Jaha nu kom det snö idag, så det blev dags att "aktivera snöskyffeln" :)

18204_dscn0723_1.jpg

Fan va gött!

Man inser att vi lever HELT olika liv när man finner en tråd som heter "Vad har ni för traktorer?

Fast, det är klart, min 745 från 88 är allmänt benämnd "traktorn" här i kring, får jag vara med då...?

här är bilder på min monstertraktor, perfekt att ta hem ved med. Yanmar 1720D års mod. ca 83-84. Ger stolta 19HK.

Henrik

• bilder traktor 048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bilder traktor 047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Grymt fin kombo Henrik, kan du köra hem ett par lass till mig? Vi kanske kan mötas halvvägs.... :)

njaa tror inteq(;^;)p, han gör väl max 20, så even halvvägs lär väl vare i överkant. Den är fö. inte reggat, men det gör inget, jag älsker min lilla röda enddåd^_^bd^_^bd^_^b.

Henrik

galento
Hej,roligt att det varit över 43.000 visningar,det trodde jag inte när jag startade tråden :D
Men det visar väl vilket stort intresse det finns för dessa hjälpmedel.

Annars har det väl tillkommit en Ford och annan vedkärra här så nu finns det hydraulisk kran som underlättar vedhanteringen :D

skalman1 skrev:
Jaha nu kom det snö idag, så det blev dags att "aktivera snöskyffeln" :)

[bild]
Är det en IH 250 eller 275?

Protte

Det är en IH B-250, en trogen kompanjon!

Jag har kortat och vinklat en Bergsjö lastare som har utrustats med hudraulisk tilt och dubbelverkande lyftcylindrar som jag har monterat på den.
Väldigt användbar traktor. :)

Då har du 5 växlad låda och dieselmotor på ca 32 hk
Jag hade en B-275, trevlig traktor men 4-hjuls drift drog så numera har jag en Fiat med värme i hytten.

Protte

Japp den är 5 växlad och på 32hk, tyvärr så är det nåt knas med pumpen så tomgången "rullar" och den behöver startgas för att komma igång.
Misstänker att det är den pneumatiska gasregleringen som jävlas.

Jag tänkte ge den en översyn sedan när garaget är byggt.

"ALLA" gamla dieslar rullar på tomgången. Det kan hjälpa att dränera ut dieseln ur "vevhuset" på insprutningspumpen och fylla olja, detta hjälper ett tag tills dieseln har ersatt oljan igen. Det sitter en lucka på pumpen med ett grisknorrsrör på där kommer man åt vevhuset (gör rent först)

Startgasproblemet hade jag också men det hjälper med nya foder, kolvar och ringar samt en genomgång av toppen.
Olsons i Ellös hade delar, även Lantmännen kan ordna fram delar.
Insprutningspumpen torde också vara sliten, min gick nästan att justera till, fattas lite på låga varv.

Protte

Okej, jag är inte så van dessa gamla IH motorer, har mest mekat med gamla 3 och 4 cylindriga perkins dieslar.

Jag tänkte göra en helrenovering på motorn och lämna in pumpen för renovering sen när jag har ett garage, för traktorn är alldeles perfekt för mina ändamål.
Dessutom är all el i traktorn nydragen med nya lampor, knappar osv och nya bakdäck så jag vill gärna ha den helt i ordning.

115A generatorn som jag monterade är fullt tillräcklig också :)

Redigerat:
Det är ju självbärande motor så du får renovera på plats, inga konstigheter med den motorn.

Lägg över vevaxeln innan du drar upp fodren, bakom 4:ans cylinder var det massor med rost och gojs och det är ju inte så bra på vevaxeln.

Det duger med vanliga verktyg förutom några skruvar i topplocket som sitter under om det var vipparmsaxeln men jag gjord ett verktyg som kommer åt de också. Verktyget har jag ingen användning av så det får du överta.

Protte

Okej kanon!

I och med att jag jobbar som truckmek och har tillgång till komplett verkstads utrustning så har jag goda möjligheter iaf. :)
Jag har helrenoverat en motor i en nyare IH (serien som kom efter min) och den gick som en dröm efteråt. Iofs så har jag renoverat 7 andra motorer också men det hör inte hit.

Det där specialverktyget lät intressant, jag kanske kan PM:a dig senare om det?

Finns troligen att köpa kanske kallas gåsfot. 16 mm (troligen 5/8") men jag behöver inte mitt.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.