Ni med SEB och marginaler på 0.5-0.6. Ni har inte nyligen fått den upphandlad antar jag (2års intervaller hos SEB). För idag verkar det svårt att komma under 0.8-0.9..

3-månaders
3.88% inkl 0.9 marginal, SEB, 1.1 mkr

Redigerat:
slacker skrev:
Efter ett samtal med Handelsbanken så har jag nu fått indikationer på en 2-årig ränta på ca 3.6% möte bokat och mer information följer.
Enligt dem så med tanke på förändringar i världsekonomin och att räntorna inte är helt klara så råder dom mig att vänta till sista minuten att lägga om/Låsa lånen.

3.6 vs. 4.44 - Solklart fall... :p
slacker,

Glöm inte fråga andra banker vad du kan få från dem innan du bestämmer dig. Jag är övertygad om att någon av de andra bankerna kan ge dig en bättre deal än 3,6 på ett 2 årslån. Är också ganska säker på att det går att få en lägre ränta än så på ett 3-månaderslån (om du hellre skulle vilja fortsätta med det).

Tänk så här. Ny kund får bättre deal. Trogen kund får sämre deal.

Bricco skrev:
Ni med SEB och marginaler på 0.5-0.6. Ni har inte nyligen fått den upphandlad antar jag (2års intervaller hos SEB). För idag verkar det svårt att komma under 0.8-0.9..
Ja, intressant fråga. Vad har ni för förlängningsdag på era lån? Vår förlängningsdag är 2013-06-28 (fast vi omförhandlade till 0,7 i påslag i november 2011).

Bricco skrev:

3-månaders
3.88% inkl 0.9 marginal, SEB, 1.1 mkr
Jodå, i slutet på januari.

MathiasS skrev:
Vågar man fråga varför i helafriden man låser ett lån på tio år till 3.67 när du kan köra en treåring på mer än en procent mindre?
Bäste MathiasS.

Här kommer en lång utläggning för mina argument:

-Hur gånger de senaste 50åren har räntan på ett tioårigt lån varit lägre än 3,67? -En handfull gånger skulle jag gissa.

-Jag kan låna ut pengarna till en annan bank och göra ett ränte arbitrage på 0,8%.

-Jag vet vad mitt boende kommer att kosta.

-Jag har en duration på 6 år på mina lån, vilket jag anser vara väldigt kort tid, då jag har en avskrivningstid på 30år på mina lån.

-Jag har investerat i mitt boende med utgångspunkten att jag skall bo där under en lååång tid, och bör således ha en lång horisont på mina skulder.

Om du tittar hur människor i övriga världen hanterar sina bolån, så är inte 30åriga avtal speciellt ovanligt (finns bra artiklar att läsa om detta på bostadskreditnämndens hemsida www.bkn.se). Sverige är nära nog unikt med så hög andel av bolåneskulderna som kortare än 1år. Min personliga vy är att det är just den extremt stora andelen bolån som ligger på löptider under året som är bland de största hoten mot bostadsmarknaden. Hur många tror du skulle fixa räntor på 8% eller 15%? Den enorma kredit expansionen som varit de senaste 15åren har gjort att priset på pengar gått ned till nära nog noll, detta är helt ohållbart i ett längre perspektiv. Dessutom så är min personliga tro att väst världen inte kommer att kunna köpa krimskrams från Kina under material kostnaden så länge till, även en kines vill tjäna pengar, vilket kommer att leda till en kraftigt ökad importerad inflation, de senaste åren har vi importerat deflation i form av billigare skruvdragare och annat tjafs från Kina. Tar man dessutom hänsyn till att bankerna p.g.a. minskad kreditexpansion och oro på finansmarknaderna kommer att få betydligt ökade upplåningskostnader, och svårare att låna ut så tror jag att jag inte under de närmsta åren/årtiondet kan åtnjuta en räntemarginal mot SEB på 30punkter, skulle jag gå till banken idag skulle jag gissa att marginalen skulle vara 70-80 punkter.

Räntan kan bara gå till noll men den har varit på 500% .... snitt ränta på dryga 3% med en duration på 6år känns kanon.

Tycker du att ca 3000kronor i månaden (efter ränteavdrag) i räntekostnader för ett lån på 1,5 mio är mycket? Jag vet dessutom vad jag kommer att betala under väldigt lång tid, det har du inte en susning om.

3-månader:
1) 4% 2) förfaller 2012-05-01 3) Handelsb 4) 2,9 mkr 5) ZNK

Tror att det saknas en parameter dock i detta, belåningsgrad / risk för att jämförelsen ska vara komplett. 6) ca 80% belåningsgrad

Redigerat:
Per Eskilsson skrev:
räntan kopplat till Stibor 1 vecka:
1) 2,54% 2) förfaller 2012-02-09 3) Swedbank 4) uppgift saknas 5) -MH- 6) +0,5 påslag på Stibor 1 vecka
-MH-, har för mig att jag läst att din veckoränta justeras varje torsdag. Stibor 1 vecka står idag i 2,03 (0,01 lägre än förra veckan), betyder det att din nya ränta nu sänkts till 2,53%?

vithaken skrev:
Bäste MathiasS.

Här kommer en lång utläggning för mina argument:

-Hur gånger de senaste 50åren har räntan på ett tioårigt lån varit lägre än 3,67? -En handfull gånger skulle jag gissa.

-Jag kan låna ut pengarna till en annan bank och göra ett ränte arbitrage på 0,8%.

-Jag vet vad mitt boende kommer att kosta.

-Jag har en duration på 6 år på mina lån, vilket jag anser vara väldigt kort tid, då jag har en avskrivningstid på 30år på mina lån.

-Jag har investerat i mitt boende med utgångspunkten att jag skall bo där under en lååång tid, och bör således ha en lång horisont på mina skulder.

Om du tittar hur människor i övriga världen hanterar sina bolån, så är inte 30åriga avtal speciellt ovanligt (finns bra artiklar att läsa om detta på bostadskreditnämndens hemsida www.bkn.se). Sverige är nära nog unikt med så hög andel av bolåneskulderna som kortare än 1år. Min personliga vy är att det är just den extremt stora andelen bolån som ligger på löptider under året som är bland de största hoten mot bostadsmarknaden. Hur många tror du skulle fixa räntor på 8% eller 15%? Den enorma kredit expansionen som varit de senaste 15åren har gjort att priset på pengar gått ned till nära nog noll, detta är helt ohållbart i ett längre perspektiv. Dessutom så är min personliga tro att väst världen inte kommer att kunna köpa krimskrams från Kina under material kostnaden så länge till, även en kines vill tjäna pengar, vilket kommer att leda till en kraftigt ökad importerad inflation, de senaste åren har vi importerat deflation i form av billigare skruvdragare och annat tjafs från Kina. Tar man dessutom hänsyn till att bankerna p.g.a. minskad kreditexpansion och oro på finansmarknaderna kommer att få betydligt ökade upplåningskostnader, och svårare att låna ut så tror jag att jag inte under de närmsta åren/årtiondet kan åtnjuta en räntemarginal mot SEB på 30punkter, skulle jag gå till banken idag skulle jag gissa att marginalen skulle vara 70-80 punkter.

Räntan kan bara gå till noll men den har varit på 500% .... snitt ränta på dryga 3% med en duration på 6år känns kanon.

Tycker du att ca 3000kronor i månaden (efter ränteavdrag) i räntekostnader för ett lån på 1,5 mio är mycket? Jag vet dessutom vad jag kommer att betala under väldigt lång tid, det har du inte en susning om.
Tack för ett utförligt och genomtänkt svar.

Jag har själv resonerat i termer av att längre bindningstider kan vara aktuellt men då bara om jag kan ha uppfattningen att jag sparar pengar på det. Att överblicka vad som händer på 3-5-10års sikt klarar jag inte av så då håller jag mig till kortare bindningstider där jag iaf kan gissa vad som lönar sig. Jag tycker också att låsningen av delar av ett lån på långsikt skulle vara en väldigt begränsande faktor sett till friheten att flytta bankaffärerna dit man vill men också ur aspekten att kunna betala av på lånen i valfri takt.

Är 3000kr mycket? Nej, det tycker jag inte men det skulle ändå smärta att ge upp möjligheten att minska kostnaden ytterligare.....:)

MathiasS skrev:
Tack för ett utförligt och genomtänkt svar.

Jag har själv resonerat i termer av att längre bindningstider kan vara aktuellt men då bara om jag kan ha uppfattningen att jag sparar pengar på det. Att överblicka vad som händer på 3-5-10års sikt klarar jag inte av så då håller jag mig till kortare bindningstider där jag iaf kan gissa vad som lönar sig. Jag tycker också att låsningen av delar av ett lån på långsikt skulle vara en väldigt begränsande faktor sett till friheten att flytta bankaffärerna dit man vill men också ur aspekten att kunna betala av på lånen i valfri takt.

Är 3000kr mycket? Nej, det tycker jag inte men det skulle ändå smärta att ge upp möjligheten att minska kostnaden ytterligare.....:)
Jag är inte alls begränsad av mitt lån, jag kan sluta som kund i SEB i morgon, förutom just de bundna lånen jag har där. Det är inga problem att tex flytta ett av lånen till en annan bank etc.

Det är just för att jag inte kan överblicka vad som kommer att ske på 2-10 års sikt som gör att jag väljer långa löptider. Jag har amorteringar på samtliga lån, dock bara på det kortaste där det är aktiverat, de andra har jag "pausat".

Men människor tänker olika, så det som passar mig bra kanske inte passar dig. Jag vill inte spekulera med mitt boende, det gör jag med delar av mitt sparkapital istället.

1 år:
1) 3,02% 2) förfaller 2012-12-01 3) SEB 4) 1,35 mkr 5) mukitelan
2 år
1) 3,32% 2) förfaller 2013-12-01 3) SEB 4) 1,35 mkr 5) mukitelan

Och belåningsgraden är ca 2,6

Redigerat:
Någonting som jag funderat på är att bankerna i stort sätt helt slutat med rörliga lån till förmån för 3-månaders. Detta för att det enligt banken var mycket billigare att låna på 3-månader än på löpande band. När man nu kollar in Stibor för lite olika längder är det ju 61 punkter dyrare med 3-månaders än med helt rörligt T/N.

Stibor T/N (över natten) 1,9 %
Stibor en vecka 2,02 %
Stibor en månad 2,23 %
Stibor två månader 2,35 %
Stibor tre månader 2,51 % (Här tror jag 95 % av de med rörliga lån sitter fast)

Om man idag skulle kunna teckna ett helt rörligt lån igen borde man alltså få 61 punkter billigare i dagsläget. Gissar att bankerna inte binder på 3-månader när de i sin tur lånar pengarna utan att de kör på kortare upplåningstid = tälja guld!

Per Eskilsson skrev:
-MH-, har för mig att jag läst att din veckoränta justeras varje torsdag. Stibor 1 vecka står idag i 2,03 (0,01 lägre än förra veckan), betyder det att din nya ränta nu sänkts till 2,53%?
Inte uppdaterat än, men förra torsdagen blev räntan 2,54%

3 år
1) 2,76% 2) 2015-01-28 3) SEB 4) 1,8 mkr 5) wannabee

daddydj skrev:
Någonting som jag funderat på är att bankerna i stort sätt helt slutat med rörliga lån till förmån för 3-månaders. Detta för att det enligt banken var mycket billigare att låna på 3-månader än på löpande band. När man nu kollar in Stibor för lite olika längder är det ju 61 punkter dyrare med 3-månaders än med helt rörligt T/N.

Stibor T/N (över natten) 1,9 %
Stibor en vecka 2,02 %
Stibor en månad 2,23 %
Stibor två månader 2,35 %
Stibor tre månader 2,51 % (Här tror jag 95 % av de med rörliga lån sitter fast)

Om man idag skulle kunna teckna ett helt rörligt lån igen borde man alltså få 61 punkter billigare i dagsläget. Gissar att bankerna inte binder på 3-månader när de i sin tur lånar pengarna utan att de kör på kortare upplåningstid = tälja guld!
Ja, helt klart. En rörlig bolåneränta kopplat till stibor skulle gynna oss konsumenter, medan 3-månaderslånen som kopplar till bankens egen referensränta gynnar banken på konsumentens bekostnad.

Finns det någon mer än -MH- som lyckats få sin bank att erbjuda en bolåneränta knuten till stibor år 2012?

Är inte MH:s avtal flera år gammalt? Typ för 4-5 år sedan var det ganska vanligt med helt rörligt och bundet till Stibor. Jag försökte få till ett sådant avtal 2007 utan lycka men flera andra lyckades. Under finanskrisen lyckades däremot bankerna få bort i princip alla rörliga avtal som inte var bundna till Stibor genom att sätta skyhöga priser på dessa lån. Därmed bytte de flesta till 3-månaders.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.