3 458 252 läst · 18 496 svar
3458k läst
18,5k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Ohchips skrev:Knipex tycker jag är bra. Fiskars är inte vad det har varit. Har ett flertal på jobbet och jag måste slipa dom rätt ofta. Till skillnad mot knipex sekatörer vi har, har även en hemma och den är inte slipad på länge och ändå skarp
Om du har dom större spenderbyxorna på dig, så rekomenderar jag pellenc prunion. Batteridriven och helt fantastisk om man ska klippa mycket
tensiden skrev:
lerpoel skrev:
Tack för alla bra tips! Kollade lite på Felco, såg bra ut men bra med andras erfarenhet innan köp. Knipex brukar ju också göra bra grejer. Tyckte kanske jag var beredd att spendera en del för att få något bra, framförallt om det vore "lokaltillverkat" men riktigt den nivån hade jag ändå inte tänkt.nanowire skrev:
Slipat med vatten på tormek så bör ej vara överhettad.
Ska också kolla Bachon.
Jag kan annars rekommendera ARS sekatörer, tex: den här. I samma kaliber som Felco skulle jag tro. Håller skärpan väldigt bra och är mekaniskt väldigt välgjorda.J JFrisk skrev:Tack för alla bra tips! Kollade lite på Felco, såg bra ut men bra med andras erfarenhet innan köp. Knipex brukar ju också göra bra grejer. Tyckte kanske jag var beredd att spendera en del för att få något bra, framförallt om det vore "lokaltillverkat" men riktigt den nivån hade jag ändå inte tänkt.
Ska också kolla Bachon.
Det finns Japanska med rullande handtag också men troligen lättare att få tag på reservdelar till Bahco.J JFrisk skrev:Tack för alla bra tips! Kollade lite på Felco, såg bra ut men bra med andras erfarenhet innan köp. Knipex brukar ju också göra bra grejer. Tyckte kanske jag var beredd att spendera en del för att få något bra, framförallt om det vore "lokaltillverkat" men riktigt den nivån hade jag ändå inte tänkt.
Ska också kolla Bachon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Planat B230FK topplock i farsans rikthyvel...
Jodå, farsan va med och såg inte brydd ut.
Limmade 3st av Biltemas 120 våtslippapper på riktbordet med trälim. Fick ligga i press med hyllplansglas över natten så satt de fast fint sen.
Gnussa 10-15 drag , sen blåsa rent. Gnussa gnussa. Upprepa tills svetten sprutar och armarna värker. Klart.
Plant blev det i alla fall. Det var 0,2mm båge på ytan före planing men huvudproblemet var porer i tätytan pga långvarig körning trots att motorn drog vatten. Tror vi fick ner porerna till acceptabel storlek.
Jodå, farsan va med och såg inte brydd ut.
Limmade 3st av Biltemas 120 våtslippapper på riktbordet med trälim. Fick ligga i press med hyllplansglas över natten så satt de fast fint sen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gnussa 10-15 drag , sen blåsa rent. Gnussa gnussa. Upprepa tills svetten sprutar och armarna värker. Klart.
Plant blev det i alla fall. Det var 0,2mm båge på ytan före planing men huvudproblemet var porer i tätytan pga långvarig körning trots att motorn drog vatten. Tror vi fick ner porerna till acceptabel storlek.
Här är det inte enbart verktyg och maskiner som har åstadkommit detta. Men vad tar man inte till för att få lite press på limningen, då man egentligen saknar förutsättningar för att pressa ytorna. Visst hade man kunnat gå på lite mera traditionella sätt, men då hade jag ju inte kunnat använda mig av alla dessa tyngder
Och med lite knektar så växer den till sig.
Vad det skulle bli? En överliggare till räcket.
Logga in
Skapa konto
Och med lite knektar så växer den till sig.
Logga in
Skapa konto
Vad det skulle bli? En överliggare till räcket.
Logga in
Skapa konto
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 924 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 924 inlägg
8st nya fönsterbrädor. Vi har så lågt i tak så vi valde att inte ha foder runt fönstren (det fick helt enkelt inte plats på några fönster och vi ville ha det enhetligt)
Var osäker på hur man skulle göra för att få en fin fönsterbräda som dels skulle passa mot foderlösa salningen men samtidigt inte kännas allt för plasé i vårt hus från 1850-talet. Tänkte att jag matchar konturen på fönster-spröjsen och ser hur det blir. Vad tycker ni?
Var osäker på hur man skulle göra för att få en fin fönsterbräda som dels skulle passa mot foderlösa salningen men samtidigt inte kännas allt för plasé i vårt hus från 1850-talet. Tänkte att jag matchar konturen på fönster-spröjsen och ser hur det blir. Vad tycker ni?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hur bra som helst!U Utsliten och utdömd skrev:8st nya fönsterbrädor. Vi har så lågt i tak så vi valde att inte ha foder runt fönstren (det fick helt enkelt inte plats på några fönster och vi ville ha det enhetligt)
[bild]
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 924 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 924 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Ännu en dag med slipkloss...
Fyllningar/speglar beroende på vad man föredrar kalla dem.
Fräs och sågmärken skall bort.
Finns ingen bra maskinell metod som inte tar bort kanter som skall vara kvar. Förhöjningen skall ha en skarp kant. Om möjligt vill jag att geren i frisen skall synas.
För att inte oljan som dörrarna skall målas med skall suga olika måste alla ytor ha haft kontakt med sandpapper. Listen är väldigt slät efter fräsen så någon smekning räcker. 144 lister att gnida.
Djupa profiler putsas enklast med specialkloss. Man kan fästa sandpapperet på klossen med lim eller dubbelhäftande tejp. I detta fall har jag valt att ha det löst för att kunna flytta runt det och på det sättet utnyttja det bättre.
Mvh Findus
Fyllningar/speglar beroende på vad man föredrar kalla dem.
Fräs och sågmärken skall bort.
Logga in
Skapa konto
Finns ingen bra maskinell metod som inte tar bort kanter som skall vara kvar. Förhöjningen skall ha en skarp kant. Om möjligt vill jag att geren i frisen skall synas.
Logga in
Skapa konto
För att inte oljan som dörrarna skall målas med skall suga olika måste alla ytor ha haft kontakt med sandpapper. Listen är väldigt slät efter fräsen så någon smekning räcker. 144 lister att gnida.
Logga in
Skapa konto
Djupa profiler putsas enklast med specialkloss. Man kan fästa sandpapperet på klossen med lim eller dubbelhäftande tejp. I detta fall har jag valt att ha det löst för att kunna flytta runt det och på det sättet utnyttja det bättre.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 924 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 924 inlägg
Fortsättning på mina fönsterbrädor.
Badrummets fönsterbräda blir rätt djup eftersom fönstret sitter längre ut i fasaden här än i övriga rum.
Men ett stort problem har vi här!
jag drog inte gipset tillräckligt högt upp och designen på fönsterbrädan spikades rätt sent. Vilket gör att vi har ett hålrum under.
fick leta i fräslådan efter någon kul kontur som matchar med nån detalj (kakelbården) i rummet
Nästa steg, målning!
(Sorry för lite mörka bilder, jag har ännu inte monterat nån belysning i badrummet)
Badrummets fönsterbräda blir rätt djup eftersom fönstret sitter längre ut i fasaden här än i övriga rum.
Men ett stort problem har vi här!
Logga in
Skapa konto
jag drog inte gipset tillräckligt högt upp och designen på fönsterbrädan spikades rätt sent. Vilket gör att vi har ett hålrum under.
Logga in
Skapa konto
fick leta i fräslådan efter någon kul kontur som matchar med nån detalj (kakelbården) i rummet
Logga in
Skapa konto
Nästa steg, målning!
(Sorry för lite mörka bilder, jag har ännu inte monterat nån belysning i badrummet)
Här har det hänt grejer ser ni.
För er som inte ser, titta lite snett vänster under hammaren. Just det, en bit hård skumgummi som följde med gardinköpet för nån vecka sen.
Nu riskerar jag inte att bumpa stötlådshyveln i väggen, vilket jag tidigare råkat göra ett par gånger när man hyvlat med mycket schwung i rörelsen.
Logga in
Skapa konto
För er som inte ser, titta lite snett vänster under hammaren. Just det, en bit hård skumgummi som följde med gardinköpet för nån vecka sen.
Logga in
Skapa konto
Nu riskerar jag inte att bumpa stötlådshyveln i väggen, vilket jag tidigare råkat göra ett par gånger när man hyvlat med mycket schwung i rörelsen.
Logga in
Skapa konto
Det där var ju hightec så det räcker och blir över — nu är nog Woodpeckers igång igen!
Tror nog att Heidi har en väl så stor del i den här innovationen. Som absolut var nog så smart; framed creativity när den är som bäst!
Grattis! Det är ju både dyrare och bökigare att flytta väggen.
//Ronnie
Tror nog att Heidi har en väl så stor del i den här innovationen. Som absolut var nog så smart; framed creativity när den är som bäst!
Grattis! Det är ju både dyrare och bökigare att flytta väggen.
//Ronnie