Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Jordfräsat klart jorden vid växthuset och börjat koppla ihop min hemmagjorda styrning för självbevattning
Lägg gärna upp en tråd på hur du byggt bevattnings anläggningen (y)

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad är knott? Förutom de där envisa jäklarna som ska upp i hårfästet under varma sommarkvällar...
Knott är handelsnamnet på kullersten och gatsten. Och namnet på envisa jäklar...

VidarH VidarH skrev:
Knott är handelsnamnet på kullersten och gatsten. Och namnet på envisa jäklar...
Tack, aldrig hört! :D(y)

Sambon klippte gräset, jag plockade lite stenar som dykt upp i mattan. Gick en snabbis med trimmern efteråt.
Avslutade med att byta knivar och lägga keramiskt snabbvax på robotklipparen som troligtvis släpps ut på fredag(y)

• Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Förberett för lite kantsten där vi ska ha en buxbom. Ska ordna kantsten på de sista ställena så jag kan köpa och installera en Automower :)

• Trädgård med förberedd mark för kantsten och plats för buxbom vid stentrapp och mur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 4 till
  • Laddar…
Ont i rygg och nacke. Men det börjar ta sig :)

• Nyanlagd stentrappa och kantsten i trädgård med blomsterbädd och stödmur av sten.
    Skapa konto
  • Nygrävd rabatt längs staket med uppradade trottoarstenar och en skottkärra i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Fadai och 10 till
  • Laddar…
Riktigt tråkigt men nu är det klart. Ska bara höja upp gräsmattan så den blir jämnare

Nyligen borttaget plommonträd och utjämnad jord längs med staket vid gräsmatta.
Skapa konto

Sen tog vi ner plommonträdet som vi tröttnat på :)

Trädgård med nyligen borttaget plommonträd, hus i bakgrunden och ojämn gräsmatta i förgrunden.
Skapa konto
Nedtaget plommonträd framför hus med gräsmatta och leksak i förgrunden.
Skapa konto

Ramnemark Ramnemark skrev:
Sen tog vi ner plommonträdet som vi tröttnat på
Risken är att ni får mängder av rotskott från plommonträdet, ringbarkning innan man fäller träd som bildar rotskott är ett sätt att förebygga bekymren.

Vi tar nog stammen med, detta var vad jag hann med idag :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Arborist i säkerhetsutrustning sektionsfäller en hög björk i solig trädgård.
Skapa konto

Lät fälla ett par björkar i trädgården igår.

Blev imponerad av hur smidigt hon sektionsfällde träden.
Arbetare sektionsfäller hög björk bredvid ett vitt hus under klarblå himmel.
Skapa konto

Det var två rätt höga björkar.
Nyligen sektionsfällda björkar på en gräsmatta nära ett hus, vilket resulterat i ökad ved och öppen utsikt.
Skapa konto

Nu har vi ved så vi klarar oss en stund,
Sektionsfällda björkstammar och grenar på marken vid en väg, vedkapad och klar för uppsamling.
Skapa konto

Vi slipper dessutom kratta så förbannat mycket löv, vi minimerade risken för att träd blåser ner över huset och utsikten mot väster blev bättre.

Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Lät fälla ett par björkar i trädgården igår.
[video]
Blev imponerad av hur smidigt hon sektionsfällde träden.
[bild]
Det var två rätt höga björkar.
[bild]
Nu har vi ved så vi klarar oss en stund,
[bild]
Vi slipper dessutom kratta så förbannat mycket löv, vi minimerade risken för att träd blåser ner över huset och utsikten mot väster blev bättre.
Det var inga dåliga björkar det! Man får inte vara höjdrädd när man arbetar med trädfällning. Själv anlitade jag en trädfällare att ta ner ett träd ungefär en tredjedel så högt som dina björkar och satt på första parkett i gästrummet och tittade på honom. Fascinerande hur någon kan göra nåt på 45 min som hade tagit en annan 3 veckor att (kanske) åstadkomma. :crysmile:

• Gilla
Rackartekla
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det var inga dåliga björkar det! Man får inte vara höjdrädd när man arbetar med trädfällning. Själv anlitade jag en trädfällare att ta ner ett träd ungefär en tredjedel så högt som dina björkar och satt på första parkett i gästrummet och tittade på honom. Fascinerande hur någon kan göra nåt på 45 min som hade tagit en annan 3 veckor att (kanske) åstadkomma. :crysmile:
Ser ut som även Keiler tog in en trädfällare :)

Riktigt tråkigt men nu är det klart. Ska bara höja upp gräsmattan så den blir jämnare

[bild]

Sen tog vi ner plommonträdet som vi tröttnat på :)

[bild] [bild]
Är det små- eller storgatsten du använt som kantsten till rabatten? Har funderat på att använda smågatsten till kantsten på olika ställen i trädgården (rabatt-gräsmatta, gräsmatta-singelgång och singelgång-rabatt) men funderar kring om de är för låga för att ligga stadigt och om de sticker upp tillräckligt för att hindra att de olika ytorna blandar sig med varandra.

Ja...? Förstår inte ditt inlägg riktigt? ;)

Det stämmer. Även om det inte tydligt framgick av mitt inlägg.
En kvinnlig trädfällare/arborist dessutom. Mycket skicklig och orädd utan att för den skull ta några risker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.