlöv och en ren grön remsa där löven blåsts eller räfsats bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
S
Köpte en dvärgpersika och två krukor persilja på höstrean.
Barnens studsmatta blev också nedplockad för vinterförvaring.
 
Sonen var milt förkyld idag så det blev en VAB-dag. Allt för fint väder för att bara sitta inne och titta på "bompa" så det blev en utedag i trädgården istället.

På förmiddagen kantade vi ena sidan av infarten. Tog bort ca 20-30 cm gräs. Den lokala maskinstationen lånade ut lite maskiner för återställandet.
Nykantad infart med grus och gräs, skottkärra och spade, och traditionellt rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd trähusfasad med nykantad infart och grönt gräs, skottkärra i bakgrunden, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Infart med små leksakslastbilar på grus, gräskant och röd trädgårdsskjul i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På eftermiddagen så kantades flaggstångsrabatten och runt spirean. Grävde bort så pass mycket så vi passade på att slåihop rabatterna.
Trädgårdsarbete med nyanlagda rabatter och skottkärra på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med nykantade rabatter vid flaggstång, grönskande spireabuskar och skottkärra på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd kant vid flaggstång i trädgård med skottkärra och höstlöv på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med nyanlagd kant runt rabatt och flaggstång, grävmaskin och skottkärra syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med nyligen kantade rabatter runt flaggstång och buskar, grön gräsmatta och röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med nyanlagda kanter runt en spireabuske och flaggstång, omgivet av grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyanlagda rabatter med jord runt en flaggstång och spireabuske i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario och 12 till
  • Laddar…
Idag har jag pyntat lite. Höstdekoration med olika pumpor och rönnbär på en trätrall framför ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och i helgen arbetsledde jag (jag är lite opasslig för tillfället). På det sättet blev "stora rabatten" (allt är relativt i en mycket liten trädgård) återplanterad. Nyåterplanterad rabatt med diverse perenner och rosor framför en trästaket. Jag hade grävt ut den, breddat och grävt upp de gamla växterna sedan tidigare. De flesta fick komma tillbaka, men inte alla. Ska så några sorter som jag inte fick tag på och sätta dem nästa år.

Dessutom kom de tre nya rosorna i jorden. Kruka med nyplanterad ros 'Queen of Sweden' i en trädgård vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har bara bild på den i krukan.
Det är Queen of Sweden. Som kompis till maidens blush satte jag Imogen, tänker att det citrongula ska lyfta maidens blush rosa och gröna ton. I min nya odlingslåda blev det Linneus som går i gult över till orange och aprikos. Det är ju min nya solnedgångsrabatt som ska växa fram där. Meningen är att rabatten ska synas från soffan i solnedgången.
Idén har jag stulit från Vita Sackville West.

Det är otroligt hur många rosor som går in på ett par hundra kvadratmeter. Jag har nio eller tio som är planterade och två som väntar på att komma i jorden (krukade så de får vänta till efter nyår), samt två krukor med sticklingar på tillväxt. :love:
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT
Jiji Jiji skrev:
Idag har jag pyntat lite. [bild]
Och i helgen arbetsledde jag (jag är lite opasslig för tillfället). På det sättet blev "stora rabatten" (allt är relativt i en mycket liten trädgård) återplanterad. [bild] Jag hade grävt ut den, breddat och grävt upp de gamla växterna sedan tidigare. De flesta fick komma tillbaka, men inte alla. Ska så några sorter som jag inte fick tag på och sätta dem nästa år.

Dessutom kom de tre nya rosorna i jorden. [bild]
Har bara bild på den i krukan.
Det är Queen of Sweden. Som kompis till maidens blush satte jag Imogen, tänker att det citrongula ska lyfta maidens blush rosa och gröna ton. I min nya odlingslåda blev det Linneus som går i gult över till orange och aprikos. Det är ju min nya solnedgångsrabatt som ska växa fram där. Meningen är att rabatten ska synas från soffan i solnedgången.
Idén har jag stulit från Vita Sackville West.

Det är otroligt hur många rosor som går in på ett par hundra kvadratmeter. Jag har nio eller tio som är planterade och två som väntar på att komma i jorden (krukade så de får vänta till efter nyår), samt två krukor med sticklingar på tillväxt. :love:
Rosor har precis den egenskapen, att få plats många på liten yta. Tror faktiskt jag har plats för några till…. Kanske tehybrider :thinking:
Eller en buskros till….. eller…. :crysmile:
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Rosor har precis den egenskapen, att få plats många på liten yta. Tror faktiskt jag har plats för några till…. Kanske tehybrider :thinking:
Eller en buskros till….. eller…. :crysmile:
Men precis, i en kruka har jag en stickling från en buskros som växte i min mormors trädgård. Det har tagit många, många år att få tag på den. Den gör rotskott och trivs nog inte med värmen i den här trädgården, men som tur är har jag ju en trädgård till. :rofl:

Men en sticklingsförökad new Dawn väntar i en kruka på att få krypa ner i jorden och de röda rosorna av okänd sort som jag fick av grannen... Och visst vore det fint med en marktäckande ros..?eller två...

Rosor är ju så fantastiska på det sättet att det går att ha blommor ända till vintern.
Den lilla sticklings-new Dawn som står i en kruka blommade om så där som de gör ibland och gjorde en enda stor ros ytterst på din gängliga stjälk för någon vecka sedan.
Den växer ju på egen rot och är inte lika härdig som en ympad men i min skyddade trädgård i zon ett intill räknar jag med att det går utmärkt. Den ska få klättra över en av våra uteplatser. (det går att få till flera sådana också i miniträdgården. ;))
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Rengjord buxbomsrondell med synligt djurhål i jorden och gröna buxbomshäckar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rensade igår ogräs i innersta buxbomsrondellen för att preparera för plantering av 200 tulpanlökar. Fann ett uppkastat hål som jag täckte över. I morse var hålet öppnat igen...

Är nu tveksam till att fylla rondellen med lökar för att ge den lille sorken välfyllt skafferi inför vintern.


Får ta mig till butiken och inhandla 200 narcisser istället. Tulpanlökarna planterar jag i en megastor bytta istället. Det blev en dyr lökvår 2022.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
[bild]
Rensade igår ogräs i innersta buxbomsrondellen för att preparera för plantering av 200 tulpanlökar. Fann ett uppkastat hål som jag täckte över. I morse var hålet öppnat igen...

Är nu tveksam till att fylla rondellen med lökar för att ge den lille sorken välfyllt skafferi inför vintern.


Får ta mig till butiken och inhandla 200 narcisser istället. Tulpanlökarna planterar jag i en megastor bytta istället. Det blev en dyr lökvår 2022.
Det kommer å andra sidan att bli fantastiskt. Vilken effekt!

(Jag som tyckte att jag var extravagant när jag köpte 70 tulpanlökar. :rofl:)

Ett år hade jag fått tulpanlökar i present men den vinter var det några råttor som grävde upp dem och åt alla lökar utom två. Råttorna var i och för sig riktigt söta när de bar lökar i famnen. Men jag tog dem i fällor ändå. 16 stycken totalt på någon vecka...

Tulpaner kan tydligen föda en stor råttfamilj, så tänk vad sorkarna gjort med 200 tulpaner. :surprised:
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Växter i krukor jordslagna i en grävd grop med en spade till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag har jag grävt ner, eller jordslagit eller vad det heter, en bunt med saker som jag inte riktigt är redo att plantera ännu. Har ingen aning om hur man ska göra men jag antar att det räcker om man gräver en grop i skogen, ställer ner krukorna och fyller upp mellan/runt. Jag har lagt lite torrt gräsklipp på smultronen (mer om dem strax!), lite täckbark över de taniga körsbärsträden (har optimistiskt grävt upp några småskott bredvid ett träd som gör goda bär, till skillnad från våra surisar som med nöd och näppe går att göra sylt på) och ska lägga lite gräsklipp över jordgubbarna nästa gång det blir gräsklippning. Jordgubbarna fick jag av en granne, och det ska bli kul att odla en sort till. Ingen aning om vad det är för något.

De där smultronen ja … jag köpte smultron (’Rödluvan’) på odla.nu och fick hem de här plantorna.
Växter med grön och röd lövverk i kruka, delvis täckt med torrt gräs, placerad i en grävd jordgrop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag ingen von Linné (eller ens en enkel Linnæus) men inte är det där smultron. Någon som vågar ge sig på en identifikation? Jag skulle gissa att det är någon typ av blåbär eller liknande. Har bara varit blad på den i år, så har inga bär som kan ge ledtrådar. Ingen aning om hur förväxlingen skett men förvirringen sträcker sig långt bak i kedjan för i krukorna satt det ett ”växtpass” som det stod Rödluvan på. Tror det är Omnia som odla.nu köper från och de säger sig ju vara experter. Någon har gått i sömnen :p

Slutligen hade jag en uppstickande stålplåt som var lite ful och skarp. Med den nyinförskaffade vinkelslipen så kapade jag den i en vinkel och ska sedan putsa till kanten lite. Med tanke på mitt taffliga hantverk behövs det verkligen. Ska ge alla kanter en lätt omgång för att runda av toppen lite så de inte är vassa.
Stenar delvis grävda i marken med gräns av stålplåt och gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.