997 070 läst · 8 054 svar
997k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Som elnisse har jag en skyddsjordad gräsmatta, dvs gröngul.
Idag blev det till att riva formen för plattan/plattformen utanför maskinrummet och sedan köra lite jord. Det behövdes bara lite... men efter 17 rågade lass med skottkärran börjar det likna nåt. Får nog bli några vändor till innan det är dags för gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Och vilken fin utsikt du har därpjodden skrev:
Själv har jag bara klippt gräsmattan idag, den har inte tagit sig helt än. Har förhoppningar på att kommande regn löser det tillsammans med lite mer frön 20210825_112755.jpeg
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Jag har passat på att slänga ut massa gräsfrö innan regnet. Behöver så i lite i det vi sådde i våras. Den torra juli var inte så snäll mot den sådden. Nej, jag vattnade inte.
Efter några års tvekan och med stor vånda beslutade vi oss för att kapa en gren på den stora björken.
Jag har alltid fått höra att björkar är träd som kan må dåligt av grenkapning.
Men grenen som satt lågt och stack ut åt sidan skuggade och kändes som den satt på fel plats. Så med noggrant sågande (säkrade med lite rep från flera anhåll så grenen inte kunde falla in hos grannen eller träffa buskarna) så föll den snyggt precis mellan äppelträd och altan. Fick lite skogshuggarkänsla…
Jag har alltid fått höra att björkar är träd som kan må dåligt av grenkapning.
Men grenen som satt lågt och stack ut åt sidan skuggade och kändes som den satt på fel plats. Så med noggrant sågande (säkrade med lite rep från flera anhåll så grenen inte kunde falla in hos grannen eller träffa buskarna) så föll den snyggt precis mellan äppelträd och altan. Fick lite skogshuggarkänsla…
Logga in
Skapa konto
Kollat på gräsmattan på baksidan och framsidan, beundrat bilderna jag tog tidigare i veckan. Annars har jag inte gjort så mycket mer än att ringa till en statlig myndighet med samma färg som de mörkare delarna av min gräsmatta på baksidan.
Framsidan är vackert ljusgrön
Framsidan är vackert ljusgrön
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Idag har jag planterat en svartvinbärsbuske och grävt upp potatis.
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Men tänk så fina rhododendron du kan odla med hjälp av tallarnas barr. Jag ska ut och hämta barr till den lilla rhododendron jag planterat idag. (Jag vill inte odla i torv.)Maria T skrev:
Håller med, jag gillar inte gräsmatta. Nu har jag, i trädgården i stan, snart ingen kvar. Kom dessutom på att vi kan anlägga en väldigt smal damm under vintern och då försvinner ännu mer av gräsmattan.Fadai skrev:
Logga in
Skapa konto
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Kom inte och prata om regnSnigla skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/g...ZPR2tHUSFODgmPm_LnDQuqQjdBzvjMDMo1PESew1XMVI4
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 383 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 383 inlägg
Ahaja, kanske ska samla ihop barren och slänga under den enorma (50+ år) Rhodendron och samtidigt ge några skeppor till de mindre i rabatten. Finns det nåt användningsområde för kottarna också? "kottj**lar" brukar jag säga när jag krattar.Jiji skrev: