3 407 170 läst · 18 297 svar
3407k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I morgon börjar en seg rehab utan att kunna eller få böja nacken. För att inte få frukostfilen i knät kan man använda en tallrikshöjare i vaxad papp. Känns lite väl eländigt, så jag byggde en i björk och mahogny. Lite stil måste man väl ändå ha.
Fick äntligen tummen ur och bytte backventil på min Stihl RE 130 högtryckstvätt. 200 för reservdel så sparade en slant och två resor till verkstad där. Men var en rysare att få ut den gamla ur ett riktigt djupt hål. Trodde jag skulle kunna fiska ut den med en krok av najtråd men den satt så in i helsike. Skruvade i en lång träskruv och fick till sista loss den. Symptomet var att motorn slog på och av när man inte sprutade vatten, blev överhettad och tog sen nån minut innan man kunde köra igen. Hyfsat störande när man tex tvättar bilen.
Är väldigt nöjd med den här tvätten som har gummislang som är hanterlig även i riktigt kallt väder. Och inuti ser det betydligt ordentligare ut än i motsvarande Nilfisk, mer metall och rejäla kopplingar med ”sprintar”.
(Fick dra åt Gardena-kopplingen nedtill efteråt, läckte vatten)
Är väldigt nöjd med den här tvätten som har gummislang som är hanterlig även i riktigt kallt väder. Och inuti ser det betydligt ordentligare ut än i motsvarande Nilfisk, mer metall och rejäla kopplingar med ”sprintar”.
(Fick dra åt Gardena-kopplingen nedtill efteråt, läckte vatten)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Hittade skruvarna... Dom satt i motorfästet... Kunde ju ha börjat leta där.
Nu går den... Skulle tro att det blev 15 timmar effektiv tid. Nära en månad med tanke på hur jag letat delar.
Jag kan för övrigt inte rekommendera modellen.. låg kvalitet på allt, gjort i USA.. så det är inte metriskt heller. Märks att Jonsered är ett budjetmärke.
Nu går den... Skulle tro att det blev 15 timmar effektiv tid. Nära en månad med tanke på hur jag letat delar.
Logga in
Skapa konto
Jag kan för övrigt inte rekommendera modellen.. låg kvalitet på allt, gjort i USA.. så det är inte metriskt heller. Märks att Jonsered är ett budjetmärke.
Trotsade rehabplanen en aning och kapade tallrikshöjarbordet till hälften då jag missbedömt min längd med en meter eller så. Man kan absolut bandsåga stående på knä om någon undrat över det. Snart ska jag vila. Jag lovar.
Logga in
Skapa konto
Verktyget Skruvdragare användes för att öppna hushållsverktyget Tvättmaskin i jakt på ett skramlande ljud som inte lät som lager/axelhaveri.
Väl avtäckt avslöjade sig boven i dramat genom en skakning på trumman. Tydligen sitter det en liten plastlåda med vad jag antar är givare uppe i bakre vänstra hörnet, och fästet är av en billig plast som vid det här laget mest liknar frigolit.
Så hela rasket fästes med ett stycke kvalitetsbuntband, vilket gjorde att verktyget Lindströms sidavbitare fick glänsa med sin skärpa.
Hittade också ett eventuellt kommande problem, en gummislang skaver mot trumman i bakre högra hörnet. Guidades därifrån med ytterligare ett buntband.
Bosch Serie 6 som är några år gammal. Men fräsig touch-panel har den i alla fall!
Väl avtäckt avslöjade sig boven i dramat genom en skakning på trumman. Tydligen sitter det en liten plastlåda med vad jag antar är givare uppe i bakre vänstra hörnet, och fästet är av en billig plast som vid det här laget mest liknar frigolit.
Logga in
Skapa konto
Så hela rasket fästes med ett stycke kvalitetsbuntband, vilket gjorde att verktyget Lindströms sidavbitare fick glänsa med sin skärpa.
Logga in
Skapa konto
Hittade också ett eventuellt kommande problem, en gummislang skaver mot trumman i bakre högra hörnet. Guidades därifrån med ytterligare ett buntband.
Logga in
Skapa konto
Bosch Serie 6 som är några år gammal. Men fräsig touch-panel har den i alla fall!
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 484 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 484 inlägg
Skruvdragare och vinkelslipen fick jobba när jag äntligen fått upp snörasskydd på andra sidan garagetaket. Dock lite sur att avståndet till sista konsolen blev 7 "dalar" medan övriga är 5, skulle haft 6st mellan de två sista för att fördela lite (och sluppit överskrida maxavståndet med 10cm).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 484 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 484 inlägg
Försäljaren påpekade att snörasskyddet som monterades av snickaren när garaget byggdes har konsolerna åt fel håll. Tänker att jag vänder dessa när jag ändå har lite feeling efter gårdagens montage.B breakman skrev:Skruvdragare och vinkelslipen fick jobba när jag äntligen fått upp snörasskydd på andra sidan garagetaket. Dock lite sur att avståndet till sista konsolen blev 7 "dalar" medan övriga är 5, skulle haft 6st mellan de två sista för att fördela lite (och sluppit överskrida maxavståndet med 10cm).
[bild] [bild]
Dock har de dragit för hårt på flera ställen så skruven inte drar nu när jag ska återmontera. Bästa tipset för att få det att sitta och vara tätt?
Logga in
Skapa konto
Gå upp en dimension på skruven?B breakman skrev:Försäljaren påpekade att snörasskyddet som monterades av snickaren när garaget byggdes har konsolerna åt fel håll. Tänker att jag vänder dessa när jag ändå har lite feeling efter gårdagens montage.
Dock har de dragit för hårt på flera ställen så skruven inte drar nu när jag ska återmontera. Bästa tipset för att få det att sitta och vara tätt?
[bild]
Om det var 6,3mm öka till 7,2.
https://www.lindab.se/produkter/til...age/fc91br/?sort=popularity&display=16&page=1
/Höghus
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 484 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 484 inlägg