P-plats P-plats skrev:
Hjälper polaren som just köpt ny grävmaskin...

[bild]

...han dricker inte öl så det blev min uppgift! (y)
Skönt med polare som ställer upp i ur och skur.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Opererat ut pumpen från diskmaskinen! Maskinen spolade inte stod bara tyst utan någon felkod. Visade sig att impellern hade gått sönder så nu är en ny motor beställd!
 
  • Närbild på en diskmaskinspump hållen i en hand med trasig impeller synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 9 till
  • Laddar…
Symfonisk högtalare med modifierade kablar och nyinstallerad RCA-utgång på ett trägolv mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lödkolv och skruvmejsel mm fick åka fram även idag. Lite snyggare kablar och RCA utgång installerad i symfonisk.
 
  • Gilla
MickeLarsson och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
B breakman skrev:
Skruvdragare och vinkelslipen fick jobba när jag äntligen fått upp snörasskydd på andra sidan garagetaket. Dock lite sur att avståndet till sista konsolen blev 7 "dalar" medan övriga är 5, skulle haft 6st mellan de två sista för att fördela lite (och sluppit överskrida maxavståndet med 10cm).

[bild] [bild]
Ajajaja inte vinkelslip på galvat. Det minsta du bör göra nu är att försegla snittytorna med rejäl rostskyddsfärg. Sen verkar du ha missat att man ska fästa i dubbelplåten men det är ju som det är nu.
 
Redigerat:
Klippt häck. Dragit ihop och flisat riset.
Den torkade flisen används senare för att tända i vedpannan eller elda enbart om jag har mycket. Skönt att slippa köra kärra efter kärra med ris till tippen.
Maskinen äter upp till 40mm grova grenar med 8meter i sekunden och packar i 80liters nätsäck.

En flishuggare med tillhörande 80-liters nätsäck full med flisat häckris framför en pickup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grenkvarn som flisar ris bredvid en hög med beskuren häck och fyllda säckar med flis, bredvid en gul lastmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 9 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Klippt häck. Dragit ihop och flisat riset.
Den torkade flisen används senare för att tända i vedpannan eller elda enbart om jag har mycket. Skönt att slippa köra kärra efter kärra med ris till tippen.
Maskinen äter upp till 40mm grova grenar med 8meter i sekunden och packar i 80liters nätsäck.

[bild] [bild]
8 m/s Galet snabbt! :D
 
  • Gilla
Lajmen och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
8 m/s Galet snabbt! :D
Ja. :D
Man får hålla fingrarna i styr och tänka på vad man gör. "Braap" säger maskinen och tuggar i sig en risruska. Är det grovt och uppmot 4meter långt kan 80kg svänghjul gå från 1000varv/minut till stillastående på en halv sekund. Har inte räknat på det men det blir nog bra med effekt.
Men det jag kör idag går lätt igenom.
Tyvärr har både jag och farsan vält ikull maskinen några gånger så 50mm axeln har blivit krokig så det är obalans i den. Den ruskar och väsnas en del.
Tyngdpunkten ligger så högt upp så man får ta det lite försiktigt när man flyttar den och speciellt när man ska upp eller ner från släpvagn.
Men får jag långtråkigt nån dag så ska väl det fixas också.... suck.
 
2 gånger har jag tappat svänghjulet som sitter med kona på axeln när man matat i för grov ved. Men nu sitter i alla fall svänghjulet bakom en kåpa och maskinen har dessutom fått tippskydd. Det var lite si och så med säkerheten i början....
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B
Rickard. Rickard. skrev:
Ajajaja inte vinkelslip på galvat. Det minsta du bör göra nu är att försegla snittytorna med rejäl rostskyddsfärg. Sen verkar du ha missat att man ska fästa i dubbelplåten men det är ju som det är nu.
Läste i monteringsanvisningen att man skulle fästa i dubbelplåten (vad som nu menas med det :thinking:), gjorde som det var på sidan som suttit monterat sedan 2015 och det har hållit fint :cool:

Ska se om jag har en burk färg att dra på :D
 
Rickard.
B breakman skrev:
Läste i monteringsanvisningen att man skulle fästa i dubbelplåten (vad som nu menas med det :thinking:), gjorde som det var på sidan som suttit monterat sedan 2015 och det har hållit fint :cool:

Ska se om jag har en burk färg att dra på :D
Dubbelplåten är helt enkelt där plåtarken överlappar varandra, där det finns två plåtar som skruvarna sitter i istället för en. Cwl:s design är tyvärr inte den bästa så den är lite känd för att förstöra plåttak men fungerar på andra sidan finns det väl ingen anledning att oroa sig ;)
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Opererat ut pumpen från diskmaskinen! Maskinen spolade inte stod bara tyst utan någon felkod. Visade sig att impellern hade gått sönder så nu är en ny motor beställd!
Hoppas den var billigare än till vår Miele, 7300kr :surprised:
 
  • Wow
karlmb
  • Laddar…
B breakman skrev:
Försäljaren påpekade att snörasskyddet som monterades av snickaren när garaget byggdes har konsolerna åt fel håll. Tänker att jag vänder dessa när jag ändå har lite feeling efter gårdagens montage.
Dock har de dragit för hårt på flera ställen så skruven inte drar nu när jag ska återmontera. Bästa tipset för att få det att sitta och vara tätt?

[bild]
Finns det utrymme, sätt en tät popnit i det gamla hålet och dra i nya skruvar. Försök få fatt i gängpressande skruv, dvs en som inte har borrspets. De drar typ 4ggr så mycket som dem med borrspets.

https://katalog.big-gruppen.com/kat...v-gangpressande-m-spets-och-flans-hs-fzb-3523
 
Byggt vidare på trallen runt poolen.

Trallkonstruktion med verktyg och byggmaterial, inklusive skruvar och häftpistol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Igår och idag har jag förvandlat en pelarborr

Gammal pelarborr med sliten gul färg i ett rörigt garage, omgivet av olika verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


till ett rörigt garage (edit: ännu rörligare)

Delar från en pelarborr demonterade och utspridda på ett arbetsbord i ett verkstadsgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån som kan rekommendera ett bra medel för att ta bort färg? Roterande stålborste fungerar, men det är jobbigt, mest för att det är så många delar med vinklar och vrår.

Efter att ha grävt djupare i innanmätet kan jag konstatera att det är utmärkt skick på det mekaniska, alla drev och lager är superfina :)
Om det finns intresse kan det komma en renoveringstråd också.
 
  • Gilla
hobbs och 23 till
  • Laddar…
Nya klinkern är lagd i hallen, och fogats idag. Imorgon kommer trappan på plats!
 
  • Ny lagd och fogad klinker i en hall med ett par skor framför övergången till trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.