993 974 läst · 8 026 svar
994k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förmiddagens övning bestod av att "mammsen" testade nya trimmern, jag satte bjälklag, pillade lite med maskiner, satte ett nytt trädäck nära nya odlingsområdet.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
När jag var 12-ish så hade pappa köpt en ny röjsåg till stugan, även det en Stihl.P Pagno skrev:
Det blev väl så att jag fick prova på att röja där inte klipparen kom åt. På ett ställe var det väldigt mycket gräs och även en del blommor, men det varade inte länge.
Tydligen var det så att farmor hade odlat en blomsteräng, då hon ansåg att vi redan hade så mycket gräs på tomten och hon är besatt av blommor.
Såååå, blev de några blommor kvar hos dig?
Jajjamensan, de flesta är kvar!richardtenggren skrev:När jag var 12-ish så hade pappa köpt en ny röjsåg till stugan, även det en Stihl.
Det blev väl så att jag fick prova på att röja där inte klipparen kom åt. På ett ställe var det väldigt mycket gräs och även en del blommor, men det varade inte länge.
Tydligen var det så att farmor hade odlat en blomsteräng, då hon ansåg att vi redan hade så mycket gräs på tomten och hon är besatt av blommor.
Såååå, blev de några blommor kvar hos dig?
Idag har vi klippt gräset, plockat upp ogräshögar, trimmat runt lite sten (jag har en lätt batteridriven trimmer jag gillar.. givetvis gick den sönder) - och min andra halva har rensat ogräs på ett av de överväxta ställena woho.. 5-6 meter (1,5 m brett) blev tre stora fulla säckar med ogräs..!!
Temporärt prydligt här nu hehe
Temporärt prydligt här nu hehe
Veckorapport:
Toppat körsbärsträdet med ett par meter. Säkert fel tid, men så smidigt att se när det är som grönast. Trist på en liter körsbär, men de hade bara blivit fågelmat ändå, så högt som de satt.
Grävt massor runt nya trädäcket, och fått bort ett par rötter till, snart klart. Grävningen alltså. Har inte köpt trallbrädor än.
Toppat körsbärsträdet med ett par meter. Säkert fel tid, men så smidigt att se när det är som grönast. Trist på en liter körsbär, men de hade bara blivit fågelmat ändå, så högt som de satt.
Grävt massor runt nya trädäcket, och fått bort ett par rötter till, snart klart. Grävningen alltså. Har inte köpt trallbrädor än.
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Har tumlat om på marken och brottats med åkgräsklipparen, denna storkonsument av dyra och sällsporda reservdelar, som Vår Herre nog sänt mig för att öva mig i tålamod, uthållighet och envishet.
Knappt har Den Nya Svårfunna Remmen satts på plats, förrän Spännfjädern smäller av på mitten. Lika knappt har Nya Spännfjädern kommit på plats, förrän Uppsamlaren ramlar i bitar på grund av gummistroppar som avgår med döden, och kräver delvis omkonstruktion för att hålla ihop.
Lika knappt har omkonstruktören ifråga mot alla odds lyckats konstruera om uppsamleriet, förrän Den Nya Svårfunna Remmen finner för gott att gå av.
Vid det laget smäller även jag av, och förpassar åkgräsklipparen till skamvrån.
Sannolikt kommer Den Ännu Nyare Och Lika Svårfunna Som Ohemult Dyra Remmen knappt att ha kommit på plats, förrän regn och rusk omöjliggör fortsatt klippning lika effektivt som det befrämjar gräsets omedelbara tillväxt till knähöjd och ax.
Fortsättning följer...
Knappt har Den Nya Svårfunna Remmen satts på plats, förrän Spännfjädern smäller av på mitten. Lika knappt har Nya Spännfjädern kommit på plats, förrän Uppsamlaren ramlar i bitar på grund av gummistroppar som avgår med döden, och kräver delvis omkonstruktion för att hålla ihop.
Lika knappt har omkonstruktören ifråga mot alla odds lyckats konstruera om uppsamleriet, förrän Den Nya Svårfunna Remmen finner för gott att gå av.
Sannolikt kommer Den Ännu Nyare Och Lika Svårfunna Som Ohemult Dyra Remmen knappt att ha kommit på plats, förrän regn och rusk omöjliggör fortsatt klippning lika effektivt som det befrämjar gräsets omedelbara tillväxt till knähöjd och ax.
Fortsättning följer...
Jag sätter ungarna på gräsklippning, de är unga och förstår inte bättre....ricebridge skrev:Har tumlat om på marken och brottats med åkgräsklipparen, denna storkonsument av dyra och sällsporda reservdelar, som Vår Herre nog sänt mig för att öva mig i tålamod, uthållighet och envishet.
Fortsättning följer...
Ouch! Lite elakt av mig....
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Putsat klart odlingsbäddarna!
Fick ett överraskande regn så jag fick slänga upp ett provisoriskt tak.
Sen syns skillnaden i handlag att hantera murarredskapen.
Innan
Efter
Man ska inte vara feg att försöka!
Fick ett överraskande regn så jag fick slänga upp ett provisoriskt tak.
Logga in
Skapa konto
Sen syns skillnaden i handlag att hantera murarredskapen.
Innan
Logga in
Skapa konto
Efter
Logga in
Skapa konto
Man ska inte vara feg att försöka!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Med skammens rodnad flammande på kinderna måste jag erkänna att här odlas två av de hatade "invasiva" örterna:
Det är alltså dels Lupin, som nu håller på att invadera alla våra vägrenar och andra ej odlade marker, dels den gula Praktlysing, som inte är långt efter.
Men båda är ju oändligt vackra
Till vårt försvar kan sägas att marken runt om klipps, så det är ingen risk att dessa "naturens fiender" sprider sig.
Men det gör de ju bra längs våra vägar ändå förstås.
Logga in
Skapa konto
Det är alltså dels Lupin, som nu håller på att invadera alla våra vägrenar och andra ej odlade marker, dels den gula Praktlysing, som inte är långt efter.
Men båda är ju oändligt vackra
Till vårt försvar kan sägas att marken runt om klipps, så det är ingen risk att dessa "naturens fiender" sprider sig.
Men det gör de ju bra längs våra vägar ändå förstås.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
@KnockOnWood
Jag tror det var rätt länge sedan lupinerna invaderade våra diken längs vägarna, i alla fall i Hälsingland, jag vet inte om det är någon skillnad här i Gästrikland. Jag har ju inte samma historik här i Gästrikland, men gott om lupiner här idag.
Sommarjobbade tidigare på ett kontor där det var ett hav av lupiner mellan kontorsbyggnaden och en större väg, jag tror det stannade turister för att fotografera och plockade lupiner var dag.
Jag tror det var rätt länge sedan lupinerna invaderade våra diken längs vägarna, i alla fall i Hälsingland, jag vet inte om det är någon skillnad här i Gästrikland. Jag har ju inte samma historik här i Gästrikland, men gott om lupiner här idag.
Sommarjobbade tidigare på ett kontor där det var ett hav av lupiner mellan kontorsbyggnaden och en större väg, jag tror det stannade turister för att fotografera och plockade lupiner var dag.