Som elnisse har jag en skyddsjordad gräsmatta, dvs gröngul.

• Haha
  • Gilla
Fox Lane och 6 till
  • Laddar…
Fadai
Själv har jag en enda ambition med gräset; att ersätta det med blommande växter, både för min och djurlivets skull. Alt ängsmark med gångar i.

• Gilla
Fox Lane och 8 till
  • Laddar…
Idag blev det till att riva formen för plattan/plattformen utanför maskinrummet och sedan köra lite jord. Det behövdes bara lite... men efter 17 rågade lass med skottkärran börjar det likna nåt. Får nog bli några vändor till innan det är dags för gräs. 20210824_203858.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karra och 1 till
  • Laddar…
pjodden pjodden skrev:
Idag blev det till att riva formen för plattan/plattformen utanför maskinrummet och sedan köra lite jord. Det behövdes bara lite... men efter 17 rågade lass med skottkärran börjar det likna nåt. Får nog bli några vändor till innan det är dags för gräs.[bild]
Snyggt! Och vilken fin utsikt du har där :D

Själv har jag bara klippt gräsmattan idag, den har inte tagit sig helt än. Har förhoppningar på att kommande regn löser det tillsammans med lite mer frön :crysmile:20210825_112755.jpeg

• Gilla
pjodden
  • Laddar…
Jag har passat på att slänga ut massa gräsfrö innan regnet. Behöver så i lite i det vi sådde i våras. Den torra juli var inte så snäll mot den sådden. Nej, jag vattnade inte. ;)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Efter några års tvekan och med stor vånda beslutade vi oss för att kapa en gren på den stora björken.
Jag har alltid fått höra att björkar är träd som kan må dåligt av grenkapning.
Men grenen som satt lågt och stack ut åt sidan skuggade och kändes som den satt på fel plats. Så med noggrant sågande (säkrade med lite rep från flera anhåll så grenen inte kunde falla in hos grannen eller träffa buskarna) så föll den snyggt precis mellan äppelträd och altan. Fick lite skogshuggarkänsla…

Avkapad lång gren från en björk på en gräsmatta, med stege lutad mot trädet och buskar runtomkring.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 5 till
  • Laddar…
Kollat på gräsmattan på baksidan och framsidan, beundrat bilderna jag tog tidigare i veckan. Annars har jag inte gjort så mycket mer än att ringa till en statlig myndighet med samma färg som de mörkare delarna av min gräsmatta på baksidan.

Framsidan är vackert ljusgrön

Idag har jag planterat en svartvinbärsbuske och grävt upp potatis.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag har passat på att slänga ut massa gräsfrö innan regnet. Behöver så i lite i det vi sådde i våras. Den torra juli var inte så snäll mot den sådden. Nej, jag vattnade inte. ;)
Här skulle de ha flutit iväg .. :oops: fasiken så det har regnat!

Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Idag har jag planterat en svartvinbärsbuske och grävt upp potatis.
Glömde att jag plockat squash också (igen) så nu står en falsk ostkaka med squash i i ugnen. :D

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Krattat/skrapat barr och bös från ett förrådstak. Lika mycket som jag gillar våra stolta raka stora tvillingtallar, lika lite gillar jag att kratta barr ur rännor, från "gräsmattan" och från förrådstaket.
Den som uppfinner tallar som inte barrar får Nobelpriset i biologi av mig.
Men tänk så fina rhododendron du kan odla med hjälp av tallarnas barr.:D Jag ska ut och hämta barr till den lilla rhododendron jag planterat idag. (Jag vill inte odla i torv.)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Själv har jag en enda ambition med gräset; att ersätta det med blommande växter, både för min och djurlivets skull. Alt ängsmark med gångar i.
Håller med, jag gillar inte gräsmatta. Nu har jag, i trädgården i stan, snart ingen kvar. Kom dessutom på att vi kan anlägga en väldigt smal damm under vintern och då försvinner ännu mer av gräsmattan.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Nyplanterad Wada-buske och Prunus Ama-no-gawa i trädgård med lövfällning och buskage i bakgrunden.
Skapa konto
Planterat den lilla Wada som vuxit så fint i kruka i sommar och prunus Ama-no-gawa. Nästa steg i den här nya planteringen blir nog att ta sticklingar på liguster och sedan göra formklippta små klot eller en molnformation. Samt fundera ut någon lämplig perenn som kan blida kontrast och ge blomning på sensommaren - tidig höst. Jag funderar på bolltistel men känner att det kanske är lite för förutsägbart..

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Jiji Jiji skrev:
Men tänk så fina rhododendron du kan odla med hjälp av tallarnas barr.:D Jag ska ut och hämta barr till den lilla rhododendron jag planterat idag. (Jag vill inte odla i torv.)
Ahaja, kanske ska samla ihop barren och slänga under den enorma (50+ år) Rhodendron och samtidigt ge några skeppor till de mindre i rabatten. Finns det nåt användningsområde för kottarna också? "kottj**lar" brukar jag säga när jag krattar.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.