545 807 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Villkorsändringsdagen är inte 2011 utan 2012 (se bilden), den 28:e november 2012 är datumet jag måste förlänga, eller bli "big time screwed" som du så riktigt påpekade. Det råkade ju, om man tar fel år, löjligt nog sammanfalla med en tremånadersperiod fram till 28:e februari 2012 (men det var mer av en tillfällighet).Per Eskilsson skrev:Ja, rätt ska vara rätt. Jag tycker det är jättebra att du är nogrann. Nu blir jag osäker.
Räntejusteringdag ELLER villkorsändringsdag. Lånet måste alltså enligt avtalet sägas upp skriftligen 14 dagar innan räntejusteringsdagen eller villkorsändringsdagen.
Villkorsändringsdagen var den 28 november 2011 medan
räntejusteringsdagen är den 21 mars 2012.
Mellan vilka datum gäller 3 månaders lånet? Borde det inte vara mellan den 28 november 2011 och 27 februari 2012 (och därefter påbörjas en ny 3 månadersperiod)?
Du kan ju kolla på min bild, mina ränteförfallodagar infaller en gång i månaden, vilket vore orimligt med avseende på 3 mån bindningstid, mina räntejusteringsdagar infaller dock var 3:e månad (21/3, 20/6 19/9...) vilket stämmer helt med en 3 månadersränta.
/U
EDIT: och för att svara på din fråga mellan vilka datum lånet gäller så är detta den fulla listan på räntejusteringsdagar (och möjligheter att lösa lånet):
2011-12-21 3,31 -> 3,56
2011-09-21 3,20 -> 3,31
2011-06-15 3,18 -> 3,20
2011-03-16 2,78 -> 3,18
2010-12-15 2,64 -> 2,78
Inte exakt 3 månader mellan varje, men typ. Det märkliga är att jag hade en justeringsdag (och därmed möjlighet att lösa lånet) bara 14 dagar efter att jag tecknat lånet, men det kanske hör ihop med att man var tvungen att meddela att man vill lösa 14 dagar innan räntejusteringsdagen, eftersom det var en uppgående trend såg de till att jag inte hade lämnat in någon ansökan om att lösa lånet samtidigt som jag tecknade, och då passade de på att höja omedelbar, ytterligare ett tecken på bankers ondska (som jag givetvis borde protesterat mot, men det märkte jag inte ens...). Vore kul att kolla någon som tecknade lån i en "nedåtgående trend", var de så noggranna att justera räntan även då?
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Tack ullberg!
Nu har jag korrigerat topplistan. Jag har ändrat från förfallodatumet på fakturan till räntejusteringsdagen och lagt till hur stor påslag vi har på SEBs så kallade "upplåningsränta" (Stibor 90 dagar plus SEBs orimligt HÖGA kostnad för likviditet).
Nu har jag korrigerat topplistan. Jag har ändrat från förfallodatumet på fakturan till räntejusteringsdagen och lagt till hur stor påslag vi har på SEBs så kallade "upplåningsränta" (Stibor 90 dagar plus SEBs orimligt HÖGA kostnad för likviditet).
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
2012-02-09 menar du nog...Per Eskilsson skrev:
Ja, rent teoretiskt kan jag förhandla med vem jag vill innan dess eftersom jag inte ens hunnit låna pengarna. Jag har bara kommit fram till denna deal i förväg med Handelsbanken eftersom jag inte ville ha listpris. Jag skickade bara ett mail om mina krav och jag fick vad jag begärde utan tjaffs. Minimalt med jobb för min del...
Avtalet kommer vara i 24mån och där med sluta gälla 2014-02-10.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Efter ett samtal med Handelsbanken så har jag nu fått indikationer på en 2-årig ränta på ca 3.6% möte bokat och mer information följer.slacker skrev:Nä nu blir jag lite smått förbannad!
Givetvis på mig själv för att jag totalt försummat att kika på hur lånen ser ut och att jag levt i villfarelsen att vi trots allt har bra rabatter hos Handelsbanken på våra lån - OCh samtidigt på Handelsbanken som jag vet gett oss 0.3% lägre räntor i det förflutna. Döm av min förvåning när jag noterade hur mycket det dragit uppåt på inbetalningarna och att nu när jag kikar in på Handelsbanken så håller jag banne mig på att få spader!
Aktuell skuld: 2 762 500,00 Räntesats %: 4,44 Lånets bindningstid: 3 månader Villkorsändringsdag: 2012-03-01 Amortering: Amorteringsfritt Debiteringsperiod: Månad
Det går iväg ett mail till Handelsbanken om ett ögonblick där jag förväntar mig en förändring av situationen.
Enligt dem så med tanke på förändringar i världsekonomin och att räntorna inte är helt klara så råder dom mig att vänta till sista minuten att lägga om/Låsa lånen.
3.6 vs. 4.44 - Solklart fall...
Den senast ändrade är en 3-åring som vi fick 0.44 punkters rabatt på från den officiella räntan.
Vågar man fråga varför i helafriden man låser ett lån på tio år till 3.67 när du kan köra en treåring på mer än en procent mindre?vithaken skrev:
Av samma anledning som att vissa tecknar helförsäkring på bilen för 10.000/år när man kan få enbart trafikförsäkring för 3.000.MathiasS skrev:
Man får helt enkelt se en lång bindningstid som en sorts försäkring: kostar lite men man får ett skydd mot oförutsedda utgifter.
Historiskt sett (senaste 15-25 åren) så är 3,67% en ganska låg ränta.