1 002 226 läst · 8 067 svar
1002k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 532 inlägg
Vi har mumsat björnbär i flera dagar här nu!
Har varit bortresta och glömde öppna växthuset, så ena melonen blev ledsen och vi fick skörda frukten, får se om den lyckas mogna. Har glömt vilken sort det är, men den påminner om honungsmelon iaf.
Har varit bortresta och glömde öppna växthuset, så ena melonen blev ledsen och vi fick skörda frukten, får se om den lyckas mogna. Har glömt vilken sort det är, men den påminner om honungsmelon iaf.
Beredskapshelg i augusti är det samma som trädgårdshelg. Har varit i skärgården hela sommaren, så det finns lite att ta tag i.
Det går något rykte om att det är dåligt med äpplen i år. Jag är skeptisk.
Två dagars fallfrukt från ett träd. Har också plockat till sådär 45L äppelmos och gett bort en del. Ändå märks det inte ens på trädet. Årets mos-försörjning är i alla fall tryggad.
I början av sommaren får en del av gräsmattan växa som äng. Nu är det dags att slå den delen och släppa ut roboten där också.
När jag köpte mer mark till trädgården för några år sedan så fick jag också med grannens jordvärmeslinga på köpet. Inget att klaga på i och för sig - jag visste ju att den låg där och servitut och sådant är i ordning. Icke desto mindre så är det lite trist att ha 40cm djupa diken i ena ändan av trädgården som dessutom mest är bevuxna av kärrs och tistlar. Det verkar vara rätt vanligt att det blir diken runt jordvärmeslingor om det körs hårt. Men nu har grannen borrat bergvärme också, så jordvärmen går inte så mycket längre. Så jag har haft ett långtidsprojekt att gräva igen dikena. Under de senaste åren har jag fyllt ut dem med vad jag har fått över av småsten, grästorv, grus och annat. Nu kom jag över ett par lastbilslass med sekunda jord som skrapats bort på ett ledningsbygge, så nu är det dags att göra klart första etappen.
Det blir en del att kärra, men som tur är så har jag många medhjälpare.
Lite gräsfrö på detta och ut med roboten så blir det nog bra. Innan såg allt ut som ängen i bakgrunden.
Det går något rykte om att det är dåligt med äpplen i år. Jag är skeptisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två dagars fallfrukt från ett träd. Har också plockat till sådär 45L äppelmos och gett bort en del. Ändå märks det inte ens på trädet. Årets mos-försörjning är i alla fall tryggad.
Logga in
Skapa konto
I början av sommaren får en del av gräsmattan växa som äng. Nu är det dags att slå den delen och släppa ut roboten där också.
Logga in
Skapa konto
När jag köpte mer mark till trädgården för några år sedan så fick jag också med grannens jordvärmeslinga på köpet. Inget att klaga på i och för sig - jag visste ju att den låg där och servitut och sådant är i ordning. Icke desto mindre så är det lite trist att ha 40cm djupa diken i ena ändan av trädgården som dessutom mest är bevuxna av kärrs och tistlar. Det verkar vara rätt vanligt att det blir diken runt jordvärmeslingor om det körs hårt. Men nu har grannen borrat bergvärme också, så jordvärmen går inte så mycket längre. Så jag har haft ett långtidsprojekt att gräva igen dikena. Under de senaste åren har jag fyllt ut dem med vad jag har fått över av småsten, grästorv, grus och annat. Nu kom jag över ett par lastbilslass med sekunda jord som skrapats bort på ett ledningsbygge, så nu är det dags att göra klart första etappen.
Logga in
Skapa konto
Det blir en del att kärra, men som tur är så har jag många medhjälpare.
Logga in
Skapa konto
Lite gräsfrö på detta och ut med roboten så blir det nog bra. Innan såg allt ut som ängen i bakgrunden.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
Fixar till gräsmattan.
Igår:
Idag:
Igår:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
"Gullat" med våra gräs... sorry, grusgångar. Som att äta en elefant, en tugga i taget så går det
Först göra om gräsgången till en grusgång, sedan på med betong, borde i min skalle bli mindre att rensa då
//Jante
Först göra om gräsgången till en grusgång, sedan på med betong, borde i min skalle bli mindre att rensa då
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Jante
Logga in
Skapa konto
Jaaaa jo.... det var ju såhär att vi grävde upp så fint här förra året för att göra en gång.. det var inte ett enda strå där då!
Sedan kom lite dåligt väder och dålig hälsa i vägen.. och det sa praktiskt taget "pang" så hade vi lite ogräs där..
Sedan kom vi till i år.. jaaaaa.. va hände då? ok ok.. det fanns så mycket andra saker att ta tag i (flera liknande ställen) så vi väntade ytterligare lite med den där gången...
Nu ser den ut såhär.. och ja.. när vi får brist på sysselsättning, vet ni var ni kan finna oss, nere i djungeln
(ville bara visa att allt inte är perfekt i en trädgårdsnörds trädgård)
Ni ser väl gången? från ena öppningen till den andra.. en halvcirkel..
Byggnadsvårdare
· 3 377 inlägg
Tack Snigla! Precis det jag brukar tänka när jag ser bilder på folks nya tjusiga trädgårdsprojekt! Det jobbiga är inte att anlägga utan att underhålla!
Men de har slitit hårt för att få till de där perfekta bilderna, värt en eloge det med (nu tänker jag mer på trädgårdar som presenteras i trädgårdstidningarna, inte "enstaka" projekt).Sommartorparn skrev:
Men här hemma hinns det inte alltid med i alla "hörn".. har för många planer.. för många drömmar och dygnet har alldeles för få timmar!
Men nån gång, kanske jag kommer ifatt..
.. iaf halvt (men det känns långt borta - har nog att göra i en 30-40 år till hahaha!)
Plantorna på mitt lilla "berg" verkar ha tagit sig nu.. förra årets torka (och extrema sol) tog livet av det mesta där.. så vi fick fylla på med lite ny jord i hålorna och flytta dit ett par nya plantor.
Kunde provsmaka bären igår
Mums!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kunde provsmaka bären igår
Mums!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 532 inlägg
När jag tittar på bilderna från när vi köpte vårt hus så inser man hur mycket jobb det är att ha gjort rabatterna sådär pensionärsrena, växterna omgivna med fint krattad jord och stort avstånd mellan dem.
Vi jobbar mer med att fylla ut hela så vi slipper rensa ogräs
Vi jobbar mer med att fylla ut hela så vi slipper rensa ogräs
Byggnadsvårdare
· 3 377 inlägg
I allmänhet är det roligare ärr göra något nytt än att rensa något som man ju rensade ’alldeles nyligen’!Snigla skrev:Men de har slitit hårt för att få till de där perfekta bilderna, värt en eloge det med (nu tänker jag mer på trädgårdar som presenteras i trädgårdstidningarna, inte "enstaka" projekt).
Men här hemma hinns det inte alltid med i alla "hörn".. har för många planer.. för många drömmar och dygnet har alldeles för få timmar!
Men nån gång, kanske jag kommer ifatt..
.. iaf halvt (men det känns långt borta - har nog att göra i en 30-40 år till hahaha!)
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
Halvvägs igenom elefanten snart är det slut på gräsgången på baksidan av huset
Sen är det bara framsidan, ena gaveln och kryddträdgården som ska stenläggas....
men en tugga i taget
Rapport från en ogräshink.
Snart där, ett par meter till bara...
Sliter på mina nya fina handskar
//jante
Sen är det bara framsidan, ena gaveln och kryddträdgården som ska stenläggas....
men en tugga i taget
Logga in
Skapa konto
Rapport från en ogräshink.
Logga in
Skapa konto
Snart där, ett par meter till bara...
Logga in
Skapa konto
Sliter på mina nya fina handskar
//jante
Betong is the shitSnigla skrev:[bild]
Jaaaa jo.... det var ju såhär att vi grävde upp så fint här förra året för att göra en gång.. det var inte ett enda strå där då!
Sedan kom lite dåligt väder och dålig hälsa i vägen.. och det sa praktiskt taget "pang" så hade vi lite ogräs där..
Sedan kom vi till i år.. jaaaaa.. va hände då? ok ok.. det fanns så mycket andra saker att ta tag i (flera liknande ställen) så vi väntade ytterligare lite med den där gången...
Nu ser den ut såhär.. och ja.. när vi får brist på sysselsättning, vet ni var ni kan finna oss, nere i djungeln
(ville bara visa att allt inte är perfekt i en trädgårdsnörds trädgård)
Ni ser väl gången? från ena öppningen till den andra.. en halvcirkel..
//Jante