Idag kom det 3 lass matjord! :) imponerad att chauffören kom in med lastbilen runt huset! Passade på att såga ner några döda grenar också.
Ny levererad matjord i hög vid hus med nysågade grenar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin bortför döda grenar vid ett hus med nylevererad matjord i förgrunden.
Skapa konto
Lastbil tippar matjord nära hus och träd på en byggplats.
Skapa konto

• Gilla
P-plats och 3 till
  • Laddar…

Har äntligen gjort klart fiskdammen, har tagit 5år. Vi har letat något att lägga på kanten, och har funderat på skiffer. Igår insåg vi att det fanns tillsalu hos en firma runt hörnet typ. Bara åka dit och få hem ett antal och göra klart. :)

• Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
Inte jag. Men naturen. Idag kom första näckrosbladet upp till ytan (dammen grävd 4 veckor sen och näckrosen planterad för 3). Första näckrosbladet synligt ovanför vattenytan i en nygrävd damm med grumligt vatten.
Skapa konto

Jag? Jag har bortsett från beskära ett äppelträd och rensat en rabatt mest befunnit mig här med en ny bok om krusbär:
Gungsoffa med blå dynor på en träveranda omgiven av grönska och blommor, med en bok och glasögon på sätet.
Skapa konto

Synd att semestern snart är slut....

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Håller med, några veckor till hade inte vart dumt.

Lagt lite sten och förberett för gräsklipparens hemvist
Pågående stenläggning vid husvägg med oordnade stenplattor och skottkärra.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Kört två välpackade lass till tippen efter att ha rensat lite i trädgården...

En släpvagn fylld med grenar och trädgårdsavfall vid en tippanläggning.
Skapa konto

En person som tömmer släpvagn full av trädgårdsavfall på en återvinningscentral.
Skapa konto

Tur tanten var med så vi fick av hela "balen" på en gång!

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Idag har jag ringat in nästa års trädgårdsprojekt: att restaurera köksträdgården. Den är snarare ett exempel på vad jag inte har gjort i trädgården i år och resultatet är att köksträdgården har blivit fullständigt dränkt i diverse ängsblommor och växter som tidigare växte på andra platser, men som av någon anledning verkar trivas bättre här. Kryddor som jag en gång planterade i odlingslådorna växer numera på marken, där de samsas med marktäckare som glatt spridit sig trots alla hinder. I odlingslådorna växer lupiner tillsammans med rosor, isop och allt möjligt annat. Jag kan skymta den lavendelhäck som omringade köksträdgården, men antalet plantor är kraftigt reducerat och där växer istället akleja.

Jag har lite att fundera på. Vilka växter ska sparas och flyttas? Vilka örter kan räddas och få en egen plats i odlingslådorna? Ska jag ta bort lavendelhäcken helt och låta aklejan fortsätta att växa där. Den har självsått sig med jämna avstånd mellan plantorna, så det ser nästan ut som om det är meningen att de ska växa där. Nu har jag något att fundera på under vintern. Säkert är att jag med absolut säkerhet ta bort alla lupiner i alla fall.

Övertäckt odlingslåda i en vildvuxen trädgård full med blandade ängsblommor och växter.
Skapa konto

Översikt av övervuxen köksträdgård med lila blommor, lupiner och blandad grönska.
Skapa konto

Översikt över en vildvuxen köksträdgård med blandade ängsblommor, örter och lupiner.
Skapa konto

Övertäckt köksträdgård med blandade bladväxter och några mogna bär synliga.
Skapa konto

Har full förståelse för ditt dilemma. Mina ambitioner har varit bra mycket lägre än dina men jag reagerar starkt på din skrift att ta bort lavendelhäcken - den om något bör du spara och vårda. Acklejor är vackra, opålitliga växter som - lik en gök - infiltrerar andras boplatser med en sagolik skönhet. Förgänglig är den också! Opålitlig likaså. Njut av den där du kan - men inte på bekostnad av den trogna lavendeln.

Jag har låtit mina odlingslådor besökas av allherrans ogräs och inbillar mig att jag skall lösa problemet nu i augusti. En låda är avsedd för förökning av min mycket speciella buxbom - lovat dotter 100 skott av denna. Sedan gäller det kryddor. Och tulpanbarn. Längre än så sträcker sig inte min ambition.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jo, lavendelhäcken har både jag och fjärilarna uppskattat. Fjärilarna har förstås även gillat alla ängsblommor. Din beskrivning av akleja stämmer bra överens med hur de beter sig här i trädgården. De växer bara där de själva vill, inte dit jag har flyttat dem. Jag var först orolig över att de skulle försvinna och det var nog förklaringen till att de fick bli så kraftfulla. Trots att de konkurrerade ut lavendeln. Jag ska ta mig en riktig funderare över hur jag ska kunna återskapa lavendelhäcken och jag ska kolla runt i trädgården för att se att aklejan blir kvar ändå. Tack för dina tankar, yonna!

Älskar akleja, har köpt flera olika sorter som ska inplanteras i trädgården.. även fröer hehe. MEN de har en tendens att flytta in där det passar dem.. helst på våra grusgångar.. och stenläggningar osv (alla ställen där de inte bör vara). MENNN.. ja.. vad gör man inte (tillåter man dem inte att göra) när de är så söta :love:

Kör med gräsklipparen när de är i vägen på gräsområden.. och försöker rycka när de hamnar fel i gruset.

@Naturliv lavendel brukar vara lätt att föröka.. om det saknas lite plantor menar jag.. så kanske du kan fylla ut din lilla häck om det saknas :) (du kan ju plocka skott/plantor/rötter redan i år.. så är det på g inför nästa år).

Jag själv har stäppsalvia ist för lavendel, men försöker hitta en plats även för lavendel.. (just nu har jag dem i en pallkrage, där trivdes de minsann.. annars har de bara dött häromkring).

Det som är bra med hösten är att man kan planera sina trädgårdsprojekt noga.. så man vet vad man kan göra när vädret sedan tillåter.. :)

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Friserat buskarna på framsidan.. äntligen!
Tog bara hela sommaren att få tummen ur.,

Före och efter bilder av en friserad buske vid ett hus, den efterbild visar en välklippt och rund buske.
Skapa konto

Före/efter

Före och efter bilder av en buske som är nyskuren framför rött hus, jämförelse av ovårdad och trimmad buske.
Skapa konto

Före/efter

Vältrimmad grön buske framför röd husvägg och en otrimmad buske i förgrund.
Skapa konto

Bara efter..

Nu ska det städas lite under också (y):cool:

• Gilla
Joakim_st och 4 till
  • Laddar…
Städat ställen jag inte ens varit på tidigare så en kommande robot kan klippa. Blev inte snyggare med två högar mitt på gräsmattan (en som ska köras iväg och en som ska sågas upp till ved.)

Naturliv Naturliv skrev:
Idag har jag ringat in nästa års trädgårdsprojekt: att restaurera köksträdgården.

Jag har lite att fundera på. Vilka växter ska sparas och flyttas? Vilka örter kan räddas och få en egen plats i odlingslådorna? Ska jag ta bort lavendelhäcken helt och låta aklejan fortsätta att växa där. Den har självsått sig med jämna avstånd mellan plantorna, så det ser nästan ut som om det är meningen att de ska växa där. Nu har jag något att fundera på under. vintern Säkert är att jag med absolut säkerhet ta bort alla lupiner i alla fall.
Ta gärna bort lupinerna snabbt innan du funderar mera, innan alla frön faller ner, så har du mindre jobb de närmaste åren. Sedan är det bara att hålla efter dem i ett par-tre år och se till att de inte får gå i frö.

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Mycket var det som är i vägen för en robotklippare. Stubbar, jordhögar och lite allt möjligt jox. Än så länge har den där roboten inte sparat mig någon tid Trädgård med stubbar och grenar på marken som hinder för robotklippare.
Skapa konto
En rotstock och grenar som ligger på en vit trädgårdsbänk, vilket hindrar en robotklippare från att passera.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
C Cicaro skrev:
Mycket var det som är i vägen för en robotklippare. Stubbar, jordhögar och lite allt möjligt jox. Än så länge har den där roboten inte sparat mig någon tid [bild][bild]
Undrar om det inte varit bättre att anlita grannungarna att klippa. Avslutade dagen med att hämta klipparen på en liten sten som stack upp 3 cm (den jag dragit ett gäng knivar på motorklipparen tidigare). Var lite större än jag trodde. Men nu är den ur vägen En sandal på en stor sten som sticker upp från marken mellan träd och mindre stenar.
Skapa konto

Sista säsongen jag kan plocka björnbär. I höst schaktas granntomten för nybygge. 5-litersspann fylldes på direkten. 5-liters metallspann full med ny-plockade björnbär, placerad på ett brunmålat träbord utomhus.
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.