997 089 läst · 8 054 svar
997k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Beskurit fruktträden. Så mycket frukt att grenarna hänger ner till marken. Ett äppelträd står så vansinnigt dumt till, precis jämte gången upp till huset. Jag som är 1,6 m över havet har fått vika mig dubbelt för att gå förbi. Hoppas kunna glädja mina kollegor med två stora skålar äpplen och päron imorgon.
Klippt ner en vinbärsbuske totalt. Den var så stor så den vräkte sig både in till grannen och över en annan vinbärsbuske och då fick det bli så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har tyvärr inga träd som bär frukt än på några år, men herregud vad mkt man har att göra nu. Lagt in massa gurkor o fler blir det i en rasande takt, kokat saft o sylt, skördade vitlök som jag lägger in i vinäger, salt o örter (de är klara om 5-7 år), gjort örtsalt, osv. Känner att jag egentligen inte har tid att arbeta just nu, men så är det ju. Hå hå, ja ja. Sicket sjå!
Överväxt köpepotatis som hade 1m blast eller vad det heter, hade stått i svågerns förråd. Vi tryckte ner dem i våras och glömde bort dem. Tog upp dem nu när vi sålt huset. De 5 stora potatisarna räckte till 12 port .kashieda skrev:
Finns ungefär 3-4ggr mer än det på bild
Jag var lite skeptisk när vi tillredde dem för de verkade lite trä-iga i mitten, men resultatet blev kanonbra. Blev klyftpotatis
Har flera Syrenbuskar som envisas med att skjuta nya skott. Har sökt efter en tväryxa till ett rimligt pris men varken Jula, Biltema eller de närmaste trädgårdsbutikerna har tväryxor. Finns på nätet men en yxa med bladet på tvären kostar ca tio gånger mer än en vanlig yxa. Var hittar jag en tväryxa till ett rimligt pris?OestlundJ skrev:
Lite gammalt svar men självklart har mina barn byggt på exakt samma sätt, kanske inte riktigt lika stort men jag har inte hjälpt dom ett dugg, och dom har inte frågat om det heller, men som curlingföräder har jag ändå varit och petat lite på nån bräda så det inte ska vara direkt livsfarligt när dom inte sett att jag gjort det.Klaugust skrev:Det ser ju väldigt ordentligt, trevligt och säkert ut!
När jag och brorsan hade koja för drygt 20 år sedan tyckte vi hela poängen var att föräldrarna inte var med och byggde. Päronen rev panel på huset så vi fick använda så många panelbrädor vi ville och så lånade vi såg, hammare och spik av dem. Det var tur att de nästan aldrig hann inspektera vårt bygge för det var ju totalt livsfarligt. Ett torn med tre våningar och utsiktsplattform på taket, säkert fyra meter upp och sen en palissad av brädor och hönsnät runt en liten borggård. Porten var överhängd och drogs upp med linor, hade kunnat ge men för livet om den släppts ned vid fel tillfälle och någon varit nedanför. Vi hade väl bara tretumsspik så det var fullt av genomgående spik som vi kanske inte alltid hade vett nog att böja ned ens.
Förmodligen kommer jag inte att ge mina egna barn samma frihet för jag är ju faktiskt mån om deras hälsa, vilket är mer än jag kan säga om mina egna föräldrar så här i efterhand. Men kul hade vi!
Börjat se över äpplena.. gick o äta.. men eg inte klara! Kan nog plocka nästa vecka och lägga dem vilade i trälådorna några dagar (får de ligga ett tag blir de jäklar i mig dubbelt så goda.. tänk att det tog tre år o komma på det - van att plocka direkt och äta/göra nått..).
.. i övrigt.. plocka upp äpplen och kasta! Har blåst ne4 en del, halvruttna och kart..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
.. i övrigt.. plocka upp äpplen och kasta! Har blåst ne4 en del, halvruttna och kart..