1 002 420 läst · 8 067 svar
1002k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 994 inlägg
Idag kom det 3 lass matjord! imponerad att chauffören kom in med lastbilen runt huset! Passade på att såga ner några döda grenar också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har äntligen gjort klart fiskdammen, har tagit 5år. Vi har letat något att lägga på kanten, och har funderat på skiffer. Igår insåg vi att det fanns tillsalu hos en firma runt hörnet typ. Bara åka dit och få hem ett antal och göra klart.
Inte jag. Men naturen. Idag kom första näckrosbladet upp till ytan (dammen grävd 4 veckor sen och näckrosen planterad för 3).
Jag? Jag har bortsett från beskära ett äppelträd och rensat en rabatt mest befunnit mig här med en ny bok om krusbär:
Synd att semestern snart är slut....
Logga in
Skapa konto
Jag? Jag har bortsett från beskära ett äppelträd och rensat en rabatt mest befunnit mig här med en ny bok om krusbär:
Logga in
Skapa konto
Synd att semestern snart är slut....
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 994 inlägg
Kört två välpackade lass till tippen efter att ha rensat lite i trädgården...
Tur tanten var med så vi fick av hela "balen" på en gång!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tur tanten var med så vi fick av hela "balen" på en gång!
Idag har jag ringat in nästa års trädgårdsprojekt: att restaurera köksträdgården. Den är snarare ett exempel på vad jag inte har gjort i trädgården i år och resultatet är att köksträdgården har blivit fullständigt dränkt i diverse ängsblommor och växter som tidigare växte på andra platser, men som av någon anledning verkar trivas bättre här. Kryddor som jag en gång planterade i odlingslådorna växer numera på marken, där de samsas med marktäckare som glatt spridit sig trots alla hinder. I odlingslådorna växer lupiner tillsammans med rosor, isop och allt möjligt annat. Jag kan skymta den lavendelhäck som omringade köksträdgården, men antalet plantor är kraftigt reducerat och där växer istället akleja.
Jag har lite att fundera på. Vilka växter ska sparas och flyttas? Vilka örter kan räddas och få en egen plats i odlingslådorna? Ska jag ta bort lavendelhäcken helt och låta aklejan fortsätta att växa där. Den har självsått sig med jämna avstånd mellan plantorna, så det ser nästan ut som om det är meningen att de ska växa där. Nu har jag något att fundera på under vintern. Säkert är att jag med absolut säkerhet ta bort alla lupiner i alla fall.
Jag har lite att fundera på. Vilka växter ska sparas och flyttas? Vilka örter kan räddas och få en egen plats i odlingslådorna? Ska jag ta bort lavendelhäcken helt och låta aklejan fortsätta att växa där. Den har självsått sig med jämna avstånd mellan plantorna, så det ser nästan ut som om det är meningen att de ska växa där. Nu har jag något att fundera på under vintern. Säkert är att jag med absolut säkerhet ta bort alla lupiner i alla fall.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har full förståelse för ditt dilemma. Mina ambitioner har varit bra mycket lägre än dina men jag reagerar starkt på din skrift att ta bort lavendelhäcken - den om något bör du spara och vårda. Acklejor är vackra, opålitliga växter som - lik en gök - infiltrerar andras boplatser med en sagolik skönhet. Förgänglig är den också! Opålitlig likaså. Njut av den där du kan - men inte på bekostnad av den trogna lavendeln.
Jag har låtit mina odlingslådor besökas av allherrans ogräs och inbillar mig att jag skall lösa problemet nu i augusti. En låda är avsedd för förökning av min mycket speciella buxbom - lovat dotter 100 skott av denna. Sedan gäller det kryddor. Och tulpanbarn. Längre än så sträcker sig inte min ambition.
Jag har låtit mina odlingslådor besökas av allherrans ogräs och inbillar mig att jag skall lösa problemet nu i augusti. En låda är avsedd för förökning av min mycket speciella buxbom - lovat dotter 100 skott av denna. Sedan gäller det kryddor. Och tulpanbarn. Längre än så sträcker sig inte min ambition.
Jo, lavendelhäcken har både jag och fjärilarna uppskattat. Fjärilarna har förstås även gillat alla ängsblommor. Din beskrivning av akleja stämmer bra överens med hur de beter sig här i trädgården. De växer bara där de själva vill, inte dit jag har flyttat dem. Jag var först orolig över att de skulle försvinna och det var nog förklaringen till att de fick bli så kraftfulla. Trots att de konkurrerade ut lavendeln. Jag ska ta mig en riktig funderare över hur jag ska kunna återskapa lavendelhäcken och jag ska kolla runt i trädgården för att se att aklejan blir kvar ändå. Tack för dina tankar, yonna!
Älskar akleja, har köpt flera olika sorter som ska inplanteras i trädgården.. även fröer hehe. MEN de har en tendens att flytta in där det passar dem.. helst på våra grusgångar.. och stenläggningar osv (alla ställen där de inte bör vara). MENNN.. ja.. vad gör man inte (tillåter man dem inte att göra) när de är så söta
Kör med gräsklipparen när de är i vägen på gräsområden.. och försöker rycka när de hamnar fel i gruset.
@Naturliv lavendel brukar vara lätt att föröka.. om det saknas lite plantor menar jag.. så kanske du kan fylla ut din lilla häck om det saknas (du kan ju plocka skott/plantor/rötter redan i år.. så är det på g inför nästa år).
Jag själv har stäppsalvia ist för lavendel, men försöker hitta en plats även för lavendel.. (just nu har jag dem i en pallkrage, där trivdes de minsann.. annars har de bara dött häromkring).
Det som är bra med hösten är att man kan planera sina trädgårdsprojekt noga.. så man vet vad man kan göra när vädret sedan tillåter..
Kör med gräsklipparen när de är i vägen på gräsområden.. och försöker rycka när de hamnar fel i gruset.
@Naturliv lavendel brukar vara lätt att föröka.. om det saknas lite plantor menar jag.. så kanske du kan fylla ut din lilla häck om det saknas (du kan ju plocka skott/plantor/rötter redan i år.. så är det på g inför nästa år).
Jag själv har stäppsalvia ist för lavendel, men försöker hitta en plats även för lavendel.. (just nu har jag dem i en pallkrage, där trivdes de minsann.. annars har de bara dött häromkring).
Det som är bra med hösten är att man kan planera sina trädgårdsprojekt noga.. så man vet vad man kan göra när vädret sedan tillåter..
Friserat buskarna på framsidan.. äntligen!
Tog bara hela sommaren att få tummen ur.,
Före/efter
Före/efter
Bara efter..
Nu ska det städas lite under också
Tog bara hela sommaren att få tummen ur.,
Logga in
Skapa konto
Före/efter
Logga in
Skapa konto
Före/efter
Logga in
Skapa konto
Bara efter..
Nu ska det städas lite under också
Ta gärna bort lupinerna snabbt innan du funderar mera, innan alla frön faller ner, så har du mindre jobb de närmaste åren. Sedan är det bara att hålla efter dem i ett par-tre år och se till att de inte får gå i frö.Naturliv skrev:Idag har jag ringat in nästa års trädgårdsprojekt: att restaurera köksträdgården.
Jag har lite att fundera på. Vilka växter ska sparas och flyttas? Vilka örter kan räddas och få en egen plats i odlingslådorna? Ska jag ta bort lavendelhäcken helt och låta aklejan fortsätta att växa där. Den har självsått sig med jämna avstånd mellan plantorna, så det ser nästan ut som om det är meningen att de ska växa där. Nu har jag något att fundera på under. vintern Säkert är att jag med absolut säkerhet ta bort alla lupiner i alla fall.
Mycket var det som är i vägen för en robotklippare. Stubbar, jordhögar och lite allt möjligt jox. Än så länge har den där roboten inte sparat mig någon tid
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Undrar om det inte varit bättre att anlita grannungarna att klippa. Avslutade dagen med att hämta klipparen på en liten sten som stack upp 3 cm (den jag dragit ett gäng knivar på motorklipparen tidigare). Var lite större än jag trodde. Men nu är den ur vägenC Cicaro skrev:
Logga in
Skapa konto