Gjutit egna eldfasta skivor till bastukaminen, jag ska klä in sidorna ännu. Jag experimenterar med att få bättre förbränning. Det är faktiskt bara gjort med vanlig cement, sand och perlite. Det har inte spruckit eller nåt när jag eldade, det gick sönder få jag försökte få det ur formen....

Jag vill testa att göra med normal cement då jag läste annanstans om en som gjorde det och har eldat i över ett år utan problem. Inte för att eldfast bruk är så jäkla dyrt, men nyfikenheten motiverar. Måste installera en rökgastermometer också i skorstensröret så jag kan se om det gör nån skillnad. Men det brann väldigt häftigt igår, hela utrymmet var fyllt med flammor, vilket jag tolkar som sekundär förbränning av rökgaserna.

4ZgjG7K.jpg
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Nästan en vecka sen så inte "idag"..men spenderade den regniga söndagen på vinden för att dra nätverkskabel.
Mer skall dras när jag vet var jag ska ha hemmabioatärkaren etc.

Installation av nätverkskabel och dosa på en vind med isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



/Jocce
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Gipsat klart längs Halva trappan. Skrapat bort allt lim från trappan. Slipning och målning imorgon eller på måndag
 
  • Trappa med gipsade väggar och steg där gammalt lim skrapats bort, redo för slipning och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Yaax och 4 till
  • Laddar…
tommib
Snett & vint AB har flyttat ut till landet för lite snickeri. Precisionen är väl på någon centimeter när men det duger på en baksida som mest ses av rådjur och vildsvin.

Rödmålad stugvägg med nyinstallerade träsnickerier runt ett fönster och en värmepump framför, omgiven av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska på lite färg och kanske lite snickerispackel innan det (mest för att hålla insekter ute).

Framför allt ser det bättre ut än plastkanaler.
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
tommib
Värmepump under ett nytillverkat tak av återanvänt material, placerad vid sidan av ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev ett tak också med grejer från braåhahögen.
 
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Vit hörnhylla monterad på grön vägg i badrum med handdukar och spegelreflektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hylla på plats i badrummet räknas knappt, några skruvar och klart - men, happy wife etc. ;)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Nu med nät och något smäckrare hasp.
Stängsel med metallram och nät samt en ny hasp på en grind, omgivet av höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
J JohnyS skrev:
Nu med nät och något smäckrare hasp.
[bild]
Sprayar du svetsarna med zinkspray lr liknande ”kallgalv”?
 
nanowire nanowire skrev:
Sprayar du svetsarna med zinkspray lr liknande ”kallgalv”?
Jag hade inte tänkt det, men det är ju en bra ide
 
Igår gick slipmaskinen för att gå igenom ett gäng hopplöst slöa sekatörer, blev väl 6-7st och två yxor i dåligt skick. Idag höststädades i trädgården där bl.a. sekatörerna kom till användning för att klippa ner ris på marken från tidigare häck-beskärning.
Sekatörerna var rätt snabbslipade, men insåg idag varför, märkbart slöa av att klippa tunna mjuka färska grenar. Främst Fiskars jag använde idag, något år gammal. Kanske fel tråd att fråga i, men finns någon bra variant med bra stål som håller form och skärpa?
 
J JFrisk skrev:
Igår gick slipmaskinen för att gå igenom ett gäng hopplöst slöa sekatörer, blev väl 6-7st och två yxor i dåligt skick. Idag höststädades i trädgården där bl.a. sekatörerna kom till användning för att klippa ner ris på marken från tidigare häck-beskärning.
Sekatörerna var rätt snabbslipade, men insåg idag varför, märkbart slöa av att klippa tunna mjuka färska grenar. Främst Fiskars jag använde idag, något år gammal. Kanske fel tråd att fråga i, men finns någon bra variant med bra stål som håller form och skärpa?
Knipex tycker jag är bra. Fiskars är inte vad det har varit. Har ett flertal på jobbet och jag måste slipa dom rätt ofta. Till skillnad mot knipex sekatörer vi har, har även en hemma och den är inte slipad på länge och ändå skarp (y)

Om du har dom större spenderbyxorna på dig, så rekomenderar jag pellenc prunion. Batteridriven och helt fantastisk om man ska klippa mycket ;)(y)
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Igår gick slipmaskinen för att gå igenom ett gäng hopplöst slöa sekatörer, blev väl 6-7st och två yxor i dåligt skick. Idag höststädades i trädgården där bl.a. sekatörerna kom till användning för att klippa ner ris på marken från tidigare häck-beskärning.
Sekatörerna var rätt snabbslipade, men insåg idag varför, märkbart slöa av att klippa tunna mjuka färska grenar. Främst Fiskars jag använde idag, något år gammal. Kanske fel tråd att fråga i, men finns någon bra variant med bra stål som håller form och skärpa?
Du har inte råkat överhetta eggarna? Lätt hänt beroende på slipmetod.
Jag har flera favoritsekatörer men tycker denna är bästa enhands för kraftiga grenar. Rullande handtag och 30 mm skär
BAHCO PXR-M3
https://www.proffsmagasinet.se/trad...ator-ergo-roterande-strl-m-skar-30-mm-2711338
 
Redigerat:
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
lerpoel
J JFrisk skrev:
Igår gick slipmaskinen för att gå igenom ett gäng hopplöst slöa sekatörer, blev väl 6-7st och två yxor i dåligt skick. Idag höststädades i trädgården där bl.a. sekatörerna kom till användning för att klippa ner ris på marken från tidigare häck-beskärning.
Sekatörerna var rätt snabbslipade, men insåg idag varför, märkbart slöa av att klippa tunna mjuka färska grenar. Främst Fiskars jag använde idag, något år gammal. Kanske fel tråd att fråga i, men finns någon bra variant med bra stål som håller form och skärpa?
Felco 2 är en klassiker. Slipar mina ofta men mest av vana, de håller skärpan rätt bra.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
lerpoel lerpoel skrev:
Felco 2 är en klassiker. Slipar mina ofta men mest av vana, de håller skärpan rätt bra.
Felco alla dagar i veckan när det gäller sekatör. Har en fördel i att utöver att de är bra, så finns reservdelar att skaffa om det behövs i framtiden. Finns även en uppsjö modeller så att det går att hitta rätt för ens egen hand.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Testar ny hyvel som kom i brevlådan förra veckan.
Har suktat efter 62an bra länge.
Ny hyvel används på träbit, spån på arbetsbänken indikerar träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.