yonna yonna skrev:
Sista säsongen jag kan plocka björnbär. I höst schaktas granntomten för nybygge. 5-litersspann fylldes på direkten.[bild]
Som med allt annat härnere i vinterland (?).. så har de inte mognat hos oss än.. men vi väntar spänt, de är på g :)
Ser mumsigt ut..

Vi har mumsat björnbär i flera dagar här nu! :)

Har varit bortresta och glömde öppna växthuset, så ena melonen blev ledsen och vi fick skörda frukten, får se om den lyckas mogna. Har glömt vilken sort det är, men den påminner om honungsmelon iaf.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Beredskapshelg i augusti är det samma som trädgårdshelg. Har varit i skärgården hela sommaren, så det finns lite att ta tag i.

Det går något rykte om att det är dåligt med äpplen i år. Jag är skeptisk.
Skottkärra full av fallfruktäpplen, äppelmosberedning i trädgården med äng i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två dagars fallfrukt från ett träd. Har också plockat till sådär 45L äppelmos och gett bort en del. Ändå märks det inte ens på trädet. Årets mos-försörjning är i alla fall tryggad.
Flertalet burkar med hemgjort äppelmos på hyllor i ett skafferi.
Skapa konto

I början av sommaren får en del av gräsmattan växa som äng. Nu är det dags att slå den delen och släppa ut roboten där också.
Trädgårdsmark med nyslaget gräs och fallfrukt under träd, med äng i bakgrunden.
Skapa konto

När jag köpte mer mark till trädgården för några år sedan så fick jag också med grannens jordvärmeslinga på köpet. Inget att klaga på i och för sig - jag visste ju att den låg där och servitut och sådant är i ordning. Icke desto mindre så är det lite trist att ha 40cm djupa diken i ena ändan av trädgården som dessutom mest är bevuxna av kärrs och tistlar. Det verkar vara rätt vanligt att det blir diken runt jordvärmeslingor om det körs hårt. Men nu har grannen borrat bergvärme också, så jordvärmen går inte så mycket längre. Så jag har haft ett långtidsprojekt att gräva igen dikena. Under de senaste åren har jag fyllt ut dem med vad jag har fått över av småsten, grästorv, grus och annat. Nu kom jag över ett par lastbilslass med sekunda jord som skrapats bort på ett ledningsbygge, så nu är det dags att göra klart första etappen.
Grävd grop i en trädgård med två skottkärror, spadar och en hög med jord intill ett fält av långt gräs.
Skapa konto

Det blir en del att kärra, men som tur är så har jag många medhjälpare.
Trädgårdsmark i återhämtning med nyjordade partier och slagen äng i bakgrunden.
Skapa konto

Lite gräsfrö på detta och ut med roboten så blir det nog bra. Innan såg allt ut som ängen i bakgrunden.

• Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
S
På tomten plockade jag denna idag (y)

• Hand håller en nyuplockad gul svamp på en skogsmark.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Joakim_st och 5 till
  • Laddar…
S
Fixar till gräsmattan.

Igår:
Vertikalskärare på en gräsmatta med nyklippta ränder efter grässkötsel.
Skapa konto

Barn i keps räfsar dött gräs på en gräsmatta med en leksaksgrepe, bredvid en skottkärra.
Skapa konto

Idag:
Barn i hängselbyxor framför jordhögar på en delvis uppgrävd gräsmatta, med en leksakskärra och kratta.
Skapa konto

Nyplanterad gräsmatta vattnas med sprinkler, jord synlig med första grässtrån.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
"Gullat" med våra gräs... sorry, grusgångar. Som att äta en elefant, en tugga i taget så går det :rolleyes:
Först göra om gräsgången till en grusgång, sedan på med betong, borde i min skalle bli mindre att rensa då :thinking: Grusgång under arbete med spade, skottkärra och en hund leker vid sidan av en grön gräsmatta.
Skapa konto
Nyanlagd grusgång med betongplattor framför boningshus, trädgårdsverktyg och hund.
Skapa konto

//Jante

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Trädgårdsgång övervuxen med ogräs och växtlighet i en halvcirkel.
Skapa konto

Jaaaa jo.... det var ju såhär att vi grävde upp så fint här förra året för att göra en gång.. det var inte ett enda strå där då!

Sedan kom lite dåligt väder och dålig hälsa i vägen.. och det sa praktiskt taget "pang" så hade vi lite ogräs där..

Sedan kom vi till i år.. jaaaaa.. va hände då? :thinking: ok ok.. det fanns så mycket andra saker att ta tag i (flera liknande ställen) så vi väntade ytterligare lite med den där gången...

Nu ser den ut såhär.. och ja.. när vi får brist på sysselsättning, vet ni var ni kan finna oss, nere i djungeln ;)

(ville bara visa att allt inte är perfekt i en trädgårdsnörds trädgård)

Ni ser väl gången? från ena öppningen till den andra.. en halvcirkel..

• Haha
Jante och 2 till
  • Laddar…
Tack Snigla! Precis det jag brukar tänka när jag ser bilder på folks nya tjusiga trädgårdsprojekt! Det jobbiga är inte att anlägga utan att underhålla!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Tack Snigla! Precis det jag brukar tänka när jag ser bilder på folks nya tjusiga trädgårdsprojekt! Det jobbiga är inte att anlägga utan att underhålla!
Men de har slitit hårt för att få till de där perfekta bilderna, värt en eloge det med (y) (nu tänker jag mer på trädgårdar som presenteras i trädgårdstidningarna, inte "enstaka" projekt).

Men här hemma hinns det inte alltid med i alla "hörn".. har för många planer.. för många drömmar och dygnet har alldeles för få timmar! :p

Men nån gång, kanske jag kommer ifatt.. :D
.. iaf halvt (men det känns långt borta - har nog att göra i en 30-40 år till hahaha!)

• Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Plantorna på mitt lilla "berg" verkar ha tagit sig nu.. förra årets torka (och extrema sol) tog livet av det mesta där.. så vi fick fylla på med lite ny jord i hålorna och flytta dit ett par nya plantor.

Nyplanterade jordgubbsplantor bland stenar på en solig backe.
Skapa konto

Närbild på mogna vilda jordgubbar med gröna blad i bakgrunden, återhämtade efter att ha planterats i ny jord.
Skapa konto

Kunde provsmaka bären igår :)
Mums!

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
När jag tittar på bilderna från när vi köpte vårt hus så inser man hur mycket jobb det är att ha gjort rabatterna sådär pensionärsrena, växterna omgivna med fint krattad jord och stort avstånd mellan dem.

Vi jobbar mer med att fylla ut hela så vi slipper rensa ogräs ;)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Men de har slitit hårt för att få till de där perfekta bilderna, värt en eloge det med (y) (nu tänker jag mer på trädgårdar som presenteras i trädgårdstidningarna, inte "enstaka" projekt).

Men här hemma hinns det inte alltid med i alla "hörn".. har för många planer.. för många drömmar och dygnet har alldeles för få timmar! :p

Men nån gång, kanske jag kommer ifatt.. :D
.. iaf halvt (men det känns långt borta - har nog att göra i en 30-40 år till hahaha!)
I allmänhet är det roligare ärr göra något nytt än att rensa något som man ju rensade ’alldeles nyligen’!

Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
I söndags blev det ett sånt där besök till plantskolan som det brukar pratas om i den här tråden. Skulle köpa gräsfrön och någon planta...

Det blev till att gräva en rabatt i 28 graders värmen.:crysmile:
Nygrävd rabatt med plantor och stenläggning i en trädgård under soligt väder.
Skapa konto

• Gilla
term och 1 till
  • Laddar…
Halvvägs igenom elefanten ;) snart är det slut på gräsgången på baksidan av huset (y)
Sen är det bara framsidan, ena gaveln och kryddträdgården som ska stenläggas.... :sweat:

men en tugga i taget :rofl:
Ogräshink i förgrunden med halvfärdig stenlagd gång och en hund med leksak i bakgrunden.
Skapa konto

Rapport från en ogräshink.
Pågående stenläggning av gångväg i trädgård med verktyg, skottkärra och två hundar.
Skapa konto

Snart där, ett par meter till bara...
Närbild på en sliten trädgårdshandske med hål på fingertopparna.
Skapa konto

Sliter på mina nya fina handskar :worried:

//jante

Snigla Snigla skrev:
[bild]

Jaaaa jo.... det var ju såhär att vi grävde upp så fint här förra året för att göra en gång.. det var inte ett enda strå där då!

Sedan kom lite dåligt väder och dålig hälsa i vägen.. och det sa praktiskt taget "pang" så hade vi lite ogräs där..

Sedan kom vi till i år.. jaaaaa.. va hände då? :thinking: ok ok.. det fanns så mycket andra saker att ta tag i (flera liknande ställen) så vi väntade ytterligare lite med den där gången...

Nu ser den ut såhär.. och ja.. när vi får brist på sysselsättning, vet ni var ni kan finna oss, nere i djungeln ;)

(ville bara visa att allt inte är perfekt i en trädgårdsnörds trädgård)

Ni ser väl gången? från ena öppningen till den andra.. en halvcirkel..
Betong is the shit :crysmile::crysmile::crysmile:

//Jante

• Haha
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.