Hep Hep skrev:
Det är bränt. Jag beställde ett brännjärn från amazon. Skicka en egen bild och några hundra spänn och vänta några veckor vid brevlådan.

Ungefär så här, fast just den här vet jag inget om.
[länk]
Har du länk till amazon?
 
Fixat med dom nyinköpta stämjärnen: planat, sedan slipat om fineggen med våtstenar 220/1000 (och lite 6000) på de bredaste. Till sist smetat på jojobaolja. Jäkla slavgöra men nu har dom gått från bra till perfekta. Narex verkar göra bra o prisvärda prylar!
 
  • Nyinköpta och nyslipade Narex-stämjärn ordnade på träplanka, insmorda med jojobaolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Ibland har jag svårt att förstå hur folk klarar sig utan en metallsvarv, tycker jag använder den titt som tätt för diverse småuppgifter till hemmet. Idag stod det gardinstänger på schemat. Fanns inte stänger långa nog i designen vi ville ha så det blev till att skarva.

Björkpinne med lagom presspassning i rören kördes fram på metallsvarven.

Sådärja, två korta stänger blev till en lång. Superstabil i skarven, bågnar inte det minsta.
En björkpinne bearbetas i en metallsvarv för att skarva gardinstänger, vilket gör den längre och superstabil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metal curtain rods and a wooden dowel on a workbench, created to extend rod length for a custom fit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En björkpinne framtagen på metallsvarv för att skarva två metallgardinstänger ligger på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två metallgardinstänger skarvade med en björkpinne på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två metallgardinstänger skarvade med en björkpinne på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lime113 och 13 till
  • Laddar…
Varför tog du inte bara en metallbit när du ändå hade metallsvarven?
Det kunde man ju gjort med en träsvarv..
 
raveper raveper skrev:
Varför tog du inte bara en metallbit när du ändå hade metallsvarven?
Det kunde man ju gjort med en träsvarv..
Dyrt med metall o trä fyllde funktionen bra, hade aldrig kunnat ha så tajt passning metall mot metall. Röret va inte perfektrunt o trä är lite medgörligt när det trycks i.

Ja man kan svarva fram en rundstav på en träsvarv men ska man ha den inom en tiondel över hela längden krävs det både skillz o tålamod.
 
Redigerat:
  • Gilla
Garderobssnickarn och 5 till
  • Laddar…
Återigen, fönsterrenovering. Skruvmejslar, cobra, sandpapper, stämjärn m.m.

Känner mig rätt nöjd idag. Kittet borttaget, skrapning, inoljning, grundning m.m. på dessa bågar. Produktiv dag (y):)

Imorgon blir det grundning nr.2 och på måndag eftermiddag/ kväll ska det kittas för glatta livet och slutstrykas (y).

Bara 2 dubbelpartier kvar, samt 3 små ytterbågar i källaren och ett litet trappfönster som någon tidigare ägare har tyckt det var bra att smälla på färg på, så det inte går att öppna:rolleyes:. Det ska jag ta i vår när jag ska upp med ställning och byta panelen på den sidan, som för övrigt är den sista att byta på :D
 
  • Fönsterbågar under renovering, verktyg och byggmaterial i ett garage med vedhög i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ibland har jag svårt att förstå hur folk klarar sig utan en metallsvarv
Jag håller med dig. Har en pytteliten metallsvarv som @Frustrator donerat, som dessvärre fortfarande inte ens är up and running men som jag såklart skulle vilja använda varje dag. Livet blir skitjobbigt! Och Jenny har aldrig yttrat ordet ens. Vilka avstånd det skapar mellan oss! :D

Skämt åsido inser jag ju nyttan av en metallsvarv som ju egentligen bara begränsas av fantasin och ditt exempel är ju bara ett lysande bevis på det!
Snyggt, igen!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
pytteliten metallsvarv
Så liten är den inte, en unimat SL med extra långa gejdrar ;)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Så liten är den inte, en unimat SL med extra långa gejdrar ;)
Gardinstångs-långa eller bara extra långa?
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Gardinstångs-långa eller bara extra långa?
Bara extra långa
 
nanowire nanowire skrev:
Gardinstångs-långa eller bara extra långa?
Skulle nog säga att de räcker bara precis från ena änden till den andra...

//Ronnie
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Skulle nog säga att de räcker bara precis från ena änden till den andra...

//Ronnie
Det var vågat. Här på BH brukar ju rådet annars vara att skaffa de som är en aning för långa. För säkerhets skull.
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det var vågat. Här på BH brukar ju rådet annars vara att skaffa de som är en aning för långa. För säkerhets skull.
Jo, men sen mäter vi 1 gång och sågar två. Sen räcker de bara från ände till ände.
 
  • Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Jag har i helgen förvandlat en bit mdf, några decimeter dubbelhäftande tejp och lite rester av en kasserad moccajacka till en stropp. Nu ska jag bara skaffa mig någon vettig brynpasta så kan jag ta mig lite tid och ge stämjärnen lite extra omsorg.
Hemmagjord stropp för slipning av stämjärn med MDF och mocka på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.