3 396 234 läst · 18 266 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Gjutit egna eldfasta skivor till bastukaminen, jag ska klä in sidorna ännu. Jag experimenterar med att få bättre förbränning. Det är faktiskt bara gjort med vanlig cement, sand och perlite. Det har inte spruckit eller nåt när jag eldade, det gick sönder få jag försökte få det ur formen....
Jag vill testa att göra med normal cement då jag läste annanstans om en som gjorde det och har eldat i över ett år utan problem. Inte för att eldfast bruk är så jäkla dyrt, men nyfikenheten motiverar. Måste installera en rökgastermometer också i skorstensröret så jag kan se om det gör nån skillnad. Men det brann väldigt häftigt igår, hela utrymmet var fyllt med flammor, vilket jag tolkar som sekundär förbränning av rökgaserna.
Jag vill testa att göra med normal cement då jag läste annanstans om en som gjorde det och har eldat i över ett år utan problem. Inte för att eldfast bruk är så jäkla dyrt, men nyfikenheten motiverar. Måste installera en rökgastermometer också i skorstensröret så jag kan se om det gör nån skillnad. Men det brann väldigt häftigt igår, hela utrymmet var fyllt med flammor, vilket jag tolkar som sekundär förbränning av rökgaserna.
Husägare
· Österslöv
· 348 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Snett & vint AB har flyttat ut till landet för lite snickeri. Precisionen är väl på någon centimeter när men det duger på en baksida som mest ses av rådjur och vildsvin.
Det ska på lite färg och kanske lite snickerispackel innan det (mest för att hålla insekter ute).
Framför allt ser det bättre ut än plastkanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska på lite färg och kanske lite snickerispackel innan det (mest för att hålla insekter ute).
Framför allt ser det bättre ut än plastkanaler.
Igår gick slipmaskinen för att gå igenom ett gäng hopplöst slöa sekatörer, blev väl 6-7st och två yxor i dåligt skick. Idag höststädades i trädgården där bl.a. sekatörerna kom till användning för att klippa ner ris på marken från tidigare häck-beskärning.
Sekatörerna var rätt snabbslipade, men insåg idag varför, märkbart slöa av att klippa tunna mjuka färska grenar. Främst Fiskars jag använde idag, något år gammal. Kanske fel tråd att fråga i, men finns någon bra variant med bra stål som håller form och skärpa?
Sekatörerna var rätt snabbslipade, men insåg idag varför, märkbart slöa av att klippa tunna mjuka färska grenar. Främst Fiskars jag använde idag, något år gammal. Kanske fel tråd att fråga i, men finns någon bra variant med bra stål som håller form och skärpa?
Knipex tycker jag är bra. Fiskars är inte vad det har varit. Har ett flertal på jobbet och jag måste slipa dom rätt ofta. Till skillnad mot knipex sekatörer vi har, har även en hemma och den är inte slipad på länge och ändå skarpJ JFrisk skrev:Igår gick slipmaskinen för att gå igenom ett gäng hopplöst slöa sekatörer, blev väl 6-7st och två yxor i dåligt skick. Idag höststädades i trädgården där bl.a. sekatörerna kom till användning för att klippa ner ris på marken från tidigare häck-beskärning.
Om du har dom större spenderbyxorna på dig, så rekomenderar jag pellenc prunion. Batteridriven och helt fantastisk om man ska klippa mycket
Du har inte råkat överhetta eggarna? Lätt hänt beroende på slipmetod.J JFrisk skrev:Igår gick slipmaskinen för att gå igenom ett gäng hopplöst slöa sekatörer, blev väl 6-7st och två yxor i dåligt skick. Idag höststädades i trädgården där bl.a. sekatörerna kom till användning för att klippa ner ris på marken från tidigare häck-beskärning.
Jag har flera favoritsekatörer men tycker denna är bästa enhands för kraftiga grenar. Rullande handtag och 30 mm skär
BAHCO PXR-M3
https://www.proffsmagasinet.se/trad...ator-ergo-roterande-strl-m-skar-30-mm-2711338
Redigerat:
lerpoel
Hobbysnickare
· Linköping
· 86 inlägg
lerpoel
Hobbysnickare
- Linköping
- 86 inlägg
Felco 2 är en klassiker. Slipar mina ofta men mest av vana, de håller skärpan rätt bra.J JFrisk skrev:Igår gick slipmaskinen för att gå igenom ett gäng hopplöst slöa sekatörer, blev väl 6-7st och två yxor i dåligt skick. Idag höststädades i trädgården där bl.a. sekatörerna kom till användning för att klippa ner ris på marken från tidigare häck-beskärning.
Felco alla dagar i veckan när det gäller sekatör. Har en fördel i att utöver att de är bra, så finns reservdelar att skaffa om det behövs i framtiden. Finns även en uppsjö modeller så att det går att hitta rätt för ens egen hand.lerpoel skrev: