178 403 läst · 961 svar
178k läst
961 svar
Vad har ni för bilar?
Ifall du har en hyffsad bil i trafik så ska Skatteverket inte förmånstaxera dig för skåpbilen, så säger i alla fall vår ekonomifirma och så har ochså flera andra företagare sagt. Så bara du har en privatbil så ska det nog inte vara några problem.Paul-Staffanstorp skrev:Jo det har jag men åtminstonde när man har enskild firma är man skyldig att upprätthålla en körjournal och gör man inte det kan man få en jäkla smäll om man åker på en granskning...
Jag är bara så evinerligt trött på att skriva allting för hand och det upptar mycket tid som man hellre kan nyttja att dra in pengar och göra det man tycker är roligt istället...
1200:- är då en liten summa i sammanhanget...om det fungerar bra vill säga.
Renoverare
· Skåne
· 8 527 inlägg
Jag har två privata bilar och det finns ingen lag som kräver körjournal men som min revisor säger så är det ju ändå som så att det i princip är det enda sättet att kunna bevisa att bilen inte används privat OM skatteverket får för sig att börja gnälla...LAINE skrev:
Jag har dessutom en målarkollega som åkte på det för en del år sedan än om han ägde två bilar varav den ena bevisligen av allt färgkladd endast var ren firmabil...
Det kostade inte lite pengar... :x
Jag tror ju inte risken är så överhängande för mig att få problem då jag har två privata bilar, vi är fem i familjen och firmabilen är en renodlad fullutrustad skåpbil med endast tre (2 användbara) sittplatser i hytten...
MEN...jag chansar inte... :blushing:
Renoverare
· Skåne
· 8 527 inlägg
Nu vet jag inte vad han har/hade för bil men jag har en känsla av att de går hårdare åt de som har lite "häftigare" bilar som inte sååå tydligt går att förknippa med verksamheten än vad de gör åt en hantverkare som har t.ex en renodlad skåpbil med allting i bilen...skalman1 skrev:
Känns som det varit värre om man haft en fet pickis typ eller en ruggig personbil som firmabil...
Dock vet man väl aldrig var man har skatteverket... :x
Det var en citroen jumper med 12 kubiks skåp fullproppat med verktyg, inget man åker och storhandlar med direkt. Han hade dessutom en privat bil samtidigt.
Men samma person på skatteverket kunde inte reglerna kring momsen på skåpbilar så morsan fick sitta och läsa upp paragraferna på skatteverkets hemsida för denne.
Skatteverket skickade då ut ett brev med en ursäkt.
Men samma person på skatteverket kunde inte reglerna kring momsen på skåpbilar så morsan fick sitta och läsa upp paragraferna på skatteverkets hemsida för denne.
Skatteverket skickade då ut ett brev med en ursäkt.
Jag kan väl lägga upp en bild på min kära firmabil, hämtades ut oktober 2010.
En Ford Transit 200T350
Det är jumbo modellen dvs högsta och längsta (6,40m lång) med dubbelhytt och största motorn på 200hp och 480nm.
I det närmaste fullutrustad och med separata stolar fram.
Har redigerat bort delar av firmanamnet så det ej ska framstå som reklam.
En Ford Transit 200T350
Det är jumbo modellen dvs högsta och längsta (6,40m lång) med dubbelhytt och största motorn på 200hp och 480nm.
I det närmaste fullutrustad och med separata stolar fram.
Har redigerat bort delar av firmanamnet så det ej ska framstå som reklam.
Renoverare
· Skåne
· 8 527 inlägg
Oj du... Den ser rejäl ut och samtidigt sänkte du då mina tankar när det gäller att de mest jagar de med "leksaksbilar"...
Renoverare
· Skåne
· 8 527 inlägg
Nix, men jag funderar skarpt på att köra och köpa en imorgon så jag har den när jag hämtar min nya bil på tisdag...nino skrev:
Känns som den sparar en massa tid åt en för en spotstyver...
Kan vara värt att chansa men tanken var att här höra ifall någon testat innan man köper en...
Det räcker ju tyvärr inte ifall "de" vill jävlas med en från Skatteverket...
Renoverare
· Skåne
· 8 527 inlägg
Renoverare
· Skåne
· 8 527 inlägg
Eftersom inte ni kan lugna er och det tar tid för mig att bygga inredningen så lägger jag ut en bild på själva bilen i nuläget och så får det komma bilder på inredningen när jag är klar med det...
Än om jag har fått tillåtelse så är jag inte mycket för att göra reklam så jag maskar lite fult i logga och övrigt trots allt.
Men nu får ni en bild av det hela iaf...
Än om jag har fått tillåtelse så är jag inte mycket för att göra reklam så jag maskar lite fult i logga och övrigt trots allt.
Men nu får ni en bild av det hela iaf...
Fabriksny Skoda Superb 200 TSI DSG 2011 fullutrustad med alla options (navi, största stereon, bränslevärmare, automatisk fickparkering mm)
Saab 9-5 Vector BioPower 2006, också fullutrustad (navi, största stereon osv)
Sent from my iPhone using Tapatalk