FreQa FreQa skrev:
Precis. Ibland kan man förvattna om det inte regnat på ett tag.
Att förvattna kan vara bra för växten man ska flytta också. Då får den lite bättre utgångsläge än om den redan är lite torr.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Stått i regnet en timme och planterat.

Jag har helt misslyckats med dahlior i år. Vet ej varför.

Förmodligen var det därför som jag inte kunde hejda mig, när jag var på fina plantskolan och letade stor kruka. Jag hittade ingen kruka men köpte tre sommardahlior. Jag som inte brukar köpa annueller. [bild]
Palettbladen har jag dragit upp själv i alla fall.
Vår sommardahlia blommade som en tok när jag nyss köpt den.. blev som med honungsrosen (faktiskt blev alla rosor så i år :thinking::oops:).. en rejäl blomning.. sedan har vi bara haft blad här..

NU.. börjar dahlian och rosorna så smått blomma igen :oops:

Allt beter sig mysko i år här..

• Wow
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Idag har jag klippt äppelträdet. Och Marlén har bakat god äppelpaj.

Nu över till det roliga, att ta fram golfklubborna och chippa och pitcha ihop alla äpplen i en hög. :D

[bild]
..mycke äppelpaj blir det! :cool:

• Älska
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vår sommardahlia blommade som en tok när jag nyss köpt den.. blev som med honungsrosen (faktiskt blev alla rosor så i år :thinking::oops:).. en rejäl blomning.. sedan har vi bara haft blad här..

NU.. börjar dahlian och rosorna så smått blomma igen :oops:

Allt beter sig mysko i år här..
Hos mig har allt blommat hur mycket som helst, hela sommaren.
Utom mina sparade dahlior då... Men faktum är att de verkar komma sig. Om det blir en mild höst kanske de hinner blomma de också.

Fadai Fadai skrev:
Turen vänder nog, det brukar den göra. (y)
Jag har bestämt mig för att testa en gång till. Jag övervintrar de eländiga dahliorna... ;)

Förr hade jag inga problem men nu har det gått ont för mig ett par år. Värst det här året.
Jag har nu lusläst brittiska dahliaknep. Testar något av det.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
..mycke äppelpaj blir det! :cool:
Jag trodde äppelpaj blev sur på omogna äpplen? Beskar nämligen vårt äppleträd i helgen också och fick 30 liter äpplen…. Fast det kanske går ju att kompensera med mer socker… :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag trodde äppelpaj blev sur på omogna äpplen? Beskar nämligen vårt äppleträd i helgen också och fick 30 liter äpplen…. Fast det kanske går ju att kompensera med mer socker… :crysmile:
våra äpplen måste ligga minst en vecka för att bli perfekta.. även när de anses vara ”färdiga”.. blir en jäkla skillnad på smak om den får ”vila” lite!

nu vet jag inte så mycket om halvt omogna äpplen.. men man kan ju alltid prova med en hög!

Själv funderar jag på att pickla dem.. som äppelstavar ..och ha till grillat! Gillade verkligen att pickla rabarbern.. så halvt omogna äpplen borde funka lika bra!

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Ok, jag gjorde en sats med äppledricka direkt igår - får se vad det smakar :crysmile:.

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ok, jag gjorde en sats med äppledricka direkt igår - får se vad det smakar :crysmile:.
Man lär sig av att testa! Ibland hittar man en ny favorit, ibland går det mindre bra.. :cool:

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi brukar musta/skörda äpplen i mitten av september (give or take - trädklipparen brukar komma första v i okt).. i år är de stora.. många och de har börjat trilla så smått..

.. och vissa har börjat skörda :oops: undrar om jag måste provsmaka redan nu för o se hur nära vi eg är!

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag åt nästan, moget äpple i helgen. Det är nära, men inte helt moget. Ovanligt fina äpplen på våra skruttiga träd i år dock.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
engs
Brukar göra ganska stora mängder äppelmos från vårt Transparente blanche, men var så mycket mask/äppelveckare i år att jag lessnade. Måste komma ihåg att testa med feromonfällor till nästa år.

Har tre äppelträd till men inte med lika bra "mos-äpplen", kanske blir must/cider om mängden är tillräcklig.

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Fruktuppsamlare fylld med nyskördade äpplen på gräsmatta intill träbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dags igen!
Ser ut att bli mindre äpplen än på länge i år på våra tre träd.

• Gilla
  • Älska
Snigla och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Dags igen!
Ser ut att bli mindre äpplen än på länge i år på våra tre träd.
Ja, äppelskörden blir mindre här också. Torkan i juli har säkert med det att göra. Jag byter för övrigt våra äpplen mot korv med en kompis som tar hand om frukten och matar vildsvinen med.

• Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ja, äppelskörden blir mindre här också. Torkan i juli har säkert med det att göra. Jag byter för övrigt våra äpplen mot korv med en kompis som tar hand om frukten och matar vildsvinen med.
Jag vill också byta äpplen mot korv, särskilt om det är fallfrukt mot vildsvinskorv! :D
Angående torkan, 2018 när det var snustorrt från maj hade alla så mycket äpplen så det var helt galet. Så det känns inte som att det spelar roll tycker jag.

• Gilla
  • Älska
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.