Jag har inte gjort så mycket men 12-åringen har kluvit och staplat ved idag :love:.
 
  • Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
Testade 45-graderssläden jag gjorde tidigare i dag genom att bygga en provlåda. Om den inte är perfekt, så är det i alla fall bra j_a nära. Eventuell avvikelse i hörnen är mindre än två lätta drag med 150-papper och då räcker det mer än väl för mig.
Handgjord träprovlåda med sneda hörnskarvar i närbild, resultatet av en 45-graderssläd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeLarsson och 19 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Testade 45-graderssläden jag gjorde tidigare i dag genom att bygga en provlåda. Om den inte är perfekt, så är det i alla fall bra j_a nära. Eventuell avvikelse i hörnen är mindre än två lätta drag med 150-papper och då räcker det mer än väl för mig.
[bild]
Tittar bra ut! (y)
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hehe, hade fått pyspunka på ett slanglöst däck. Fick för första gången testa att fylla i med tändargas och tända på. Poff så vart det tätt mellan fälg och gummit igen så man kunde pumpa upp däcket igen.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
LoweW
Igår lärde pappa mig att foga kakel & klinker! Inget man vill jobba med men det var kul att man såg resultatet relativt omgående.

Känns härligt att resultat blev så bra som det blev trots att var första gången jag la golvreglar, skruvade golv & spånskivor, flytspacklade och klinkade :D
 
  • Person står på nylagt klinkergolv bredvid oavslutat arbete med träreglar och spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt klinkergolv med fogar vid övergången till trägolv och golvlister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis lagt klinkergolv med synlig fog bredvid en obehandlad träregel och spånskiva under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MickeLarsson och 25 till
  • Laddar…
Idag monterade jag spaljen på trappan. Ska ännu tillverka en tjockare "hörnstolpe" men annars riktigt nöjd, stadiga, raka och nätta.
 
  • Nyinstallerad vit spaljé längs en inomhustrappa med avsaknad av en hörnstolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MickeLarsson och 14 till
  • Laddar…
Idag har jag migsvetsat gjutjärn.

beYWbx0.jpg

d3VrT8W.jpg

sYW7jm0h.jpg

hwO3BYrh.jpg

Borde väl inte gå, är väl inte rekommenderat. Men flera har påstått det går så jag ville prova också. Hade jag haft nickelpinnar hade jag svetsat med dom, eller hade jag haft gas hade jag lött ihop dom.

Värmde till 200 grader i ugnen och svetsade, sen in i ugnen igen och släckte av den.

Behöver väl lite jobb ännu, ställen som behöver fyllas, kanske ska fräsa ner fogen så jag får en bättre yta, enda sättet att slippa där i mitten tror jag.
 
  • Gilla
  • Wow
BlueX och 12 till
  • Laddar…
T
Satt glespanel på det väldigt ojämna, gamla undertaket.
Varierade över 3 cm mellan lägsta och högsta punkt...
Glespanel monterad på ojämnt, gammalt undertak under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 5 till
  • Laddar…
405:an med radodlingshjulen monterade och potatisupptagaren har fått jobba idag :love:.

 
  • Gilla
BlueX och 14 till
  • Laddar…
Cheesen
Säkert 15 år sedan jag behövde den här senast. En hammare ligger på ett slitet träunderlag täckt med ett blått tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Njingan och 2 till
  • Laddar…
Inte bara idag utan ett pågående projekt. Boschen får tjänstgöra som vedkap. Bara 10-15m3 kvar nu. Blir nog 40m3 staplat när det är klart. Det tillsammans med dom 15m3 vi fixat till bastun, växthuset och badtunnan borde vi klara vintern i alla fall.
En Bosch kap- och gersåg används för att kapa ved. En hög med kapad ved syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
P
Dragit massa spånsugsrör och grejjer denna vecka i min snickarbod!
Blir nog bra när det är klart :)
Ska försöka luska ut start och stopp på spånsugen genom spjällena med!
Eller så går jag overkill och bygger spjällstyrning/start av spånsug vid start av maskin:thinking:
 
  • Metallrör för spånsug monterade på en verktygsbods vitmålade vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsarbete av spånsugrör i en snickarbod, med rör och spjäll monterade på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 12 till
  • Laddar…
LoweW
P pleqtiz skrev:
Dragit massa spånsugsrör och grejjer denna vecka i min snickarbod!
Blir nog bra när det är klart :)
Ska försöka luska ut start och stopp på spånsugen genom spjällena med!
Eller så går jag overkill och bygger spjällstyrning/start av spånsug vid start av maskin:thinking:
Snyggt! Var har du köpt rören?
 
P
LoweW LoweW skrev:
Snyggt! Var har du köpt rören?
Lajac.se samt spjällen är från Felder :)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Anders 1920-tal
P pleqtiz skrev:
Dragit massa spånsugsrör och grejjer denna vecka i min snickarbod!
Blir nog bra när det är klart :)
Ska försöka luska ut start och stopp på spånsugen genom spjällena med!
Eller så går jag overkill och bygger spjällstyrning/start av spånsug vid start av maskin:thinking:
hade varit kul att se fler bilder! Vilka dimensioner bygger du i?
 
  • Gilla
andy999 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.