Inte alla verktyg används till det de är avsedda för. Anzas rostfria spackelspadar är exempelvis alldeles utmärkta till att skrapa havstulpaner.
Rostfri spackelspad används för att skrapa bort havstulpaner från en båts underdel vid brygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag trodde att jag klarat mig från dom eländena i år, men dom var bara sega i starten och satte sig fast först i slutet av augusti.

En rejäl kran är också bra att ha.
Båt upphissad med kran för rengöring vid vattnet, inget badväder, andra båtar och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ofta skrapar jag med båten i sjön men det var inget badväder idag.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Grävt färdig och singlat upp under plintarna.
Uppgrävda hål i gräsmatta med singel och justerbara plintar installerade för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gjorde det lätt för mig och kollade med Bahco passet istället för Hultafors, får duga, jag har ju köpt justerbara plintar av en anledning. :oops:
Nivåbubbla på ett Bahco vattenpass ligger på gräsmatta som indikerar jämnhöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nivåpass utplacerat på gräsmark, indikerar en jämn nivå med grön libell centrerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass som visar nivå på gräsmark, används för att säkerställa korrekt installation av justerbara plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt soprent med grus på släpet, i det här läget.
Ska isolera lite runt plintarna innan det fylls igen, men det får bli en annan dag.:whistle:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 16 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Grävt färdig och singlat upp under plintarna.
[bild]
Jag gjorde det lätt för mig och kollade med Bahco passet istället för Hultafors, får duga, jag har ju köpt justerbara plintar av en anledning. :oops:
[bild] [bild] [bild]
Helt soprent med grus på släpet, i det här läget.
Ska isolera lite runt plintarna innan det fylls igen, men det får bli en annan dag.:whistle:
Ambitiöst
Många är nog glada om de fått en trädgårdsplatta under stolpen/regeln och lastpallen till vedskjulet;)
 
  • Haha
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Färdat upp ett vasstak på ett museum
 
  • Timrad stuga med nytt vasstak som ligger på ett museum, omgiven av träd och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Sthlm1891 och 25 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Färdat upp ett vasstak på ett museum
Vad är syftet med de fyra (på vardera sida om taket) stockarna ovanför vassen?
 
J JonasJN skrev:
Vad är syftet med de fyra (på vardera sida om taket) stockarna ovanför vassen?
Extra vikt. Österbottniska vasstak och halmtak är inte fastbundna på något vis så det skall vara mycket vikt för att hålla taket på plats.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Grävt färdig och singlat upp under plintarna.
[bild]
Jag gjorde det lätt för mig och kollade med Bahco passet istället för Hultafors, får duga, jag har ju köpt justerbara plintar av en anledning. :oops:
[bild] [bild] [bild]
Helt soprent med grus på släpet, i det här läget.
Ska isolera lite runt plintarna innan det fylls igen, men det får bli en annan dag.:whistle:
Jag gjorde lika för ett par år sedan, då kom det en gubbe förbi (som jag har respekt för gällande bygg och anläggning) och sa, "varför gör du en vattensamling under plinten?". och när man tänker efter så skapar man just det under plinten med grus utan att vattnet det kan rinna vidare någonstans. inte för jag tror att det spelar någon roll, men iallefall jag fick mig en tankeställare :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S självklart skrev:
Jag gjorde lika för ett par år sedan, då kom det en gubbe förbi (som jag har respekt för gällande bygg och anläggning) och sa, "varför gör du en vattensamling under plinten?". och när man tänker efter så skapar man just det under plinten med grus utan att vattnet det kan rinna vidare någonstans. inte för jag tror att det spelar någon roll, men iallefall jag fick mig en tankeställare :)
Funderade lite i samma tankar, men valde att gå på singel. :cool:
En trädgårdsplatta är kanske ett bättre alternativ.

Tänker att med lite isolering runtom bör det inte bli ett problem, det har funkat bra hittills på andra ställen på tomten.(y)
 
boschkenta
Jag tror tanken är att det är bättre med en vattensamling under plinten än inuti plinten eftersom betong är poröst... och därmed kan frysa sönder.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Jag tror tanken är att det är bättre med en vattensamling under plinten än inuti plinten eftersom betong är poröst... och därmed kan frysa sönder.
I så fall skulle mycket frysa sönder ute i samhället. Allt som gjuts i mark och vatten är inte med "vattentät" betong. Men ändå klarar sig betongen, det farliga är istället att armeringen rostar och spräcker upp betongen och då blir det farligare med vatten som fryser.
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Motorsåg på en träplanka intill avkapade trädstammar på gräsmark framför buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Lite inspirerad av @Frustrator spar jag några bitar av ett körsbärsträd som dött på rot och sedan stått och kådat till sig. Inbillar mig att det kan ge bra egenskaper till kåsor eller liknande?
Körsbärsträdstam med kåda, möjligt material för hantverksprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppskurna bitar av ett körsbärsträd på betonggolv med arbetsboots i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MickeLarsson och 4 till
  • Laddar…
Bestämt mig för att lägga lite tid på att få precis de jiggar och liknande som jag vill ha, innan jag tillåter mig att bygga några ”riktiga” saker igen. Och till skillnad från tidigare ger jag mig inte förrän de verkligen är riktigt stadiga och exakta. I dag en 45-graderssläde att bygga lådor och liknande med.
En hantverkad 45-graders jig för snickeri på en bordssåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeLarsson och 7 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Lite inspirerad av @Frustrator spar jag några bitar av ett körsbärsträd som dött på rot och sedan stått och kådat till sig. Inbillar mig att det kan ge bra egenskaper till kåsor eller liknande?
[bild] [bild]
Du har åtminstone en perfekt soppslev där nere till höger i bild!
 
Frustrator Frustrator skrev:
Du har åtminstone en perfekt soppslev där nere till höger i bild!
Knäled på alla de mindre bitarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.