993 059 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 120 inlägg
Kan vara för att jag höjde marken runt den med 5-10cm förra våren. Men i övrigt vet jag inte. Står ytterligare ett äppelträd, plommonträd, körsbär samt två uppstammade syrener på samma ställe som verkar överleva.Snigla skrev:
Marken består av 10-20cm jord och sedan sand, så jag tillför nytt organiskt material varje år.
Experimenterar lite med en ful slänt där det tidigare varit ogräs, grus och sten. Rensat bort växtligheten och forslat bort lite av de större bumlingarna. Nu är det så svårt att komma dit (kan inte ställe en skottkärra någonstans för allting lutar) så det är rätt drygt att göra något eftersom det inte går att flytta material: åt ena hållet är det stenmur, åt andra hållet är det en brant slänt där det rasar ner. Nu har jag istället byggt upp några små terasser – om man vill använda starka ord – där jag satt några små knasiga krusbär i botten och ska sätta något ”tåligt som klarar sig självt i världens torraste sämsta skräpjord” på toppen, medan mitten ska rensas någon gång per år från allt som inte är murgröna, som kanske kan tänkas smyga in från sidorna för att ta över. Får se hur det går med projektet.
Det kan ju bli fint med de små terrasseringarnahalper skrev:Experimenterar lite med en ful slänt där det tidigare varit ogräs, grus och sten. Rensat bort växtligheten och forslat bort lite av de större bumlingarna. Nu är det så svårt att komma dit (kan inte ställe en skottkärra någonstans för allting lutar) så det är rätt drygt att göra något eftersom det inte går att flytta material: åt ena hållet är det stenmur, åt andra hållet är det en brant slänt där det rasar ner. Nu har jag istället byggt upp några små terasser – om man vill använda starka ord – där jag satt några små knasiga krusbär i botten och ska sätta något ”tåligt som klarar sig självt i världens torraste sämsta skräpjord” på toppen, medan mitten ska rensas någon gång per år från allt som inte är murgröna, som kanske kan tänkas smyga in från sidorna för att ta över. Får se hur det går med projektet.
Det är så otroligt kompakt jord här att jag måste odla i upphöjda bäddar. De flesta är inte så här höga men jag ville att de skulle funka som avgränsning också.Karlia skrev:
Nu testar jag att fylla dem med trädgårdsrens, häckklipp och överst bokashi och gammal jord. Jag har lagt kartong i för att säkerställa lufttillförsel till det undre lagret som ska kompostera.
Jag brukar göra så här men inte så högt. Vi får se hur det går.
Låter vettigt! Jag har fyllt upp med gamla betongplattor i botten på en upphöjd låda bara för att inte behöva hälla i hundratals liter jord.Jiji skrev:Det är så otroligt kompakt jord här att jag måste odla i upphöjda bäddar. De flesta är inte så här höga men jag ville att de skulle funka som avgränsning också.
Nu testar jag att fylla dem med trädgårdsrens, häckklipp och överst bokashi och gammal jord. Jag har lagt kartong i för att säkerställa lufttillförsel till det undre lagret som ska kompostera.
Jag brukar göra så här men inte så högt. Vi får se hur det går.
Vattningen brukar vara det svåra första två åren.. ska ju ha vatten flera ggr om dagen, närapå även om det regnar!13th Marine skrev:Kan vara för att jag höjde marken runt den med 5-10cm förra våren. Men i övrigt vet jag inte. Står ytterligare ett äppelträd, plommonträd, körsbär samt två uppstammade syrener på samma ställe som verkar överleva.
Marken består av 10-20cm jord och sedan sand, så jag tillför nytt organiskt material varje år.
Hoppas det sätter sig iaf och klarar sig! Nya träd e jobbiga.. de ger ju knappt nått ätbart på flera år hehe..
Jag är så spänd nu... har väntat i 6 år på mina plommon.. - i år är det dags (om fåglarna hinner före ska jag jaga dem med en vattenslang!)
Flera gånger om dagen? Jag har vattnat mitt nya äppelträd typ varannan veckaSnigla skrev:Vattningen brukar vara det svåra första två åren.. ska ju ha vatten flera ggr om dagen, närapå även om det regnar!
Hoppas det sätter sig iaf och klarar sig! Nya träd e jobbiga.. de ger ju knappt nått ätbart på flera år hehe..
Jag är så spänd nu... har väntat i 6 år på mina plommon.. - i år är det dags (om fåglarna hinner före ska jag jaga dem med en vattenslang!)
Kanonfint med lådor, tänk på att det kommer rinna ut i springorna när det regnar/du vattnat. Så om det ska målas eller oljas in.. gör det innan du fyller med jordJiji skrev:
Vi satte ogräsduk på insidan på våra.. då försvann de svarta rinnande jordmärkena tillslut iaf.. vattnet sipprar ut lite ibland (förutom när det var så fuktigt att träet svällt hehe).
Vad ska du sätta? blommor eller ätbart.. eller en blandning?
Vi orkade inte heller.. men de vill ha en jäkla massa vatten tills de satt sig och rötterna hittat rätt ställen att dra sig till. Men om de sitter på ett bra fuktigt ställe med bra tillgång till vatten.. så klarar de sig säker bra.. med nån vattning då och då.halper skrev:
Men det är som med underarbetet på väggarna.. gör man det bra från början.. så får man ett bra resultat på slutet också
Funderade själv på att köpa en sådan där "vattensäck" (sipprar lite hela tiden).. men tycker de är löjligt dyra.. så här vattnas på annat vis..
Om man åker omkring i stan och de har nyplanteringar.. brukar de ha sådana säckar vid stammarna nertill.. har också sett att de ibland låser fast dem hehe