3 387 963 läst · 18 238 svar
3388k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
Färgstripper kanske funkar, finns lite olika varianter. Denna ska vara bra men är lite omständig att använda https://www.maskinklippet.se/maskin...niLaz6UHM1Ow2FnbW1_OCbo-SHNq--XoaAv3eEALw_wcBe02jr skrev:Igår och idag har jag förvandlat en pelarborr
[bild]
till ett rörigt garage (edit: ännu rörligare)
[bild]
Nån som kan rekommendera ett bra medel för att ta bort färg? Roterande stålborste fungerar, men det är jobbigt, mest för att det är så många delar med vinklar och vrår.
Efter att ha grävt djupare i innanmätet kan jag konstatera att det är utmärkt skick på det mekaniska, alla drev och lager är superfina
Om det finns intresse kan det komma en renoveringstråd också.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Monterade spottar i trapphålet idag, kom på att det nog är enklare innan trappan kommer på plats... Och nu är den där! Passade direkt utan någon justering, dom är nog duktiga, trappsnickarna
Om du har en flaska bromsvätska stående så kan det vara värt att testa. Den löser upp en del färger väldigt effektivt.e02jr skrev:Igår och idag har jag förvandlat en pelarborr
[bild]
till ett rörigt garage (edit: ännu rörligare)
[bild]
Nån som kan rekommendera ett bra medel för att ta bort färg? Roterande stålborste fungerar, men det är jobbigt, mest för att det är så många delar med vinklar och vrår.
Efter att ha grävt djupare i innanmätet kan jag konstatera att det är utmärkt skick på det mekaniska, alla drev och lager är superfina
Om det finns intresse kan det komma en renoveringstråd också.
Har vart i garaget några dar nu... Blev tvungen att fixa lillbilen före älgjakten. Och ni som läst mina tidigare inlägg vet att jag hatar att vara mekaniker .. kanske därför bilen stått på bockar i en dryg vecka för 5 timmars jobb.
Intagskabel till motorvärmaren är bytt och flyttad då verkstaden som monterade mv 2011 monterat kontakten i plastgrillen. Kan ju meddela att det inte fungerade.
Kabeln var dessutom skadad av att vara lös.
Men det viktigaste var att den ena extraljus rampen lossnat (fästet hade rostat sönder) och riskerade att punktera kylaren. Den satt alltså under nummerskylten bakom grillen.
Det är 17 år sedan jag köpte den på Mekonomen och har suttit på tre bilar. Kändes dags för pension.
Flyttade även ledrampen den har suttit ovanför emblemet men den hindras mindre där den är nu. Det gick dock ej att montera den där när den nedre rampen var på plats.
Passade på att hitta ett oljeläckage.. men det sparar jag till jag har tid och en ny packningssats. Det kryper olja vid oljekylare nämligen.
Intagskabel till motorvärmaren är bytt och flyttad då verkstaden som monterade mv 2011 monterat kontakten i plastgrillen. Kan ju meddela att det inte fungerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabeln var dessutom skadad av att vara lös.
Men det viktigaste var att den ena extraljus rampen lossnat (fästet hade rostat sönder) och riskerade att punktera kylaren. Den satt alltså under nummerskylten bakom grillen.
Logga in
Skapa konto
Det är 17 år sedan jag köpte den på Mekonomen och har suttit på tre bilar. Kändes dags för pension.
Flyttade även ledrampen den har suttit ovanför emblemet men den hindras mindre där den är nu. Det gick dock ej att montera den där när den nedre rampen var på plats.
Logga in
Skapa konto
Passade på att hitta ett oljeläckage.. men det sparar jag till jag har tid och en ny packningssats. Det kryper olja vid oljekylare nämligen.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Logga in
Skapa konto
Hålsåg i pelarborren passade till ytter diametern. Sticksåg till inner dia då lämplig hålsåg saknades. Handöverfräsen till fasning av kanter. Lite vit färg på detta så ska det bli passande "väggvårtor" dit det idag bara varit hål i väggen.