Jag har ett påslag på 0,7 vilket i denna skriva stund betyder 1,24 + 0,7 = 1,94
Senaste lånet har en ränta på 1,98 så det är ju faktiskt en diff på 0.04% Frågan är om det beror på att kursen ändrats på hemsidan sedan lånet drogs. Jag har inget minne av att min kontakt på SEB pratade om att det skulle tillkomma kostnader utöver upplån och marginalränta

AndersMalmgren skrev:
Jag har ett påslag på 0,7 vilket i denna skriva stund betyder 1,24 + 0,7 = 1,94
Senaste lånet har en ränta på 1,98 så det är ju faktiskt en diff på 0.04% Frågan är om det beror på att kursen ändrats på hemsidan sedan lånet drogs. Jag har inget minne av att min kontakt på SEB pratade om att det skulle tillkomma kostnader utöver upplån och marginalränta
Den ränta du har är bunden i tre månader, så det förklarar diffen.

Rooney skrev:
Ni som har lån hos SEB, är det upplåningsräntan plus påslaget ni betalar för eller är det den effektiva räntan?
Vi bytte bank nyss till SEB, men när vi fick villkorspapprena så stod även den effektiva räntan (som är något högre).

Vi har påslag 0,8 på upplåningsräntan både på villalånet och lånet på fritidshuset.
För den effektiva räntan så blir påslagen 0,93 på villalånet och 1,54 för lånet på fritidshuset!!!
Nu är det ju inte specifikt SEB att det står så på dina papper, alla banker är numera skyldiga att skriva ut effektiv ränta. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men effektiv ränta är det som det lån egentligen kostar med alla avgifter, så som tex aviavgift uppläggningsavgift mm.

3-mån
1) 1.73% 2) 2014-06-18 3)SEB 4) >2,5M 5) nickeanderson 6) 0,45%? 7) 2014-07

Jag hade nyligen ny förhandlingsvända med banken. Ny rabatt är 0.5%. Här är uppdaterade värden för vårt 3-månaders

1) 2.19% 2) 2014-06-28 3) Fristående sparbank 4) 1,7 milj 5) pingvinpalatset 7) 2015-08-28

Mexitegel : jag har samma rabatt över alla lån så att det är billigare med en 1 åring är bankens sätt att räkna med en sänkning som andra redan skrivit. Tror det blir två sänkningar i år...

Vad bör man kunna komma ner till hos SEB med goda förutsättningar och 2 bra ekonomier?
2-2.1 ska väl inte vara något problem?

Såg att Skandiabanken har detta. Frågan är vad som krävs för att komma ner till under 2% om det ens är möjligt. Då ska väl hemförsäkringar och precis allt vara hos de.

Villa/Fritidshus/Bostadsrätt Bästa ränta* Ordinarie ränta
3 mån 1,96% 2,61%
1 år 1,98% 2,63%
2 år 2,07% 2,72%
3 år 2,31% 2,96%
5 år 2,86% 3,51%
Övrigt
Uppläggningsavgift 0 kr
Aviseringsavgift vid autogiro 0 kr
Påminnelseavgift 50 kr
Inkassoavgift 160 kr
Dröjsmålsränta ** + 5,00%
*Bästa räntan är ordinarie ränta minus högsta möjliga rabatt.

nickeanderson skrev:
3-mån
1) 1.73% 2) 2014-06-18 3)SEB 4) >2,5M 5) nickeanderson 6) 0,45%? 7) 2014-07
Det låter ju extremt lågt? Vad krävdes för detta? Antar ni har två bra ekonomier och har flyttat allt spar, pension annat till SEB.

Per Eskilsson skrev:
....
Tycker det vore interessant om det även finns angivet vad i övrigt som krävs av banken. Att allt sparande, pension hemförsäring/bilförsäkring och en massa annat ska in i banken. Det kanske ska skaffas ett kreditkort. Märker att de är bra på att lura på en div annat som kostar pengar och så jublar man för en låg ränta men i slutändan har man dragit på sig en massa andra fasta kostnader med bindningstider.

@Suhagg: Under 2,1 bör du komma utan större ansträngning utan att flytta in allt.

Suhagg skrev:
Det låter ju extremt lågt? Vad krävdes för detta? Antar ni har två bra ekonomier och har flyttat allt spar, pension annat till SEB.
Det är väl om man är SEB anställd... Jag frågade min bankman och han sa att det inte går att komma ner så lågt...
Det vore väldigt intressant att veta vad som gäller för det...

Jag pratade med SEB och vi har god ekonomi, under 75% belåning, rätt bra sparat och de erbjöd mig 1,98% i ränta (effektiv). SEB är ju lite annorlunda med sina påslag...

Jag tycker skandiabanken har en bra transparens på räntor. På deras hemsida kan du fylla i belopp, sparande, hur många som blir kunder etc och då kommer det fram vilken ränterabatt du får. Enl hemsidan så behåller du sedan den rabatten utan att behöva "påminna" vart och vart annat år som vissa banker har som affärsidé

Pratat med SEB nu.
0.85 påslag på deras inlåning skulle ge oss ganska exakt 2% helt oförhandlat.
Strax över 2mille i lån och goda marginaler på ekonomin och ca 70% belåning.

Dessa 0.85 omförhandlas vartannat år. Skulle jag ta en 1åring så omförhandlas påslaget när lånet löpt ut dvs varje år.

Frågan är vad man kan förhandla ner dessa 0.85 till?
0.75?

FOS skrev:
Jag tycker skandiabanken har en bra transparens på räntor. På deras hemsida kan du fylla i belopp, sparande, hur många som blir kunder etc och då kommer det fram vilken ränterabatt du får. Enl hemsidan så behåller du sedan den rabatten utan att behöva "påminna" vart och vart annat år som vissa banker har som affärsidé
Den var trevlig. Gillar SEB också där de redovisar inlåning och vad mitt påslag blir.
Gjorde ett test där och jag kom inte ner under vad jag skulle få hos SEB just nu.

anders07 skrev:
Det är väl om man är SEB anställd... Jag frågade min bankman och han sa att det inte går att komma ner så lågt...
Det vore väldigt intressant att veta vad som gäller för det...

Jag pratade med SEB och vi har god ekonomi, under 75% belåning, rätt bra sparat och de erbjöd mig 1,98% i ränta (effektiv). SEB är ju lite annorlunda med sina påslag...
Vad blev ditt påslag? 0.80

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.