Genom tiderna alla kategoreier bästa motorn/fordons kombinationen som någonsin har byggts och jag hade turen att få köpa ett renoverat (-92) exemplar av bm 230 victor -57 har dock inga kedjor så jag har inte kört nåt i vinter. köpte en sån istället för nån 4hjuling i samma prisklass, en så mycket bättre affär.. ska börja ha den att köra fram ved ur skogen,och köra allt möjligt på gården. köra till grannarna på sommaren o dricka kaffe.o vilken trevlig sång den har. sa jag att det är direkt diesel .BÄST.

phl skrev:
OT: Hört talas om Finlandsfärjan? =)
men den kliver man ju inte av:D

Traktorresturangen Zetor fanns i alla fall kvar förra våren, helläckert ställe.:)

skalman1 skrev:
jag har en Volvo T31 1950 :cool: . Ganska begränsat med elektronik och sånt tjafs på dom..... d^_^b
Nu har jag även en IH B-250 1958 :)

det går att njuta av nya grejor med har en 25hk kines som jag o lucas 2,5 o ibland alva 7 njuter av att finköra o även göra nyttiga saker med
Mvh Tille

Köpte på mig en Massey Harris -52 som är utrustad med en Volvo B20 och M40 låda
tillsammans med original lådan så den är som en 80 hk "Epa" traktor hahaha

Införskaffade nyligen en Volvo BM 4400, det var ju ett lyft som hette duga jämfört med tja, skottkärra, spade, spätt och slägga som fått stå till buds vid tyngre sysslor förut :D
Som bonus finns också en ny planeringsskopa, hydrauliska 7-tonsgafflar (med skevning och parallelföring, tyvärr inte spridning men dock med förlängning) samt en kraftigare grusskopa.

Rostig, men allt fungerar som det ska och den genomgår just nu lite service med filter, oljebyten mm. Tyvärr inga bilder på favoriten än.

Väcker tråden

Införskaffade en Ferguson TEA-20(Grålle) -52 i somras. Färden hem tog 4 timmar och började med lätt regn och slutade med solsken d^_^b
Barnen är helt tokiga i den och även deras pappa (deras mamma är ganska avvaktande:p).

83 års IH-685 xl 4 wd med frontlastare
89 valmet 305
57 valmet 33
61 massey ferguson to23
+3 st traktor gräsklippare

Sen drygt 4 år tillbaka har jag en Nuffield 3/45 -67 försedd med en Bergsjölastare och jord/snöskopa samt bakmonterat snö/schaktblad.
Jag kan själv inte förstå hur jag klarat mig utan den i alla år innan.
Numera finns även en timmerkran/winch och en skogsvagn (6-tons boggie) som hjälper till med veden.
En gammal militär trossvagn fungerar bra för att transportera och lagra virke på när man ska bygga.

Tidigare hade jag en HAKO (typ kommunalartraktor) med frontmonterat plogblad som gjorde bra tjänst trotts att den var liten.

Jag har oxå en Nuffield 3/45 tror det e en 69:a. Har ärvt den av min salige fader. Den har stått några år men nu håller jag på väcker den ur törnrosa-sömnen. Bytte olja i växellådan i helgen. Har en snöslunga av okänt fabrikat som jag ska fixa undan snön med i vinter. En vinter med handskottning räcker! :D

Hej Hajakz !
Jag tror du kan ha rätt på årsmodellen på din traktor, tidigare har jag bara hittat info om att namnet Nuffield slutade användas 1968. BMC som ägde Nuffield gick ihop med Leyland och från dess så tillverkades samma traktorer under namnet Leyland och fick lite kantigare plåtar på bland annat fronten och huvarna. Men troligen så körde man en serie så sent som 1969 som fick namnet Nuffield :)

En sökning på Wikipedia gav : Following the Merger of BMC with Leyland Motors the Nuffield tractor brand became Leyland tractors in 1968.
After the merger Leyland changed the colour from the Poppy Red of Nuffield to two tone blue which would eventually last right up to the early 1980s. Production moved to Bathgate in Scotland. When Leyland took over Nuffield the Nuffield name still appeared until 1969 before it was completely abolished.

Jag har en mf 35 -58. Funkar perfekt som gårdstraktor.

Här är några bilder på min Nuffield 3/45 -67.

• Nuffield 345 -67 sidan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nuffield 345 -67 fram.jpg
    Skapa konto
  • Nuffield 345 -67 bak.jpg
    Skapa konto
18204_dsc01560_1.jpg

18204_dsc01559_1.jpg

Jag drar väl upp ett par bilder på mina trogna kompanjoner också då. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.