997 089 läst · 8 054 svar
997k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Vår sommardahlia blommade som en tok när jag nyss köpt den.. blev som med honungsrosen (faktiskt blev alla rosor så i år ).. en rejäl blomning.. sedan har vi bara haft blad här..Jiji skrev:Stått i regnet en timme och planterat.
Jag har helt misslyckats med dahlior i år. Vet ej varför.
Förmodligen var det därför som jag inte kunde hejda mig, när jag var på fina plantskolan och letade stor kruka. Jag hittade ingen kruka men köpte tre sommardahlior. Jag som inte brukar köpa annueller. [bild]
Palettbladen har jag dragit upp själv i alla fall.
NU.. börjar dahlian och rosorna så smått blomma igen
Allt beter sig mysko i år här..
Hos mig har allt blommat hur mycket som helst, hela sommaren.Snigla skrev:
Utom mina sparade dahlior då... Men faktum är att de verkar komma sig. Om det blir en mild höst kanske de hinner blomma de också.
våra äpplen måste ligga minst en vecka för att bli perfekta.. även när de anses vara ”färdiga”.. blir en jäkla skillnad på smak om den får ”vila” lite!mexitegel skrev:
nu vet jag inte så mycket om halvt omogna äpplen.. men man kan ju alltid prova med en hög!
Själv funderar jag på att pickla dem.. som äppelstavar ..och ha till grillat! Gillade verkligen att pickla rabarbern.. så halvt omogna äpplen borde funka lika bra!
Vi brukar musta/skörda äpplen i mitten av september (give or take - trädklipparen brukar komma första v i okt).. i år är de stora.. många och de har börjat trilla så smått..
.. och vissa har börjat skörda undrar om jag måste provsmaka redan nu för o se hur nära vi eg är!
.. och vissa har börjat skörda undrar om jag måste provsmaka redan nu för o se hur nära vi eg är!
Brukar göra ganska stora mängder äppelmos från vårt Transparente blanche, men var så mycket mask/äppelveckare i år att jag lessnade. Måste komma ihåg att testa med feromonfällor till nästa år.
Har tre äppelträd till men inte med lika bra "mos-äpplen", kanske blir must/cider om mängden är tillräcklig.
Har tre äppelträd till men inte med lika bra "mos-äpplen", kanske blir must/cider om mängden är tillräcklig.
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Jag vill också byta äpplen mot korv, särskilt om det är fallfrukt mot vildsvinskorv!Keiller skrev:
Angående torkan, 2018 när det var snustorrt från maj hade alla så mycket äpplen så det var helt galet. Så det känns inte som att det spelar roll tycker jag.