545 803 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Då jag har sex olika lån som löper ut olika tider så har jag god inblick hur det är att förhandla med SEB. Fram till för ett par år sedan var det enkelt att få ner räntan. Med lite bra argument samt att ev gå med på att spara lite i deras fonder fick jag oftast väldigt bra villkor. För något eller ett par år sedan blev det över en natt mycket svårare. Med all säkerhet har de anställda fått mycket hårdare direktiv från ledning och man kan också se i SEB:s kvartalsrapporter att de ökat marginalen rejält. Bara genom att ha lån i SEB kunde jag förutspå några månader innan att nästa kvartalsrapport kommer att vara grymt bra. När den kom så var alla analytiker tagna på sängen över de fina siffrorna.
När jag nu ringer så matar de in siffror i en dator och får ut en siffra. Den är i princip omöjlig att sänka så det har blivit mycket svårt, i alla fall för mig som inte är en ny kund.
När jag nu ringer så matar de in siffror i en dator och får ut en siffra. Den är i princip omöjlig att sänka så det har blivit mycket svårt, i alla fall för mig som inte är en ny kund.
Jag vill minnas att SEB körde en drive för typ ett år sedan där man med låga ränta lockade över många nya kunder. Jag har hört/läst att de fått betydligt sämre villkor när de sedan skulle förhandla om lånen, när rabatten löpt ut.
Jo, det har absolut gått i vågor. Jag har haft lånen i åtta år. SEB kör en kampanj då och då med låga räntor för att sedan strama åt. Bra sätt att få bra lönsamhet då många är för lata för att bry sig eller byta.
Det stämmer, men det var 2-3 år sedan. Nu när väl kunderna än knutna till banken så kommer de försöka pressa upp dem. Det har de försökt med oss iaf, men jag har lyckats hålla kvar i 0,7% påslag i ca 3 år nu (vi har flera lån som omförhandlas vis olika tidpunkter).mexitegel skrev:
När deras bolåneavdelning har ringt så har jag bara totalvägrat något annat än att vi får behålla vår rabatt eller så får de boka in ett möte med vår PB så vi får förhandla direkt med honom och då har det väl varit enklast att låta oss behålla rabatten
daddydj skrev:
Fint tips om SEB. Så mina 0.85% påslag som ny kund ska förhandlas ner lite.noone70 skrev:Det stämmer, men det var 2-3 år sedan. Nu när väl kunderna än knutna till banken så kommer de försöka pressa upp dem. Det har de försökt med oss iaf, men jag har lyckats hålla kvar i 0,7% påslag i ca 3 år nu (vi har flera lån som omförhandlas vis olika tidpunkter).
När deras bolåneavdelning har ringt så har jag bara totalvägrat något annat än att vi får behålla vår rabatt eller så får de boka in ett möte med vår PB så vi får förhandla direkt med honom och då har det väl varit enklast att låta oss behålla rabatten
Har pratat med min nuvarande Sparbank/Swedbank.
2.13% är det bästa de kan göra.
SEB ger mig 2.0% oförhandlat om jag går in som ny kund.
Det är några tusenlappar om året. Måste se vad nuvarande bank kan göra åt saken jag bedriver inte välgörenhet
2.13% är det bästa de kan göra.
SEB ger mig 2.0% oförhandlat om jag går in som ny kund.
Det är några tusenlappar om året. Måste se vad nuvarande bank kan göra åt saken jag bedriver inte välgörenhet
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Tack dthompa, nu har jag lagt till dina (och nickeanderssons och pingvinpalatsets) räntor på översiktssidan.
Hejsan
Pratade med SEB häromdagen, och de ville ge mig ett påslag på 0,85% på 3-månaders, jämfört med räntorna som rapporteras här är ju det inte någe vidare, eller?
Lånebelopp ca 2.5 mille och vi är goda kunder med allt vad det betyder i bankvärlden.
Sen det här med att de är så "ärliga" och kör med påslag på sin upplåningskostnad, hur ärligt är det egentligen? Med tanke på bygghus artikel om upplåningsräntan där de sägs ägna sig åt en del "fultrix".
http://www.byggahus.se/upplaningsranta
Pratade med SEB häromdagen, och de ville ge mig ett påslag på 0,85% på 3-månaders, jämfört med räntorna som rapporteras här är ju det inte någe vidare, eller?
Lånebelopp ca 2.5 mille och vi är goda kunder med allt vad det betyder i bankvärlden.
Sen det här med att de är så "ärliga" och kör med påslag på sin upplåningskostnad, hur ärligt är det egentligen? Med tanke på bygghus artikel om upplåningsräntan där de sägs ägna sig åt en del "fultrix".
http://www.byggahus.se/upplaningsranta
2.76 på ett bottenlån ( 685000) bundet 3år bankmannen sa det va bra att binda nu. och ett topplån på 175000 med 5.0 köpte en jordbruksfastighet. Topplån fick vi för vi inte hade så mycket i kontantinsats. Länsförsäkringar handlar det om.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 904 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 904 inlägg
Ja, iom. deras "kostnad för likviditet" är det där i mina ögon precis lika öppet eller inte som alla andra, om det hade varit en (högre) marginal direkt på STIBOR, ja då hade det varit öppet / ärligt.thomasx skrev:
Det verkar ju vara vad man får idag (om än att man borde kunna få ner det en smula), det som gällde förr verkar ju inte vara aktuellt. Själv "svettas jag" (i absoluta belopp blir det iof inte så stor skillnad för mig) inför vintern när jag ska omförhandla, men än så länge kan jag glädja mig åt att min uppdaterade rad ser ut så här:thomasx skrev:
1) 1,69% 2) 2014-09-17 3) SEB 4) <1 mkr 5) ullberg 6) +0,50 7) 2014-12-28
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Tack ullberg, din ränta har nu uppdaterats i listan.
Inget extremt;Suhagg skrev:
Lön; 35 + 45tkr /mån,
Inga övriga lån eller skulder.
Aktieinnehav + sparkonto ca 150tkr + 50tkr.
Inget fondsparande, pensionsparande eller övrigt som bankerna gärna skor sig på.
Har haft bolån i ca 6 år, först 2år hos Swedbank till väldigt låg ränta. Men de höjde marginalen till Stibor under finanskrisen och sänkte den inte sedan.
Så då bytte vi till SEB och fick 0,36 påslag på deras 3mån-ränta i två år.
Vid förra omförhandlingen höjde de till 0,45.
Blir spännande att se hur det blir när det skall omförhandlas nu.