993 822 läst · 8 026 svar
994k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Jag håller på med ett litet projekt där jag omvandlar en tidigare vildvuxen slänt till … något (vi får se när jag är klar ). Där växte också massa taggiga saker, som tidigare ägaren verkade gilla. Om det är något ätligt kan jag stå ut med taggar, men annars tycker jag otroligt illa om taggiga buskar som bara fastnar i byxorna – om man har tur.
Nåväl, en av parametrarna som frun bestämde sig för var att det skulle finnas plats för att odla ätbarheter. Vi kom fram till att det vore bra med någon typ av upphöjd odlingsbädd så att man slipper kräla runt på marken, och till de saker som är mer ettåriga i karaktären och som inte förväntas övervintra ändå blir det nu rätt höga stålbaljor. Jag beställde ett par sådana (120×85×60 cm ≈ tre pallkragar på varandra) tidigare i veckan och plötsligt dök DHL upp med dem idag (trodde det skulle ta ett par veckor). 58 kg styck vägde de, och de var lite hala med fuktiga handskar, men jag lyckades få dem upp för garageuppfarten, över gräsmattan, upp för en trappa, över uteplatsen, upp för en lerig och hal söndertrampad slänt och ner i hålen jag grävt i slänten. Bubblan på vattenpasset är nääästan perfekt; bra nog för mig. Nu ska jag fylla upp med 3–4 hektoliter jord i varje som får ligga och sjunka ihop i höstregnet. Till våren toppar vi med 20 cm finjord och kompost och kanske något djurbajs på toppen, rör till och kör igång med lite kålrabbi och djungelgurka eller vad som nu faller frun in.
Nåväl, en av parametrarna som frun bestämde sig för var att det skulle finnas plats för att odla ätbarheter. Vi kom fram till att det vore bra med någon typ av upphöjd odlingsbädd så att man slipper kräla runt på marken, och till de saker som är mer ettåriga i karaktären och som inte förväntas övervintra ändå blir det nu rätt höga stålbaljor. Jag beställde ett par sådana (120×85×60 cm ≈ tre pallkragar på varandra) tidigare i veckan och plötsligt dök DHL upp med dem idag (trodde det skulle ta ett par veckor). 58 kg styck vägde de, och de var lite hala med fuktiga handskar, men jag lyckades få dem upp för garageuppfarten, över gräsmattan, upp för en trappa, över uteplatsen, upp för en lerig och hal söndertrampad slänt och ner i hålen jag grävt i slänten. Bubblan på vattenpasset är nääästan perfekt; bra nog för mig. Nu ska jag fylla upp med 3–4 hektoliter jord i varje som får ligga och sjunka ihop i höstregnet. Till våren toppar vi med 20 cm finjord och kompost och kanske något djurbajs på toppen, rör till och kör igång med lite kålrabbi och djungelgurka eller vad som nu faller frun in.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 358 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 358 inlägg
Detta har jag gjort med saker som vuxit i min trädgård (nåja, i växthuset) idag; förvandlat sju stora paprikor till två burkar "grillad paprika med vitlök". Så enkelt, nu ska de stå svalt några dygn innan provsmakning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Pekat och assisterat, när maken var gullig och klippte sista delen av häcken. Äntligen är det klart. I år är verkligen ett skitår för mig vad gäller arbete, först hjärnskakning och sedan krank i lungorna.
Jag är väldigt frustrerad. Men jag har fina assistenter i trädgården i min snälla moder och en make som uppenbarligen har blivit intresserad av trädgård. Det är väl alla Gardener's world som han utstått under året. .
Jag är en kass fotograf med mobilen men jag hoppas att lite av de fantastiska höstfärgerna syns här i alla fall.
Rosen, som jag fick av grannen, ska få bo där den står. Planterar när den vintrat in lite mer. Bredvid hämtar sig rådhusvinet från sin brutala omplacering. Det kommer att bli helt magiskt nästa höst. Körsbärsträdet, som står mkt torrt har fällt sina orangea löv som nu bildar en gyllene matta över smultronen.
I år är en ovanligt vacker höst här i sydvästra Skåne.
Jag är väldigt frustrerad. Men jag har fina assistenter i trädgården i min snälla moder och en make som uppenbarligen har blivit intresserad av trädgård. Det är väl alla Gardener's world som han utstått under året. .
Jag är en kass fotograf med mobilen men jag hoppas att lite av de fantastiska höstfärgerna syns här i alla fall.
Logga in
Skapa konto
Rosen, som jag fick av grannen, ska få bo där den står. Planterar när den vintrat in lite mer. Bredvid hämtar sig rådhusvinet från sin brutala omplacering. Det kommer att bli helt magiskt nästa höst. Körsbärsträdet, som står mkt torrt har fällt sina orangea löv som nu bildar en gyllene matta över smultronen.
I år är en ovanligt vacker höst här i sydvästra Skåne.
Husägare
· Uppsala
· 520 inlägg
Idag har vi:
- skördat det sista i trädgårdslandet
- tömt alla odlingskrukor
- räffsat in löv i rabatter och odlingsland
- klippt gräset för (förhoppningsvis) sista gången
- plockat in alla sandlådesaker
- grillat korv och marshmallows
Jag anade inte att blodboken klarade ert klimat! Jag njuter året runt av min egen, 240 cm höga, häck. Den är otroligt vacker i alla årstider. Grattis!oskar.valta skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Planterade några små skyltar så jag håller reda på vad det är vi odlar. Måste komma ihåg vilka hallon som ska klippas ner helt och vilka som man ska spara årsskotten på osv. Flyttade också på en krusbärsbuske lite. Planterade dem i gräsmattan men fattade ganska snart att det är jobbigt att klippa (och lika jobbigt att inte göra det) så nu har jag istället gjort plats för en tredje i mitten, satt en av mina vanliga plåtkanter och slutligen fyllt på ovanpå den vända gräsmattan med lite trekvartsfärdig kompost samt toppat med lite torra löv, så har maskarna något att göra i höst och vår innan jag planterar den tredje busken. Jag lade också sådan där kokosmatta runt buskarna så att jag kanske slipper klippa ogräs just runt de stickiga rackarna – mattorna ligger under löven så man slipper se dem.
Diket färdiggrävt, häckplantorna hämtas idag. Passar på att lägga ned lite kablage för en framtida belysningsstolpe.
Byggde också ihop en arbetsbänk av material från svärfars byggspill.
Byggde också ihop en arbetsbänk av material från svärfars byggspill.