S
Klippt gräsmattan och löven på gräsmattan. Gödslat gräsmattan men kanske lite sent?

Skördat sista tomaterna och röjt ut i växthuset. Blev nog 10 liter tomater.
En skål fylld med gröna omogna tomater och kvistar, nyskördade och redo att mogna inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skördat sötpotatisen. Det blev några lite större i alla fall men det kändes lite dystert när jag och sonen drog upp de första plantorna.

Nyplockade sötpotatisar med blast och jord, vid grävning i en odlingsbädd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skördad sötpotatis av olika storlekar i en lila hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Satt vitlöken och skördat de sista morötterna.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
S
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Satt vitlöken och skördat de sista morötterna.
Dra upp en morot och pilla ner en vitlök i hålet? (y):rofl:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jord med nyligen planterade narcisslökar runt ett sorkhål, omgivet av buxbomsbuskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har nu grävt ner 60 narcisslökar runt sorkhålet i lilla buxbomsrondellen. Hoppas hen finner bättre boställe. Och inte fyller jag heller stora buxbomsrondellen med de 200 tulpanlökar jag (dyrt) införskaffat. Får sätta barnbarnen på att plantera tulpanerna i byttor istället.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Dra upp en morot och pilla ner en vitlök i hålet? (y):rofl:
Haha tänk om jag bara kunnat dra upp morötterna. Har fått gräva upp dem, sitter stenhårt. Lite bättre nu ändå när jorden är fuktig. När det var torrt fick vi spätta upp dem.
 
S
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Haha tänk om jag bara kunnat dra upp morötterna. Har fått gräva upp dem, sitter stenhårt. Lite bättre nu ändå när jorden är fuktig. När det var torrt fick vi spätta upp dem.

Attans.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Haha tänk om jag bara kunnat dra upp morötterna. Har fått gräva upp dem, sitter stenhårt. Lite bättre nu ändå när jorden är fuktig. När det var torrt fick vi spätta upp dem.
Känner igen. De verkar inte heller bli särskilt stora i hård jord.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Känner igen. De verkar inte heller bli särskilt stora i hård jord.
Det problemet har vi inte haft, de har blivit oväntat fina trots hård lerjord. Fast nästa år ska jag vara bättre på att gallra dem.
 
Karlia
Där vi bodde förut var det kraftig lerjord, morötterna tog sig inte igenom jorden. Så år två hade jag luckrat upp den. Då växte de mer men där var stora träd som skuggade så till år tre beskar jag träden. Stor skillnad. Blasten växte hög och fin men då kom haren..

Här har jag valt att inte ha morötter.
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
Lagt en halv hink, med övermogna vindruvor, på komposten :cry:. Det är lite svårt att hinna med att äta alla ( inte ens skatorna hinner med ), så tråkigt nog får en del kastas.
 
engs
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Lagt en halv hink, med övermogna vindruvor, på komposten :cry:. Det är lite svårt att hinna med att äta alla ( inte ens skatorna hinner med ), så tråkigt nog får en del kastas.
Gjort vindruvsgele av våra tidigare, mycket lyckat, fungerar lika bra som vinbärsgelé till stek eller söta upp brunsåsen (gräddsås heter det väl egentligen) lite, våra har så förbenat mycket kärnor så inte jätteroliga att äta direkt oavsett.
Inte i år däremot, fick alldeles för få, tror jag beskar den alldeles för sent i våras så jag plockade bort 95% av alla potentiella klasar. Ska beskäras i december/januari läste jag nånstans efter jag sökt lite på vad orsaken till årets usla skörd kunde vara.
 
Idag har jag fått hjälp av min snälla mor att plantera tulpaner. (Höstluft är inge vidare för mina lungor. ) Dessutom har hon hjälpt mig att göra lite höstfint i stora krukan. Höstplantering i stor kruka med lila kål, murgröna och färgglada löv mot plank och uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igår hjälpte hon mig att göra entrén mer höstig. Höstdekoration med krukväxter, en trädgårdsdekoration föreställande en häst, och prydnadsföremål på en rostig rund bord vid ett murgrönbeklätt plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blomstertobaken (självsådd) ger inte upp så lätt.
Detsamma gäller ringblommor och zinnia. Höstrabatt med blomstrande ringblommor och gröna växter i en upphöjd träkantad planteringslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tips:klipp ner växter som tex ringblommor och blomstertobak rejält till marken när de börjar bli långa och gängliga (som de som jag låtit gå i frö i bakre lådan) och allmänt trista. De kommer igen med ny intensiv blomning. Om man vill ta eget frö är det dock smartast att låta några plantor fortsätta växa för att få moget frö i tid.

Det är väldigt vackert i trädgården just nu med fantastiska höstfärger. Jag har dock inte möjlighet att fota det med telefonen. Ni får tänka er körsbärsträden(3st) i guld, orange och korall, rådhusvinet i gult och aprikos och djuprosa... Mot avenboken som i år fått vacker gullenbrun höstfärg.

Här är i alla fall en bild på en självsådd hästkastanj som är väldigt vacker i sin kruka mot murgrönan som klättrar på planket och (håll i er) uthuset/garaget . Självsådd hästkastanj med höstfärger i korg mot murgrönabeklätt plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dalbotant och 6 till
  • Laddar…
Trädgård … gränsfall. Fick upp lite julbelysning. Passar bra nu med slutet på sommartiden, tänkte vi. Där får den väl sitta till mars ungefär. Skönt med lite ljus i trädgården!
 
  • En trädgård vid skymningen med tänd julbelysning placerad bland buskar och längs en stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Trädgård … gränsfall. Fick upp lite julbelysning. Passar bra nu med slutet på sommartiden, tänkte vi. Där får den väl sitta till mars ungefär. Skönt med lite ljus i trädgården!
Underbart! Jag satte upp 6 batteridrivna ljusslingor runt entrén och trädgården i helgen, såg till att det var fräscha batterier i. Igår såg jag att 3 hade slocknat. :mad: Får ta tag i det imorgon. Vill att det är fint till barnens halloweenfest på söndag. :giggle:
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Underbart! Jag satte upp 6 batteridrivna ljusslingor runt entrén och trädgården i helgen, såg till att det var fräscha batterier i. Igår såg jag att 3 hade slocknat. :mad: Får ta tag i det imorgon. Vill att det är fint till barnens halloweenfest på söndag. :giggle:
Ja just, halloween! Mina slingor drivs på kärnkraft så de håller nog fram till våren :p
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.