Några gamla VP rör, ogräsduk och jordgubbarna är skyddade för fåglar.. blev en bra höjd så nu hoppas, hoppas att dom växer rejält :D
(Blåbärsbusken fick sig åxå en "tipi" med samma syfte)
Trädgårdsbädd med jordgubbsplantor och bågformade VP-rör för fågelskydd, plus en plankbit som tyngd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgårdsland med höjda odlingsbäddar och jordgubbar skyddade under ett nät med VP-rör och tyngd av plankan.
Skapa konto

Edit: Plankan i fram tynger ner duken och gör att man kan öppna någon dm för att komma åt att plocka å rensa

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Vi stammade upp en blodbok igår. Egentligen hade vi tänkt hugga ner den men det här blev rätt bra så den får vara tills vidare
Beskuren blodbok i en trädgård med gräsmatta och trädgårdsskjul i bakgrunden.
Skapa konto
Beskuren blodboksträd i trädgård med beskurna grenar och trädgårdsutrustning på marken.
Skapa konto

• Gilla
fiskbuggaren och 6 till
  • Laddar…
Idag kom leveransen med fjädrar till trimmern. Varje år försvinner fjädern till mitt Al-ko trimmerhuvud. Jag beställer nytt för ett par hundra. Hittade en fjäder på Conrad i 5-pack som jag delar på två. 10 fjädrar för 100 spänn! En underbar känsla! Slippa knyta trimmertråden

• Fem metallfjädrar på bord bredvid en smartphone och ett glas.
    Skapa konto
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Byggt vidare på staketet.
Nybyggt trästaket längs en uppfart, med gångjärnssida i planering och överliggare som sticker ut.
Skapa konto

Delvis byggt trästaket med överliggare som sträcker sig över en framtida grindplats, omgiven av ett gräsmatta och buskar.
Skapa konto

Närbilder på gångjärnssidan. Överliggaren går ut över grinden för att ge minst avfasning.

Närbild av ett halvfärdigt trästaket med överliggare som sticker ut över en grindsektion.
Skapa konto

Närbild på trästaket med överliggare som sticker ut över en potentiell grindposition, i fokus är hörnet med minimal avfasning.
Skapa konto

Närbild på del av trästaket under konstruktion med överliggare som går ut över en grinddel, med fokus på träets struktur och montering.
Skapa konto

Detaljbild på en del av ett staket med överliggare som går ut över vad som verkar vara en grindsektion, utan synliga gångjärn.
Skapa konto

Nu ska jag bara fundera hur jag fixar gångjärnen till soptunnegrindarna. Vill ogärna sätta gångjärn på utsidan. Sen blir det dubbelgrind så får hitta en låsning där med. :thinking:

• Gilla
Pappa1986 och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu ska jag bara fundera hur jag fixar gångjärnen till soptunnegrindarna. Vill ogärna sätta gångjärn på utsidan. Sen blir det dubbelgrind så får hitta en låsning där med. :thinking:
En tänkt lösning.. svårt att skissa på, men dörren sitter med genomgående "stång" i över o underliggare..

• Handritad skiss av dörrkonstruktion med stång och pil för rörelseriktning.
    Skapa konto
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det hade varit en lösning, om någon tänkt på det före och inte gjort facket precis så brett så att bara tunnorna går in :rolleyes::):sweat:

Men din idé kanske kan anpassas :thinking:

Annars funderar jag på vanliga klassiska dörrgångjärn, såna man har på innerdörrarna. Och köra dubbla i överkant. Att tappen syns är inte så farligt.

Det hade varit en lösning, om någon tänkt på det före och inte gjort facket precis så brett så att bara tunnorna går in :rolleyes::):sweat:

Men din idé kanske kan anpassas :thinking:

Annars funderar jag på vanliga klassiska dörrgångjärn, såna man har på innerdörrarna. Och köra dubbla i överkant. Att tappen syns är inte så farligt.
Fråga.. har du gerat den övre liggaren som ses på bilden?
Ser ett annat alt .. vanliga gångjärn som skruvas i panelen på dörren och i stolpen. Då syns bara den yttre tappen.
Handritad skiss av en dörr med gångjärn och den övre liggaren som möjligtvis är gerad.
Skapa konto

Edit: funkar även om panel är gerad

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Hmm, får nog förklara hur det är tänkt att bli.

Utsidan av soptunnefacket vätter ut mot första bilden. Andra bilden är baksidan som inte är klar för att jag inte orkar vara vig nog att klättra över 120cm staket för att bygga det sista på dörrarna.

Framsidan har panel som är skarvad precis innanför stolparna då jag tänkt såga upp grinden där. För en gång skull körde jag bygg först tänk sen :thinking:

Så det borde gå att sätta vanliga gångjärn där, med tappen på utsidan. Men jag gillar din första lösning mer, den var snygg :D

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Dagens träningspass blev att få bort en stubbe. Delade upp den i rutor med motorsåg, slog ner klyvkil och körde med spett.

Hade borrat fullt med hål i den förra hösten

• Uppdelad stubbe i småbitar på marken efter borttagning med motorsåg och spett.
    Skapa konto
  • Gilla
FreQa och 3 till
  • Laddar…
Grävd djuphåla i jord med skyffel, avsedd för fontän, med hög av jord och stenar i bakgrunden.
Skapa konto

Tillfälligt enarmad så grävningen var tung. Räknar med en fruktansvärd träningsvärk på helt nya ställen imorgon men nu är det bara det roliga kvar :) Djuphåla på 1.20 och pall för fontänpump.

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Y Yehaw skrev:
[bild]

Det är alltså inte en grop för att "hålla frun på tårna"?

;)
Hehe den stackars äkta hälften har kärrat bort alla massor så hon var på tårna :D

• Gilla
Yehaw
  • Laddar…
Faaardi!
Trädgård med nyanlagda träplanteringslådor framför hus och garage i skymningen.
Skapa konto

Nybyggd träplantering i trädgården vid skymning, konstruerad av obehandlade träplankor.
Skapa konto

@Mazen det blev såhär tillslut:
Nybyggd trästaketdel med öppningsbar sektion och metallbeslag, intill en svart soptunna och grön trädgårdsslang.
Skapa konto

Och till nästa gång ska jag komma ihåg att hem och fix har bra utbud av Habo 30-50% billigare än Beijer 100m bort :rolleyes:

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
Faaardi!
[bild]
[bild]
@Mazen det blev såhär tillslut:
[bild]

Och till nästa gång ska jag komma ihåg att hem och fix har bra utbud av Habo 30-50% billigare än Beijer 100m bort :rolleyes:
Skit snyggt(y) blev en så bra lösning och med en
linjering som den ska vara...

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag vill plantera Aronian!

Vilken sort ska jag köpa för många bär?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.