993 243 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Vildsvin? Grävling?Karlia skrev:Gräsmattan på landet såg lite medtagen ut, vad kan det bero på tror ni?
Gräsklipparrobot som traskar omkring, mattan får ingen kärlek i någon form. Kust i Småland, mager och stenig jord. Ligger på en udde med skog ovanför. Trots småregn var det torrt. Utöver småhålen på bilden hittade jag ett större hål ca 20cm djupt, 10*10 cm.
[bild]
Nu när växtsäsongen börjar nå sitt slut är det dags för lite mer långdragna projekt. I vår rullstensås så är det inte riktigt gräva som gäller utan här är det mer gruvdrift. Man hittar fina fickor med nästan ren sand, några med runda mjuka stenar och sedan partier med kantigt härligt krossat berg som sitter ihoplimmat med cement från istiden. Om betong på påse håller så här bra i 100000 år så ska man vara nöjd. Att gräva en halv kubik tar ett par timmar på vissa ställen. Har också en liten temporär stensamling som säkert kan bli bra att ha.
Lite intressant att tänka på hur landskapet måste ha sett ut när inlandsisen försvunnit och innan det bildades någon matjord ovanpå den här torra, steniga och sandiga slänten.
Lite intressant att tänka på hur landskapet måste ha sett ut när inlandsisen försvunnit och innan det bildades någon matjord ovanpå den här torra, steniga och sandiga slänten.
Vildsvin skulle se värre ut tänker jag. Men visst, de finns därute. Vi har haft grävling förut men är inte skadorna väl små för att det ska vara det? Hur stora hål gräver en grävling? På sina ställen tänkte jag rådjur som gått när det varit blött. Mullvad? Finns de i Småland?Jiji skrev:
Lite spännande tycker jag att det är.
Det behöver inte alltid bli stora skador från vildsvin. Förra året satte vi på strömmen lite sent och hann få in ett vildsvin i trädgården. (grannen såg den) Det såg ut ungefär så där på något ställe då i min äng som jag hade höstslagit. Det var ju bara att trampa till så var det ju bra igen.Karlia skrev:Vildsvin skulle se värre ut tänker jag. Men visst, de finns därute. Vi har haft grävling förut men är inte skadorna väl små för att det ska vara det? Hur stora hål gräver en grävling? På sina ställen tänkte jag rådjur som gått när det varit blött. Mullvad? Finns de i Småland?
Lite spännande tycker jag att det är.
Någon har ju bökat efter något ser de ju ut som. Hjortarna är väl i brunst nu så det kan det ju vara men det ser mer ut som att någon har letat efter något i marken, en god larv eller så att smaska på tex.
Jo, jag är inte bekymrad, mer nyfiken. Som du säger, det mesta gick att bara trampa till och det är ju inte någon perfekt golfgreen vi har eller vill ha därute.. Jag får fortsätta att hålla ögonen öppna, det har jag ju ändå däruteJiji skrev:Det behöver inte alltid bli stora skador från vildsvin. Förra året satte vi på strömmen lite sent och hann få in ett vildsvin i trädgården. (grannen såg den) Det såg ut ungefär så där på något ställe då i min äng som jag hade höstslagit. Det var ju bara att trampa till så var det ju bra igen.
Någon har ju bökat efter något ser de ju ut som. Hjortarna är väl i brunst nu så det kan det ju vara men det ser mer ut som att någon har letat efter något i marken, en god larv eller så att smaska på tex.
Kan du sätta upp någon kamera? Det vore ju kul att se vad som går omkring där.Karlia skrev:
Själv längtar jag till mitt hus i skogen men av en hel radda anledningar har jag inte möjlighet att åka dit på länge.
Jag hoppas dock att grävningen för avlopp startat. och att det skrämmer bort vildsvinen för vi kan inte ha elen på när de gräver.
Jag funderade på kamera, bara att se hur grannens katter äger vår fastighet.. Har bara inte lust att lägga så mycket pengar..Jiji skrev:Kan du sätta upp någon kamera? Det vore ju kul att se vad som går omkring där.
Själv längtar jag till mitt hus i skogen men av en hel radda anledningar har jag inte möjlighet att åka dit på länge.
Jag hoppas dock att grävningen för avlopp startat. och att det skrämmer bort vildsvinen för vi kan inte ha elen på när de gräver.
100% grävlingKarlia skrev:Gräsmattan på landet såg lite medtagen ut, vad kan det bero på tror ni?
Gräsklipparrobot som traskar omkring, mattan får ingen kärlek i någon form. Kust i Småland, mager och stenig jord. Ligger på en udde med skog ovanför. Trots småregn var det torrt. Utöver småhålen på bilden hittade jag ett större hål ca 20cm djupt, 10*10 cm.
[bild]
Hittade äpplen på trädet som aldrig gett äpplen innan (eller rättare sagt, det kommer några enstaka äpplen vartannat år som trillar av när de är gröna och stora dom en golfboll).
I år finns det mycket äpplen och de är röda! Hur konstigt är det?
Någon som vet vad det är för sort och vad man ska göra med dem?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lika konstigt som att jag år 3 i vårt hus plötsligt fick gula, jättegoda plommon på flera träd som jag inte vetat vad det var för några. Bara att tacka och ta emot antar jag.KristinaRT skrev:Hittade äpplen på trädet som aldrig gett äpplen innan (eller rättare sagt, det kommer några enstaka äpplen vartannat år som trillar av när de är gröna och stora dom en golfboll).
[bild]
Idag har vi gjort det obligatoriska "höst-rycket" och monterat ner studsmattan, tagit in utemöblerna, packat in grillen, slängt massa gamla vissna växter och plockat några kilo fallfrukt. Skönt att ha det gjort!
Logga in
Skapa konto
Byggt färdigt komposten
Logga in
Skapa konto
Sedan togs det tag i den gamla trädgårdskomposten som inte kastats om på många år.
Logga in
Skapa konto
Blev en del fin jord
Logga in
Skapa konto
Och en hel del som ska fortsätta att komposteras.
Logga in
Skapa konto
Skönt att bli av med de fula gröna kuberna uppe vid gäststugan.
Logga in
Skapa konto
Passade på att rädda en lönn och plantera den där komposterna hade varit tidigare.
Hamnar inte lönnen ganska nära gäststugan?Hennke85 skrev:[bild]
Byggt färdigt komposten
[bild]
Sedan togs det tag i den gamla trädgårdskomposten som inte kastats om på många år.
[bild]
Blev en del fin jord
[bild]
Och en hel del som ska fortsätta att komposteras.
[bild]
Skönt att bli av med de fula gröna kuberna uppe vid gäststugan.
[bild]
Passade på att rädda en lönn och plantera den där komposterna hade varit tidigare.