Har flyttat 3st buxbom, en rhododendron, en japansk cypress, och två funkia? i ett försök att ordna upp i trädgården :)

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Douglasspirea var jättefin :love: var tvungen o googla på den..
Men lömsk... Akta dig för den.;)

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Om man beställer en sådan där stor säck med grus/krossmaterial. Får man behålla säcken eller hur funkar det?
Jag har kommit fram till att min trädgård verkligen behöver makadam 2-5 eller liknande... Ett ton eller så. När jag för länge sedan köpte liknande produkter kom det bara en lastbil och stjälpte av alltihop till en hög, lagom för katten att kissa på. Nu ser jag att man kan få det i säck. Men måste man tömma den på en gång, eller hur funkar det?

Jiji Jiji skrev:
Om man beställer en sådan där stor säck med grus/krossmaterial. Får man behålla säcken eller hur funkar det?
Jag har kommit fram till att min trädgård verkligen behöver makadam 2-5 eller liknande... Ett ton eller så. När jag för länge sedan köpte liknande produkter kom det bara en lastbil och stjälpte av alltihop till en hög, lagom för katten att kissa på. Nu ser jag att man kan få det i säck. Men måste man tömma den på en gång, eller hur funkar det?
Jag har beställt storsäckar från ett par olika aktörer genom åren. Normalt så kommer de med en kranbil och lyfter dem på önskad plats. Har aldrig varit med om att de vill ha säcken tillbaka. Den sista ville absolut inte ha det då jag frågade då det var risk att säcken blivit skadad. En annan aktör erbjöd att man kunde fylla säckarna med något som skulle kastas så kom de och hämtade dem mot en kostnad.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vi har inte köpt själva men stod tre ”Big bags” med olika grus/makadam här när vi köpte gården .. de hade bara lyfts av med kranbil på plats.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Nej de vill inte ha tillbaka säcken.
Jag köpte singel till odlingshörnan i gamla huset och då skar vi sönder säckarna i botten medans de hängde i kranen så vi kunde sprida ut det bättre. Har även sparat någon till trädgårdsavfall osv. De ingår i köpet ;)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Rensat undan det som blev liggande efter att den blivande ängssluttningen slogs förra helgen.
Långsiktigt arbete att anlägga äng, men ska det vara näringsfattigt borde det vara bra förutsättningar på platsen.

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Håller på och sänker häcken med 15 cm så att man ser mer av huset utifrån gatan. Nu ser jag min kaffekopp på trappan. :coffee::)

Vit villa ses ovanför nedsänkt häck med kaffekopp synlig på trappan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Muttrar och är allmänt sur.. vet att vi har kräfta på bägge äppelträden (tyvärr). Men hade planerat att det skulle finnas många år kvar.. nu börjar jag fundera om verkligen så är fallet!

Ser tydligare angrepp på mindre grenar nu i år.. än tidigare (på det största, men yngsta trädet).

Det kommer stå pall etttag till.. men undrar varför det eskalerar på det trädet nu..

Äppelträdsgrenar med tecken på skador och sjukdom, möjliga angrepp av kräfta.
Skapa konto

• Ledsen
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Douglasspirea var jättefin :love: var tvungen o googla på den..
Blir ingen Douglasspirea för mig, vågar inte chansa :surprised:

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Klippt grönmattan.

• Gilla
karra och 1 till
  • Laddar…
Idag fortsatte vi med grävningen av en av våra rabatter. Fläderbusken skulle införlivas i jordöknen och ett rundningsmärke vid gräsklippningen skulle försvinna. Lite anade jag i morse att en spirea skulle hitta nytt hem i gräsmattan bredvid rabatten.
Trädgård med grävmaskin, nyplanterad spirea, fläderbuske och en rödmålad stuga i bakgrunden.
Skapa konto
Nygrävd rabatt med fläderbuske bredvid frodig gräsmatta, i en trädgård med hus i bakgrunden.
Skapa konto
Nygrävd rabatt i trädgård med fläderbuske och gräsmatta, nära röd stuga och grått förråd.
Skapa konto
Nygrävd rabatt vid växthus med fläderbuske och oplanterad spirea vid gräsmattan.
Skapa konto
Nygrävd rabatt med en fläderbuske och en nyligen flyttad spirea i en trädgård.
Skapa konto

Spirean kom från "Njurrabatten" i uteplatsen utanför växthuset som frun min inte var nöjd med utan nu skulle den bort och nästa år blir det krukor här istället.
Nyplanterad spirea i gräsmattan bredvid en grävd rabatt, med röda lador i bakgrunden.
Skapa konto
Nyanlagd rabatt i trädgård med fläderbuske och spirea, växthus och röd stuga i bakgrunden.
Skapa konto
Trädgård med gräsmatta, sittgrupp och växthus, spirea från "Njurrabatten" ej synlig.
Skapa konto
Grön gräsmatta med en spirea-busk på en körbar trädgårdsvagn, ett växthus och ett rött hus i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
vitt_prio143 och 6 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Blir ingen Douglasspirea för mig, vågar inte chansa :surprised:
Ibland måste man ta det säkra före det osäkra... men snygg var den!

• Älska
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
[QUOTE="Jiji, post:

Jag får erkänna att jag köpt rosjord för första gången. Det kändes som att austinrosen behövde skämmas bort lite. Ska bli intressant att se om det gör skillnad mot min vanliga hemmablandning.

Har beställt två rosor till som bör komma

ungefär samtidigt.[/QUOTE]

Jag har en Queen of Sweden, fantastiskt fin och blommar i stort sett från midsommar till snön. Och någon extra fin påsjord har hon aldrig fått. Men visst, i kruka är det alltid kinkigare.

• Älska
Jiji
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
[QUOTE="Jiji, post:

Jag får erkänna att jag köpt rosjord för första gången. Det kändes som att austinrosen behövde skämmas bort lite. Ska bli intressant att se om det gör skillnad mot min vanliga hemmablandning.

Har beställt två rosor till som bör komma

ungefär samtidigt.
Jag har en Queen of Sweden, fantastiskt fin och blommar i stort sett från midsommar till snön. Och någon extra fin påsjord har hon aldrig fått. Men visst, i kruka är det alltid kinkigare.[/QUOTE]

Vad kul att höra att du tycker om den. Jag har faktiskt inte sett den i verkligheten.

Det var för att den ska stå i kruka som jag lyxade till det. Har blandat lite barkmull, leca och annat gott i köpejorden. Nu väntar jag bara på rosen. :love:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.