Ohchips Ohchips skrev:
Knipex tycker jag är bra. Fiskars är inte vad det har varit. Har ett flertal på jobbet och jag måste slipa dom rätt ofta. Till skillnad mot knipex sekatörer vi har, har även en hemma och den är inte slipad på länge och ändå skarp (y)

Om du har dom större spenderbyxorna på dig, så rekomenderar jag pellenc prunion. Batteridriven och helt fantastisk om man ska klippa mycket ;)(y)
tensiden tensiden skrev:
Felco alla dagar i veckan när det gäller sekatör. Har en fördel i att utöver att de är bra, så finns reservdelar att skaffa om det behövs i framtiden. Finns även en uppsjö modeller så att det går att hitta rätt för ens egen hand.
lerpoel lerpoel skrev:
Felco 2 är en klassiker. Slipar mina ofta men mest av vana, de håller skärpan rätt bra.
nanowire nanowire skrev:
Du har inte råkat överhetta eggarna? Lätt hänt beroende på slipmetod.
Jag har flera favoritsekatörer men tycker denna är bästa enhands för kraftiga grenar. Rullande handtag och 30 mm skär
BAHCO PXR-M3
[länk]
Tack för alla bra tips! Kollade lite på Felco, såg bra ut men bra med andras erfarenhet innan köp. Knipex brukar ju också göra bra grejer. Tyckte kanske jag var beredd att spendera en del för att få något bra, framförallt om det vore "lokaltillverkat" men riktigt den nivån hade jag ändå inte tänkt.
Slipat med vatten på tormek så bör ej vara överhettad.
Ska också kolla Bachon.

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Fräst för tätningslist. :)

• Trälist med spår fräst för tätningslist i verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Tack för alla bra tips! Kollade lite på Felco, såg bra ut men bra med andras erfarenhet innan köp. Knipex brukar ju också göra bra grejer. Tyckte kanske jag var beredd att spendera en del för att få något bra, framförallt om det vore "lokaltillverkat" men riktigt den nivån hade jag ändå inte tänkt.
Ska också kolla Bachon.
Jag kan annars rekommendera ARS sekatörer, tex: den här. I samma kaliber som Felco skulle jag tro. Håller skärpan väldigt bra och är mekaniskt väldigt välgjorda.

• Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Ska också kolla Bachon.
Det finns Japanska med rullande handtag också men troligen lättare att få tag på reservdelar till Bahco.
Hand håller en använd Bahco-sekatör med rullande handtag mot en träbakgrund.
Skapa konto
Hand håller en Bahco-sekatör med rullande handtag över ett träbord.
Skapa konto
En hand håller en Bahco-sekatör med fokus på de rörliga delarna och handtagen.
Skapa konto

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Planat B230FK topplock i farsans rikthyvel...
Jodå, farsan va med och såg inte brydd ut.

Limmade 3st av Biltemas 120 våtslippapper på riktbordet med trälim. Fick ligga i press med hyllplansglas över natten så satt de fast fint sen.
Ett B230FK topplock som planats på en rikthyvel med våtslippapper, visande hyllplansglas och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Nyligen planat topplock till en B230FK motor med synliga porer och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Gnussa 10-15 drag , sen blåsa rent. Gnussa gnussa. Upprepa tills svetten sprutar och armarna värker. Klart.

Plant blev det i alla fall. Det var 0,2mm båge på ytan före planing men huvudproblemet var porer i tätytan pga långvarig körning trots att motorn drog vatten. Tror vi fick ner porerna till acceptabel storlek.

• Gilla
  • Wow
Mawe85 och 15 till
  • Laddar…
Här är det inte enbart verktyg och maskiner som har åstadkommit detta. Men vad tar man inte till för att få lite press på limningen, då man egentligen saknar förutsättningar för att pressa ytorna. Visst hade man kunnat gå på lite mera traditionella sätt, men då hade jag ju inte kunnat använda mig av alla dessa tyngder;)
Träkonstruktion med pressade limmade delar, tyngder ovanpå och knektar för att skapa en överliggare.
Skapa konto

Och med lite knektar så växer den till sig.
Träbitar limmas under press av skruvstäd i ett verkstadsrum för att bli en överliggare.
Skapa konto

Vad det skulle bli? En överliggare till räcket.
Träkonstruktion under press med tyngder, tänkt att bli en överliggare till ett räcke.
Skapa konto

• Trädelar och verktyg på verkstadsbord under konstruktion av en överliggare.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Yaax och 33 till
  • Laddar…
U
8st nya fönsterbrädor. Vi har så lågt i tak så vi valde att inte ha foder runt fönstren (det fick helt enkelt inte plats på några fönster och vi ville ha det enhetligt)
Var osäker på hur man skulle göra för att få en fin fönsterbräda som dels skulle passa mot foderlösa salningen men samtidigt inte kännas allt för plasé i vårt hus från 1850-talet. Tänkte att jag matchar konturen på fönster-spröjsen och ser hur det blir. Vad tycker ni?
Träfönsterbräda utan foder i ett gammalt hus med utsikt över en trädgård.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
fatsug och 30 till
  • Laddar…
T
U Utsliten och utdömd skrev:
8st nya fönsterbrädor. Vi har så lågt i tak så vi valde att inte ha foder runt fönstren (det fick helt enkelt inte plats på några fönster och vi ville ha det enhetligt)
Var osäker på hur man skulle göra för att få en fin fönsterbräda som dels skulle passa mot foderlösa salningen men samtidigt inte kännas allt för plasé i vårt hus från 1850-talet. Tänkte att jag matchar konturen på fönster-spröjsen och ser hur det blir. Vad tycker ni?
[bild]
Hur bra som helst! (y)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
U
T Testarn skrev:
Hur bra som helst! (y)
Tackar! Det får nog bli denna designen.
Men blir en liten specialare i badrummet där jag tänkte helt fel med kaklet, får lägga upp bilder på det i morgon.

Lite kvällspyssel när det ösregnar ute. Borde väl ta ett par veckor till innan man är klar Hand håller en halvfärdig träsked bredvid träspån på ett köksbord.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Ännu en dag med slipkloss...
Fyllningar/speglar beroende på vad man föredrar kalla dem.
Fräs och sågmärken skall bort.
Trälistor med skarpa kanter staplade i en verkstad, redo att slipas förstärkta av inläggets beskrivning.
Skapa konto

Finns ingen bra maskinell metod som inte tar bort kanter som skall vara kvar. Förhöjningen skall ha en skarp kant. Om möjligt vill jag att geren i frisen skall synas.
Träpanel med fyllningar och fräsade kanter redo för finslipning.
Skapa konto

För att inte oljan som dörrarna skall målas med skall suga olika måste alla ytor ha haft kontakt med sandpapper. Listen är väldigt slät efter fräsen så någon smekning räcker. 144 lister att gnida.
Arbetsbänk med dörrlister under bearbetning, slipklossar, och löst sandpapper i en snickeriverkstad.
Skapa konto

Djupa profiler putsas enklast med specialkloss. Man kan fästa sandpapperet på klossen med lim eller dubbelhäftande tejp. I detta fall har jag valt att ha det löst för att kunna flytta runt det och på det sättet utnyttja det bättre.
Trälist med djup profil slipas för hand med sandpapper och specialkloss för att bevara skarpa kanter.
Skapa konto

Mvh Findus

• Gilla
Chentin och 25 till
  • Laddar…
U
Fortsättning på mina fönsterbrädor.
Badrummets fönsterbräda blir rätt djup eftersom fönstret sitter längre ut i fasaden här än i övriga rum.
Men ett stort problem har vi här!
Uppbyggnad av en djup fönsterbräda i ett badrum med vitt kakel och en träfönsterbräda som ännu inte är målad.
Skapa konto

jag drog inte gipset tillräckligt högt upp och designen på fönsterbrädan spikades rätt sent. Vilket gör att vi har ett hålrum under.
Ej färdigställd fönsterbräda i badrum med synligt hålrum, omgiven av kaklade väggar och ofärdig vägg.
Skapa konto

fick leta i fräslådan efter någon kul kontur som matchar med nån detalj (kakelbården) i rummet
Träfönsterbräda ovanpå vit kakel i badrum, med ett synligt hålrum under på grund av för kort gips.
Skapa konto

Nästa steg, målning!
(Sorry för lite mörka bilder, jag har ännu inte monterat nån belysning i badrummet)

• Gilla
Yaax och 20 till
  • Laddar…
Förbereder för gjutning av väggar till en foderplatta. Byggplats med träformar redo för betonggjutning av en foderplatta.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Här har det hänt grejer ser ni.
Verktygstavla med hammare och borrmaskin, arbetsbänk med en hyvel och skumgummi under hammaren.
Skapa konto

För er som inte ser, titta lite snett vänster under hammaren. Just det, en bit hård skumgummi som följde med gardinköpet för nån vecka sen.
Verktygsvägg med hammare, skyddande skumgummi vänster under hammaren och diverse snickeriverktyg.
Skapa konto

Nu riskerar jag inte att bumpa stötlådshyveln i väggen, vilket jag tidigare råkat göra ett par gånger när man hyvlat med mycket schwung i rörelsen.
En stötlådshyvel på en arbetsbänk med en bit skumgummi placerad under hammaren för att skydda väggen.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
K_arlstrom och 11 till
  • Laddar…
Det där var ju hightec så det räcker och blir över — nu är nog Woodpeckers igång igen! :D

Tror nog att Heidi har en väl så stor del i den här innovationen. Som absolut var nog så smart; framed creativity när den är som bäst!

Grattis! Det är ju både dyrare och bökigare att flytta väggen.
//Ronnie

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.