545 778 läst · 2 310 svar
546k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Se upp! Du kan inte jämföra med dagens upplåningsränta. SEB ändade alla 3-månaders räntor 18-19 juni. Efter det har riksbanken sänkt reporäntan med 50 punkter och SEB har sänkt sin upplåningsränta rejält.
Upplåningsräntan 18-19 juni var 1,19. Om du har 2,02 i ränta så har du ett påslag på 0,83.
Dagens upplåningsränta är 0,81. Med ditt påslag på 0,83 skulle du landa på en ränta på 1,64 om ditt lån bands om idag. Ingen fara på taket alltså.
Upplåningsräntan 18-19 juni var 1,19. Om du har 2,02 i ränta så har du ett påslag på 0,83.
Dagens upplåningsränta är 0,81. Med ditt påslag på 0,83 skulle du landa på en ränta på 1,64 om ditt lån bands om idag. Ingen fara på taket alltså.
Tja! Aa, det vet jag, men nu är det ju så att vi har nordea, där vi inte har vår ränta med påslag av upplåningsräntan, så denna ränta är efter sänkningen:/daddydj skrev:Se upp! Du kan inte jämföra med dagens upplåningsränta. SEB ändade alla 3-månaders räntor 18-19 juni. Efter det har riksbanken sänkt reporäntan med 50 punkter och SEB har sänkt sin upplåningsränta rejält.
Fast Nordea kör ju också med tremånaders. Vet inte när deras brytdatum är men svårt att jämföra när marknaden påverkats så kraftigt den sista veckan. Vad har du för rabatt på listräntan hos Nordea? Nordea listar 2,43 % idag.
Jag har haft SEB i ganska många år och det har blivit svårare och svårare att få bra villkor. Sedan de erbjöd alla fackmedlemmar 0,90 i påslag på upplåningsräntan har det i alla fall för mig skenat iväg. 0,90 tyckte jag var dåligt förhandlat av facket. Nu är det bättre än vad jag kan få. Jag har lite olika lån som löper ut olika tider och ligger mellan 0,70 och 0,97 i påslag. Jag tror att du ska inrikta dig på att det blir väldigt svårt att få under 0,90.
Jag har haft SEB i ganska många år och det har blivit svårare och svårare att få bra villkor. Sedan de erbjöd alla fackmedlemmar 0,90 i påslag på upplåningsräntan har det i alla fall för mig skenat iväg. 0,90 tyckte jag var dåligt förhandlat av facket. Nu är det bättre än vad jag kan få. Jag har lite olika lån som löper ut olika tider och ligger mellan 0,70 och 0,97 i påslag. Jag tror att du ska inrikta dig på att det blir väldigt svårt att få under 0,90.
Aa, men det var räntan vi fick idag!daddydj skrev:Fast Nordea kör ju också med tremånaders. Vet inte när deras brytdatum är men svårt att jämföra när marknaden påverkats så kraftigt den sista veckan. Vad har du för rabatt på listräntan hos Nordea? Nordea listar 2,43 % idag.
Så alla som är med i facket får 0.9 påslag av upplåningsräntan av SEB om jag har fattat det rätt?
Här: http://samlas.se/
(gick inte att redigera inlägg ovan då det gått för lång tid)
(gick inte att redigera inlägg ovan då det gått för lång tid)
När anser ni att det är "värt" att byta bank? xxxkr/månad billigare? För att få ner räntekostnaderna brukar förhandligen ligga i att flytta hela konkadonget.. men det är inte det roligaste. Tid är pengar. Var lägger ni gränsen?
Förhandlade också i veckan, fick behålla 0.65, lite överraskad, var betydligt krångligare att få än behålla, kan iofs bero på att vi bytt banktjänsteman. Sen dess är det enda som ändrats i förutsättningarna att vi har gett seb vår itp, men tagit sparandet till oss själva till annan bank.