Karlia Karlia skrev:
Gräsmattan på landet såg lite medtagen ut, vad kan det bero på tror ni?

Gräsklipparrobot som traskar omkring, mattan får ingen kärlek i någon form. Kust i Småland, mager och stenig jord. Ligger på en udde med skog ovanför. Trots småregn var det torrt. Utöver småhålen på bilden hittade jag ett större hål ca 20cm djupt, 10*10 cm.

[bild]
Vildsvin? Grävling?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nu när växtsäsongen börjar nå sitt slut är det dags för lite mer långdragna projekt. I vår rullstensås så är det inte riktigt gräva som gäller utan här är det mer gruvdrift. Man hittar fina fickor med nästan ren sand, några med runda mjuka stenar och sedan partier med kantigt härligt krossat berg som sitter ihoplimmat med cement från istiden. Om betong på påse håller så här bra i 100000 år så ska man vara nöjd. Att gräva en halv kubik tar ett par timmar på vissa ställen. Har också en liten temporär stensamling som säkert kan bli bra att ha.

Lite intressant att tänka på hur landskapet måste ha sett ut när inlandsisen försvunnit och innan det bildades någon matjord ovanpå den här torra, steniga och sandiga slänten.
 
  • Grävning i rullstensås med synlig sand och kantiga stenar, spade syns i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög med olika stora runda och kantiga stenar från grävningsprojekt i rullstensås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten i en rullstensås med synliga lager av sand och småsten, omgiven av rötter och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Fadai
  • Laddar…
Karlia
Jiji Jiji skrev:
Vildsvin? Grävling?
Vildsvin skulle se värre ut tänker jag. Men visst, de finns därute. Vi har haft grävling förut men är inte skadorna väl små för att det ska vara det? Hur stora hål gräver en grävling? På sina ställen tänkte jag rådjur som gått när det varit blött. Mullvad? Finns de i Småland?

Lite spännande tycker jag att det är.
 
Karlia Karlia skrev:
Vildsvin skulle se värre ut tänker jag. Men visst, de finns därute. Vi har haft grävling förut men är inte skadorna väl små för att det ska vara det? Hur stora hål gräver en grävling? På sina ställen tänkte jag rådjur som gått när det varit blött. Mullvad? Finns de i Småland?

Lite spännande tycker jag att det är.
Det behöver inte alltid bli stora skador från vildsvin. Förra året satte vi på strömmen lite sent och hann få in ett vildsvin i trädgården. (grannen såg den) Det såg ut ungefär så där på något ställe då i min äng som jag hade höstslagit. Det var ju bara att trampa till så var det ju bra igen.
Någon har ju bökat efter något ser de ju ut som. Hjortarna är väl i brunst nu så det kan det ju vara men det ser mer ut som att någon har letat efter något i marken, en god larv eller så att smaska på tex.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jiji Jiji skrev:
Det behöver inte alltid bli stora skador från vildsvin. Förra året satte vi på strömmen lite sent och hann få in ett vildsvin i trädgården. (grannen såg den) Det såg ut ungefär så där på något ställe då i min äng som jag hade höstslagit. Det var ju bara att trampa till så var det ju bra igen.
Någon har ju bökat efter något ser de ju ut som. Hjortarna är väl i brunst nu så det kan det ju vara men det ser mer ut som att någon har letat efter något i marken, en god larv eller så att smaska på tex.
Jo, jag är inte bekymrad, mer nyfiken. Som du säger, det mesta gick att bara trampa till och det är ju inte någon perfekt golfgreen vi har eller vill ha därute.. Jag får fortsätta att hålla ögonen öppna, det har jag ju ändå därute :)
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jo, jag är inte bekymrad, mer nyfiken. Som du säger, det mesta gick att bara trampa till och det är ju inte någon perfekt golfgreen vi har eller vill ha därute.. Jag får fortsätta att hålla ögonen öppna, det har jag ju ändå därute :)
Kan du sätta upp någon kamera? Det vore ju kul att se vad som går omkring där.

Själv längtar jag till mitt hus i skogen men av en hel radda anledningar har jag inte möjlighet att åka dit på länge.
Jag hoppas dock att grävningen för avlopp startat. :love: och att det skrämmer bort vildsvinen för vi kan inte ha elen på när de gräver.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jiji Jiji skrev:
Kan du sätta upp någon kamera? Det vore ju kul att se vad som går omkring där.

Själv längtar jag till mitt hus i skogen men av en hel radda anledningar har jag inte möjlighet att åka dit på länge.
Jag hoppas dock att grävningen för avlopp startat. :love: och att det skrämmer bort vildsvinen för vi kan inte ha elen på när de gräver.
Jag funderade på kamera, bara att se hur grannens katter äger vår fastighet.. Har bara inte lust att lägga så mycket pengar..
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Gräsmattan på landet såg lite medtagen ut, vad kan det bero på tror ni?

Gräsklipparrobot som traskar omkring, mattan får ingen kärlek i någon form. Kust i Småland, mager och stenig jord. Ligger på en udde med skog ovanför. Trots småregn var det torrt. Utöver småhålen på bilden hittade jag ett större hål ca 20cm djupt, 10*10 cm.

[bild]
100% grävling
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Ja vi har ju haft det förut så det vore inget konstigt. Inte för att jag tror att det är något konstigt :)
 
Byggt vidare på trädgårdskomposten

Hembyggd träkompost i en trädgård med gräs och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkompost under konstruktion på en gräsmatta med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trädgårdskompost i trä framför ett rött lantligt hus och ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
KristinaRT
Hittade äpplen på trädet som aldrig gett äpplen innan (eller rättare sagt, det kommer några enstaka äpplen vartannat år som trillar av när de är gröna och stora dom en golfboll).
I år finns det mycket äpplen och de är röda! Hur konstigt är det?

Någon som vet vad det är för sort och vad man ska göra med dem?

Röda och gröna äpplen på grenar omgivna av gröna blad i ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Hittade äpplen på trädet som aldrig gett äpplen innan (eller rättare sagt, det kommer några enstaka äpplen vartannat år som trillar av när de är gröna och stora dom en golfboll).
I år finns det mycket äpplen och de är röda! Hur konstigt är det?

Någon som vet vad det är för sort och vad man ska göra med dem?

[bild]
Lika konstigt som att jag år 3 i vårt hus plötsligt fick gula, jättegoda plommon på flera träd som jag inte vetat vad det var för några. :thinking: Bara att tacka och ta emot antar jag. :D
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Idag har vi gjort det obligatoriska "höst-rycket" och monterat ner studsmattan, tagit in utemöblerna, packat in grillen, slängt massa gamla vissna växter och plockat några kilo fallfrukt. Skönt att ha det gjort!
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Nybyggd trädgårdskompost av träläkt framför röd stuga och grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggt färdigt komposten

En nyanlagd komposthög med gräsklipp och löv inramad av stängsel på en gräsmatta, med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan togs det tag i den gamla trädgårdskomposten som inte kastats om på många år.

Nybyggd träkompost i trädgården, halvfull med jord och gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev en del fin jord

Nybyggd träkompost i trädgården full med kompostmaterial, med röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en hel del som ska fortsätta att komposteras.

Nyplanterad lönn där gamla komposter stått, bredvid öppet landskap och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skönt att bli av med de fula gröna kuberna uppe vid gäststugan.

Nyligen planterad ung lönn i jord, omgiven av grönt gräs, med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passade på att rädda en lönn och plantera den där komposterna hade varit tidigare.
 
  • Gilla
vitt_prio143 och 5 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
[bild]
Byggt färdigt komposten

[bild]
Sedan togs det tag i den gamla trädgårdskomposten som inte kastats om på många år.

[bild]
Blev en del fin jord

[bild]
Och en hel del som ska fortsätta att komposteras.

[bild]
Skönt att bli av med de fula gröna kuberna uppe vid gäststugan.

[bild]
Passade på att rädda en lönn och plantera den där komposterna hade varit tidigare.
Hamnar inte lönnen ganska nära gäststugan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.