Handgjord tallrikshöjare i björk och mahogny på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I morgon börjar en seg rehab utan att kunna eller få böja nacken. För att inte få frukostfilen i knät kan man använda en tallrikshöjare i vaxad papp. Känns lite väl eländigt, så jag byggde en i björk och mahogny. Lite stil måste man väl ändå ha.

• Gilla
  • Älska
arasmus och 18 till
  • Laddar…
nikasp
Fick äntligen tummen ur och bytte backventil på min Stihl RE 130 högtryckstvätt. 200 för reservdel så sparade en slant och två resor till verkstad där. Men var en rysare att få ut den gamla ur ett riktigt djupt hål. Trodde jag skulle kunna fiska ut den med en krok av najtråd men den satt så in i helsike. Skruvade i en lång träskruv och fick till sista loss den. Symptomet var att motorn slog på och av när man inte sprutade vatten, blev överhettad och tog sen nån minut innan man kunde köra igen. Hyfsat störande när man tex tvättar bilen.

Är väldigt nöjd med den här tvätten som har gummislang som är hanterlig även i riktigt kallt väder. Och inuti ser det betydligt ordentligare ut än i motsvarande Nilfisk, mer metall och rejäla kopplingar med ”sprintar”.

(Fick dra åt Gardena-kopplingen nedtill efteråt, läckte vatten)
Utbytt backventil med fjäder bredvid en gammal, uppskruvad backventil och verktyg på ett bord.
Skapa konto
Närbild på insidan av en Stihl RE 130 högtryckstvätt med synlig backventil och kopplingar.
Skapa konto
Hand som håller en träskruv inskruvad i en backventil på en demonterad högtryckstvätt.
Skapa konto

• Gilla
hobbs och 14 till
  • Laddar…
P
Impulsköpte en garageinredning från jula när de hade rea på den! Antar man får vad man betalar för men för mitt lilla skruvande så lär de duga :)

• Ny garageinredning med verktygsskåp, verktygstavla och arbetsbänk i en organiserad garageverkstad.
    Skapa konto
  • Gilla
fremax och 11 till
  • Laddar…
Cheesen
Behövs många verktyg för att få ihop jordfräsen... Men vart har jag lagt skruvarna som håller fast motorn.....
Olika verktyg utspridda på ett bord framför en omonterad jordfräs i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
mexitegel och 8 till
  • Laddar…
Cheesen
Hittade skruvarna... Dom satt i motorfästet... Kunde ju ha börjat leta där.
Nu går den... Skulle tro att det blev 15 timmar effektiv tid. Nära en månad med tanke på hur jag letat delar.
Jonsered snöslunga i en verkstad, synliga skruvar i motorfäste, indikerar underhåll.
Skapa konto

Jag kan för övrigt inte rekommendera modellen.. låg kvalitet på allt, gjort i USA.. så det är inte metriskt heller. Märks att Jonsered är ett budjetmärke.

• Gilla
  • Ledsen
Ohchips och 2 till
  • Laddar…
Kan ju trösta dig med att Husqvarnas motsvarighet är precis samma.
Men är ju bara gjord för trädgårdsodling på hobbynivå.

//AA

Trotsade rehabplanen en aning och kapade tallrikshöjarbordet till hälften då jag missbedömt min längd med en meter eller så. Man kan absolut bandsåga stående på knä om någon undrat över det. Snart ska jag vila. Jag lovar. ;)

Halverat tallrikshöjarbord i trä på ett golv, modifierat för personens längd.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Cheesen
S saiter skrev:
Kan ju trösta dig med att Husqvarnas motsvarighet är precis samma.
Men är ju bara gjord för trädgårdsodling på hobbynivå.

//AA
Har en Jonsered snöslunga också... Lika imponerad på den...

Verktyget Skruvdragare användes för att öppna hushållsverktyget Tvättmaskin i jakt på ett skramlande ljud som inte lät som lager/axelhaveri.
Väl avtäckt avslöjade sig boven i dramat genom en skakning på trumman. Tydligen sitter det en liten plastlåda med vad jag antar är givare uppe i bakre vänstra hörnet, och fästet är av en billig plast som vid det här laget mest liknar frigolit.
Öppen tvättmaskin visar inre komponenter, plastlåda med givare och gummislang säkrade med buntband.
Skapa konto

Så hela rasket fästes med ett stycke kvalitetsbuntband, vilket gjorde att verktyget Lindströms sidavbitare fick glänsa med sin skärpa.
Inre delen av en öppnad tvättmaskin med exponerade kablar och plastkomponenter.
Skapa konto

Hittade också ett eventuellt kommande problem, en gummislang skaver mot trumman i bakre högra hörnet. Guidades därifrån med ytterligare ett buntband.
Interiör av en tvättmaskin med synliga sladdar, plastdetaljer och en gummislang.
Skapa konto

Bosch Serie 6 som är några år gammal. Men fräsig touch-panel har den i alla fall! :rolleyes:

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Bödvar McOlsson och 9 till
  • Laddar…
B
Skruvdragare och vinkelslipen fick jobba när jag äntligen fått upp snörasskydd på andra sidan garagetaket. Dock lite sur att avståndet till sista konsolen blev 7 "dalar" medan övriga är 5, skulle haft 6st mellan de två sista för att fördela lite (och sluppit överskrida maxavståndet med 10cm).

Nyligen installerade svarta snörasskydd på ett garage med plåttak, sju dalar mellan konsoler längst till höger.
Skapa konto
Nyinstallerat snörasskydd på taket till ett garage med varierande avstånd mellan konsolerna.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Anpassad kabel till subwoofer fastklämd i tredje hand-verktyg under lödning.
Skapa konto

Fixat en lite mer passande kabel till subwoofern.

• Gilla
MickeLarsson och 4 till
  • Laddar…
B
B breakman skrev:
Skruvdragare och vinkelslipen fick jobba när jag äntligen fått upp snörasskydd på andra sidan garagetaket. Dock lite sur att avståndet till sista konsolen blev 7 "dalar" medan övriga är 5, skulle haft 6st mellan de två sista för att fördela lite (och sluppit överskrida maxavståndet med 10cm).

[bild] [bild]
Försäljaren påpekade att snörasskyddet som monterades av snickaren när garaget byggdes har konsolerna åt fel håll. Tänker att jag vänder dessa när jag ändå har lite feeling efter gårdagens montage.
Dock har de dragit för hårt på flera ställen så skruven inte drar nu när jag ska återmontera. Bästa tipset för att få det att sitta och vara tätt?

Snörasskydd med felvända konsoler monterade på takplåt, där skruvarna inte drar ordentligt.
Skapa konto

B breakman skrev:
Försäljaren påpekade att snörasskyddet som monterades av snickaren när garaget byggdes har konsolerna åt fel håll. Tänker att jag vänder dessa när jag ändå har lite feeling efter gårdagens montage.
Dock har de dragit för hårt på flera ställen så skruven inte drar nu när jag ska återmontera. Bästa tipset för att få det att sitta och vara tätt?

[bild]
Gå upp en dimension på skruven?
Om det var 6,3mm öka till 7,2.

https://www.lindab.se/produkter/til...age/fc91br/?sort=popularity&display=16&page=1

/Höghus

• Gilla
breakman
  • Laddar…
B
Höghus Höghus skrev:
Gå upp en dimension på skruven?
Om det var 6,3mm öka till 7,2.

[länk]

/Höghus
Såklart (y), letade i mina skruvlådor men hade inget lämplig skruv. Får köpa några nästa gång jag är ute och åker, igensmetat med nån svart gegga på tub så länge :)

Hjälper polaren som just köpt ny grävmaskin...

En ölflaska med WIGGS Maskiner etikett på ett trästaket med suddig grönska i bakgrunden.
Skapa konto

...han dricker inte öl så det blev min uppgift! (y)

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.