Vi har tittat på höstens första fasan-besök i trädgården. Iaf det första vi sett. 2 hönor denna gång.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Dagens fundering...

Kan man torka grön chili?
Absolut!
 
G-83 G-83 skrev:
Skyddat den. Har tagit ytterligare en häromdagen så nu är det nog lugnt ett tag.
[bild]
Har sådana fällor oxå, men inte lyckats aptera nån än.. (fångat nått)

Funkar tydligen iaf (y):cool:
 
Ja de funkar kanon. Lite jobb att placera dem rätt i gångarna men hittills har jag bara missat en och det var en sån som bara gjorde ytliga gångar så det var svårt att sätta fällorna. Men den tog terriern eller om det var katten:cool:

Jag var på kurs en förmiddag med honom som importerar fällorna och han visade tydligt hur man satte fällan i gången för bäst resultat.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Tittat på skadorna efter stormen vi hade härom natten. Inte så farligt, en del brutna växter, mest annueller i kruka. Vi trodde inte att det skulle blåsa så mycket så vi stormsäkrade inte trädgården som vi brukar.

Och planerar nu, över kaffekoppen i värmen inomhus, dagens arbete. Jag ska fortsätta gräva ut min perennrabatt som ska bli större och göras om. Växterna ska grävas upp och kompletteraras och sättas tillbaka. Men allt det hinner jag inte idag. Tur att jag nu har mina nya odlingslådor där jag kan låta dem mellanlanda.

Dessutom ska sticklingarna tittas till.
Funderar på att ta en odlingslåda och göra till kallbänk över vintern till en del av dem. Lite fundersam dock på hur jag förhindrar ett lock/plast att blåsa bort under vinterstormarna. Förslag mottages tacksamt.

Bilder på dagens arbete får komma i em.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Färdig grävt. Eller i alla fall har jag utvidgat till färdig storlek. Jag har bara börjat flytta växter.
Nygrävd trädgårdsdel med grästorv under plast, spade och blivande perennrabatt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grästorven ligger under plasten i det som ska bli ytterligare en perennrabatt.

Sticklingarna och småplantorna mådde bra också. Stormen hade inte påverkat dem. :D Olika småplantor och sticklingar i krukor på en grön utomhusyta redo för plantering i perennrabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
Sol och värme gjorde att det blev en effektiv dag utomhus. Efter att ha tömt ett släpkärrelass med skräp på tippen så blev tömning av växthuset. Sonen "hjälpte till" att putta skottkärran upp för backen till komposten och fick som belöning åka ett varv i trädgården, blev några vändor för att få med alla tomat och gurkplantor. Sedan ryckte jag upp majsen och squaschen och slängde på den nya delen av grönsakslandet. Efter det tömdes det vattentunnor och fågelbad som stoppades undan. Trädgårdsmöblerna fick flytta in i växthuset och dynorna plockades in. Efter det klipptes den delen av grönmattan som inte hanns med i vecka.

På eftermidaggen påbörjades bygget av den nya trädgårdskomposten som ska ersätta alla gamla gallerkomposter.

Röd lada med grönsaksland, skottkärra och en ko i hagen under en solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppställda trästolpar som markerar starten på en ny trädgårdskompost framför ett rött lantligt uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Igår: klippt och trimmat grönmattan. Skördat några majskolvar.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
KristinaRT
Staplat 6 kubik stjälpt ved, fnaset som blev kvar (små barkbitar och sånt) hamnade bland täckbarken. Tog faktiskt nästan hela dagen, men om man inte vill riskera att vedtraven rasar i vinter (har hänt….) är det bättre att stapla ordentligt från början…
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Klippt ner visset i trädgården, jag är en sån som gärna höststädar bort allt tråkigt (kanske mot bättre vetande, men jag har gjort så sen 2018 och trädgården växer upp lika fint varje vår). Efter detta fick maken klippa gräset. Nu ser det ordningssamt och trevligt ut. Inom kort blir det lite höstplanteringar i krukorna, ljung, prydnadskål osv. :love:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nyplanterade vårblomslökar i jordremsa längs infart med förpackning synlig och växter i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satt lite vårlökar.
Nyanlagd kant längs infarten med grus och rådjurmotiv, traditionellt rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började kanta infarten ihop med sonen.
Grusad infart med kantning fram till parkering och gång, röda stugor och skottkärra i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frugan tog över efter lunch och körde färdigt den sidan fram till parkeringen samt gången upp till gäststugan.
Hembyggd träkompost framför röd stuga med gräs och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av en kompost i trä, intill en röd stuga med grön gräsmatta och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan fortsatte jag bygget av komposten.
 
  • Gilla
dilemma och 4 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Klippt ner visset i trädgården, jag är en sån som gärna höststädar bort allt tråkigt (kanske mot bättre vetande, men jag har gjort så sen 2018 och trädgården växer upp lika fint varje vår). Efter detta fick maken klippa gräset. Nu ser det ordningssamt och trevligt ut. Inom kort blir det lite höstplanteringar i krukorna, ljung, prydnadskål osv. :love:
Vissa växter går utmärkt att klippa ner medan andra kan ta skada. Det är som med allt annat i trädgården en avvägning. Och om man verkligen inte gillar vissna perenner tycker jag att det är helt ok att ta bort det vissna. Trädgården ska ju ge en något positivt inte göra en stressad eller nedstämd.

Den ostädade trädgården är dock bra för djurlivet så ett förslag är att välja någon del som du kanske inte ser hela tiden och låta den vara lite vissen för insekter och fåglar?
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vissa växter går utmärkt att klippa ner medan andra kan ta skada. Det är som med allt annat i trädgården en avvägning. Och om man verkligen inte gillar vissna perenner tycker jag att det är helt ok att ta bort det vissna. Trädgården ska ju ge en något positivt inte göra en stressad eller nedstämd.

Den ostädade trädgården är dock bra för djurlivet så ett förslag är att välja någon del som du kanske inte ser hela tiden och låta den vara lite vissen för insekter och fåglar?
Tro mig, det är verkligen ingen pedantskött trädgård, här finns fullt av både träd, buskar och stora partier som är vildvuxna men jag har några rabatter i precisa blickfånget som jag gärna håller lite extra snygga så att säga. ;)
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Tro mig, det är verkligen ingen pedantskött trädgård, här finns fullt av både träd, buskar och stora partier som är vildvuxna men jag har några rabatter i precisa blickfånget som jag gärna håller lite extra snygga så att säga. ;)
Perfekt, det är precis så jag tycker att en trädgård bör vara. :heart:
 
Min fru har planterat om en rhododendron!!!
Skadad rosa fiberkabel synlig i brun jord med små växtdelar runtomkring, indikerar avbruten anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och dödat vår fiberkabel.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Älska
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.