Cheesen Cheesen skrev:
Tänk på att sätta plyfa där du ska ha ledstången.... underlättar oerhört
Bra ide men för sent :crysmile: får hoppas att jag prickar in nåt hårt bara när det är dags...
 
  • Gilla
Limmet
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Tänk på att sätta plyfa där du ska ha ledstången.... underlättar oerhört
Måste det vara Plyfa, eller funkar det med plywood från någon annan tillverkare? :rolleyes:
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Cheesen
useless useless skrev:
Måste det vara Plyfa, eller funkar det med plywood från någon annan tillverkare? :rolleyes:
Ja.
 
Cheesen
T Taren43 skrev:
Bra ide men för sent :crysmile: får hoppas att jag prickar in nåt hårt bara när det är dags...
Ja det brukar vara svårt... Lycka till.
 
Förbereder mitt första trallbygge som blir hos ett äldre par vi känner.
Tre lådor med verktyg och arbetsutrustning för trallbygge, inklusive en Festool låda och ett par skyddsskor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3 välpackade lådor med verktyg och maskiner sen tillkommer skruv och bult.
Tur altanen bara är 14 kvm.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Förbereder mitt första trallbygge som blir hos ett äldre par vi känner.
[bild]
3 välpackade lådor med verktyg och maskiner sen tillkommer skruv och bult.
Tur altanen bara är 14 kvm.
”Gröna sidan upp”!
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
useless useless skrev:
Måste det vara Plyfa, eller funkar det med plywood från någon annan tillverkare? :rolleyes:
Kryssfaner heter det :thinking:...
Mvh Findus
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Kryssfaner heter det :thinking:...
Mvh Findus
Ja det gör det. Vill man nyttja "plywood" får man börja med en roddtur över Nordsjön till en storaktig holme där de talar utländska.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Yxa och tumsstock på en pallram bland träspill med rödmålade bjälkar i bakgrunden och en kaffekopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jackar ur för 45x120 bärlina till växthuset. Ett drag med cirkelsågen sen som en blixt med yxan, dvs aldrig två gånger på samma ställe.
Min yxhantering är patetisk efter många års bänknötande...
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Eldstad med brinnande ved på en metallinsats utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord insats till eldstad och ett nytt cykelgaffelfäste på en träbänk utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick ihop insatsen till eldstaden igår… verkar lovande. Betydligt snabbare tillverkning än att vika plåt (för en som saknar en vettig kantvik. Och samtidigt lite intressanta möjligheter att göra lite design av det hela.

insatsen sticker som tur är inte utanför eldstaden för att undvika skadade barn-ögon.

sen joxar jag vidare med ett nytt gaffelfäste för cykeln. Ställbar variant denna gång.

funkar så att man trycker fast axeln i fästet med den monterad på cykeln. Då står cykeln själv. Sedan kan man klämma fast gaffeln i fästet för transport med snabblåset på hjulaxeln.

Röd och svart justerbar cykelgaffelfäste monterad på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CAD-modell av en insats till en eldstad visar komplex geometri och design, framställt i ett CAD-program.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-design av en insats till en eldstad på en datorskärm, med en diskret design för säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
skips och 6 till
  • Laddar…
Grundläggning av ett bygge med träställning på en gräsmatta, röda lador i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag börjar ana storleken...
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
Inget varken avancerat eller snyggt. Men pojkens trädgårdstraktor tappade styrförmågan idag, en plastbit som givit upp.
Yxade till en förstärkande bit i trä lite quick and dirty för att få den fungerande igen.
Trädgårdstraktor med improviserad träbit för att återställa styrförmågan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
Försökt ta hål i plankvägg.
Kom halvvägs innan hålsågen nöp fast i en spik med gängpaj som resultat. Fan. Blir en tur till Hornbach imorgon då.
Riktigt nesligt att jag hittade på Bahco-hållaren som har styrpinnar inbyggt. Hade jag använt den istället för Wolfcrafts hållare som bara har gängor så hade jag varit igenom nu.
 
  • Halvfärdigt hål i en plankvägg med synlig spik och skador från en fastklämd hålsåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Glömde ta kort tyvärr. Bytte fjädrar och gångjärnstaljor på diskmaskinen, e- lux esf675. Bästa vitvaran vi haft, den är 25 år i år och har gått som en klocka. Rätt otroligt att e-lux har reservdelar till denna maskin fortfarande. Så nu hoppas vi på att den går ytterligare 25år:rofl:.
/ Mindis
 
  • Gilla
  • Älska
Lilllen och 6 till
  • Laddar…
ATV-vagnen jag gjorde för ett par år sedan var tänkt att få hydraulisk tipp. Tyvärr hann jag inte bygga färdigt innan den skulle användas så det blev tipp med en gammal skruvdomkraft som jag körde med skruvdragare.
Men nu har jag gjort ett ryck för att få den klar till kommande grävprojekt.
Gammal ATV-vagn med skruvdomkraft monterad för tippning, redo för grävprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis monterad ATV-vagn med hydraulisk cylinder och skruvdomkraft i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord ATV-vagn med skruvdomkraft för tippning i ett rörigt garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F_man och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.